Qarts ur med glidende sekundviser

Medlem
24. april 2017
Innlegg
40
Sted
Østerås
Hei dette gjelder rett nok veggur og ikke armbåndsur. Men har forstått at qartsur så vil sekundviseren altid hakke. Men har nå sett veggur som går på batteri hvor sekundviseren glir jevnt som om det skulle vært et mekanisk urverk.
 
Et mekanisk ur hakker også, men med frekvensen til balansen. Typisk 8 ganger pr sekund noe som ser flytende ut for øyet.

Et kvartsur vil i prinsippet kunne hakke med en mye høyere frekvens og da ha en enda jevnere gange. Men hvert hopp krever energi og det velges da ett sekunds intervall for å spare energi, dvs gi lengre levetid på batteriet.
Vegguret du har sett bruker kanskje større batterier (mer lagret energi) enn hva som er praktisk i et armbåndsur.
 
  • Liker
Reaksjoner: Stabæk_fan
Veggur som får strømmen sin fra el. nettet kan uten problemer ha "sweeping second".
Da trenger du ikke bekymre deg for at batteriet skal tømmes.
Det finnes (ironisk nok) mekaniske armbåndsur som har "deadbeat second" som en fordyrende komplikasjon.
Litt om det her: Dead beat seconds
Samtidig har du quartzur med glidende gange som f.eks. Seiko Spring Drive og Bulova.
Litt om Bulova her: Bulova precisionist

Edit: Ser at @Ban var før meg...;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis og Ban
Veggur som får strømmen sin fra el. nettet kan uten problemer ha "sweeping second".
Da trenger du ikke bekymre deg for at batteriet skal tømmes.
Det finnes (ironisk nok) mekaniske armbåndsur som har "deadbeat second" som en fordyrende komplikasjon.
Litt om det her: Dead beat seconds
Samtidig har du quartzur med glidende gange som f.eks. Seiko Spring Drive og Bulova.
Litt om Bulova her: Bulova precisionist

Edit: Ser at @Ban var før meg...;)
Den klokka jeg så på var definitivt batteridrevet. Ble tatt ned og så på den. Og ja den hadde det jeg kaller vanlig batteri. Ikke de flate som man finner i armbåndsur.
 
Et mekanisk ur hakker også, men med frekvensen til balansen. Typisk 8 ganger pr sekund noe som ser flytende ut for øyet.

Et kvartsur vil i prinsippet kunne hakke med en mye høyere frekvens og da ha en enda jevnere gange. Men hvert hopp krever energi og det velges da ett sekunds intervall for å spare energi, dvs gi lengre levetid på batteriet.
Vegguret du har sett bruker kanskje større batterier (mer lagret energi) enn hva som er praktisk i et armbåndsur.
Takk, ja var et vanlig batteri som satt i, ikke de flate som sitter i armbåndsur.
 
Mondaine 40cm i diameter.
Har både 25 og 40 cm. På den store flyter sekundvideren og den bruker 2 stk vanlig AA batteri. På den mindre hakker den.
Vet at folk har byttet urverk på de mindre Mondaine veggklokker (25 cm) med urverk med flytende sekundviser. Prøvde å se hva slags urverk sitter i den store, men det går ikke. Må åpne klokka først. Prøver i morgen. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: emptybrainjacks
Kom på at jeg har enda en Seiko veggur med flytende sekundviseren og tittet på "urverket". Det er denne som sitter i den: https://www.amazon.com/SKP-Movement-quartz-mechanism-Centre/dp/B01MDUZJE1

Koster ingenting og tror det er enkel jobb å bytte urverk på disse klokkene.
Btw, har relumet denne Seikoen selv. :D
Bildene ligger på Photobucket:
http://s1124.photobucket.com/user/darkoiljkic/library/sEIKO VEGGUR?sort=3&page=1

sjekk denne: https://www.sinn.de/en/Modell/Analogue_radio___controlled_wall_clock.htm