Prosjekt bordklokke

Medlem
14. sep. 2020
Innlegg
117
Sted
Oslo
I denne tråden skal jeg prøve å legge ut litt bilder og oppdateringer fra mitt pågående prosjekt: 3D-printet bordklokke.

Klokken er 100% designet av meg selv i Autodesk Inventor. Alle unike deler skal 3D-printes. Jeg ønsker i så liten grad som mulig å bruke kjøpte komponenter, men skruer og kulelager kom jeg ikke unna. I klokkeverden er 3 mm (OD) stort når det kommer til et kulelager, men der jeg kommer fra er det ganske lite.

Klokken skal drives av en stepper-motor som blir styrt av en Arduino. Så det blir litt elektronikk og lodding i tillegg til 3D-printing.

Jeg ønsker ikke å røpe for mye av designet nå, men jeg kan lokke med den spesielle komplikasjonen dobbel minuttviser.

Alle deler printes i PLA i en Prusa Mini.

Stay tuned!


E92029D4-02AE-416E-8052-A4138D8B2AD7.jpeg

A3E58B6F-8C25-465F-8AB8-D1C72571837C.jpeg
11894BF4-0D58-46E3-A4C0-550E4F6638A5.jpeg
 
Her er første del av skiva ferdig. Sammen med timestannhjulet. Ikke viser, men tannhjul :)

65BA3CB5-EA18-4534-BEDE-B005E3376D5A.jpeg


Tok ca. 8 timer å printe. Dette er andre forsøk. Første forsøk ble ødelagt av en 3 år gammel gutt som dro ut ledningen ca. halvveis i printen. Skiva måtte dessverre deles i to deler for å få plass på printbrettet mitt. Maks 180x180 mm.
-KTT
 
Etter å ha printet en ny runde med tannhjul oppdaget jeg at tannhjulene er alt for slemme med hverandre. Jeg har benyttet en teoretisk korrekt senteravstand, men grunnet unøyaktigheter i printingen ble nok avstanden (i en kombinasjon med dårlig opplagring) litt for liten.
Jeg kjører på som planlagt så får vi se om motoren jeg skal benytte er kraftig/nøyaktig nok.

Ferdig montert på baseplaten
0F0F1EA1-BD18-4C8A-AFDF-4D890DB7D6CB.jpeg

Som man ser står tannhjulene litt "hulter i bulter"
B171A65B-7941-495A-B3A6-412B15EA7088.jpeg



Og til slutt en liten teaser på mer av designet. Kloke hoder skjønner nok hvorfor jeg gikk for "dobbel minuttviser".
548F2941-64BA-413A-A61B-3CE0E0272E77.jpeg

Disclaimer: Noen elementer i designet vil være å kjenne igjen fra eksisterende armbåndsur, men jeg har bevist ikke brukt research på eksisterende løsninger i designet av klokken.

10 poeng for å gjette hvilket klokkemerke jeg tenker på, tror det er én eller to her på Tidssonen. (Nei, ikke Invicta)
 
Redigert:
Noe à la dette, men for minuttene i stedet for timene.
Vis vedlegg 220428

Edit: Eller denne med «dobbelviser» for både minutt og timer.Vis vedlegg 220429
Det er delvis korrekt.
Hadde jeg hatt én minuttviser som hadde gått hele runden ville den krasjet i tannhjulene 9-12.

Derfor har jeg designet "dobbel sammentrekkbar minuttviser". Den ene viseren trekker seg tilbake og den andre kommer til syne. (Derav det litt funky sporet rundt senter av urskiven)
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir og Erik_SG
Det er delvis korrekt.
Hadde jeg hatt én minuttviser som hadde gått hele runden ville den krasjet i tannhjulene 9-12.

Derfor har jeg designet "dobbel sammentrekkbar minuttviser". Den ene viseren trekker seg tilbake og den andre kommer til syne. (Derav det litt funky sporet rundt senter av urskiven)
Aha! Desto mer imponerende. :)
Gleder meg til å se resultatet.
 
  • Liker
Reaksjoner: KlokkemakerTikkTakk
Kult, lag en video av hvordan dette funker når du har alt på plass :)

Blir ikke så mye tid til mekking da jeg bare har noen timer hver kveld tilgjengelig, men jeg skal prøve å få tatt en timelapse i helgen.

Fargekombinasjonen ble litt off kanskje, men det var kun de fargene jeg hadde igjen.

Dessverre har jeg allerede begynt å tenke på hvordan jeg kan forbedre neste versjon. Tror ikke dette er den siste jeg skal lage.

Lander jeg et design som er pålitelig og klokken er driftssikker er det helt sikkert mulig å lage noen på bestilling. Om det skulle være interesse for det her inne.
 
Gleder meg til film som viser blånering av viserne. Synes også det ville kledd uret å ha perlage samt banket skive.
Synes forøvrig designet med den litt orginale minuttskalaen krever masse LUME. Hvordan skal du ellers vite hva uret er på de prostatianske nattekspedisjonene?
 
  • Haha
Reaksjoner: andres