Produksjonsår?

Gin

Medlem
27. aug. 2012
Sted
Ingensted
Mine første Pam's ("N" 312 og "P" 424) har en bokstav som angir produksjonsåret, som tilsvarer den datoen som er gitt i sertifikatet og på merkingen utenpå boksen.

Min nyinnkjøpte 372 har imidlertid "P" produksjons-nummer som identifiserer den som en 2013 modell, men både sertifikatet og boks merkingen viser en ferdig produksjon den 19 desember 2014.
Jeg har hørt at Panerai definerer sine produksjonår fra april til april, så det kan ofte være en "overlapp" i opplyst produksjons år, men er det ikke litt vel fleksibelt å strekke produksjonsåret med 12 måneder?

Det ser ut som om de strekker produksjonsåret ut til de har solgt ut serien. Min 233, for eksempel, er i O-serien på 1000 eksemplarer. Produksjon av denne serien startet i 2012 og pågikk fortsatt i 2014. Mulig de har kommet til p nå, men det vet jeg ikke... Så, det er nok veldig omtrentlig dette med "produksjonsår"...

Etter litt søk på b.l.a Paneristi, så er det kjent at Panerai "fyller" opp de ulike års limiterte volum over flere år. De produserer heller ikke kronologisk, men tildeler gitte serienummre til ulike AD'r. Spesielt i østen er det visst mye styr med "lykketall".
Altså er det på Panerai viktig at yttereske og sertifikat(bok) følger med ved et kjøp. Dette fordi det her fremgår produksjons ferdigstillelse, som er nyttig med tanke på service intervall m.m.