Problemer med rembytte på Pam

Alltid brukt, særlig på baretter i stål mot bronze kasse. Forskjell i materialer øker sjansen at en mykeste material blir skadet.
Jeg fortsetter å bruke den. Smøring kan ikke skade noen ting men forebygge skader ;)
Mange som gjøre det særlig folk som har en vist kompetanse om mekaniske deler.
Og jeg bruker alltid foringstuben som hindrer friksjon mellom reim og barett ;)

• Liker
Reaksjoner: jonska
Takk igjen for god diskusjon. Jeg har dessverre ikke blitt så mye klokere. Her er det åpenbart minimum 2 skoler. Noen andre som har erfaring her? Jeg har som sagt ikke opplevd noe problem med dette selv men ser det som en teoretisk mulighet.

Er forresten Panerai alene om denne måten å feste remmer på? Jeg ser de har prøvd med andre varianter også men jeg synes denne med skruer virker absolutt mest robust. Hva er historisk korrekt på Panerai her?

Har erfaring med å holde gjenger på skrue og i kasse rene og pene, slik at ikke smuss og skitt sliter eller gjør at skruene kiler seg. Jeg har alltid vært obs på å unngå kryssgjenging ved å skru skruen mot klokken og kjenne at man treffer gjengene før jeg strammer til. Og ja, tuber i remmene er helt avgjørende. Så bør man selvfølgelig ikke stramme til mer enn nødvendig, under 1 NM er nok.

Har erfaring med å holde gjenger på skrue og i kasse rene og pene, slik at ikke smuss og skitt sliter eller gjør at skruene kiler seg. Jeg har alltid vært obs på å unngå kryssgjenging ved å skru skruen mot klokken og kjenne at man treffer gjengene før jeg strammer til. Og ja, tuber i remmene er helt avgjørende. Så bør man selvfølgelig ikke stramme til mer enn nødvendig, under 1 NM er nok.

Vil si meg enig i akkurat dette. Dine Panerai gjenger vil vare "evig" dersom man alltid skrur mot klokken først (uten nevneverdig motstand, bare nok til å skyve skruen innover) til man kjenner at skruen nærmest smetter på plass før man begynner å skru med klokken. Vilkårlig skruing vil kunne føre til at du sliter ut gjengene. Jeg har eid en panerai som jeg overtok brukt der gjengene på et hull var helt polert bort av forrige eier. Valgte å bruke springbars uten å sende inn.

• Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen