Prisgalopp

Medlem
4. des. 2011
Innlegg
548
Sted
Rogaland
Er det bare jeg som synes klokkeprisene begynner å bli hinsides?

En stålsub koster nå rett under 70' (over 70' om du vil ha litt grønnfarge), Daytona koster nå rett under 100', og leser nå i Paneraiforumet at Panerai skal opp rundt 10-12%!

En klokke jeg kunne tenkt meg som sommerklokke er en Breitling Superocean Heritage Chrono i 44mm, naiv som jeg er, trodde jeg denne kostet litt under 40, denne har nå veil på 48. For en chrono som ikke engang er inhouse! Dette blir ikke en gang aktuelt.
Skal jeg ha en chrono blir det da POC9300, bare synd at denne har steget til 56 600....


Heldigvis har jeg opparbeidet meg alle mine oppnåelige "grailer", skremmende at Pepsien jeg ga 28' for i 2013 nå kan omsettes for nærmere 40'.

Jeg kjøpte meg nettopp en Black Bay på impuls, denne ligger nå rundt 26, noe som fortsatt kan forsvares. Lervik fortalte meg at det ikke var usannsynlig at også disse skulle prises opp, for andre gang i år.

Valutastigninger er en ting, tviler på prisene settes ned om valutaen går andre veien. En annen ting er jo disse årlige prisstigningene, hvorfor skal klokker stige 8-10% i pris, når inflasjonen er rundt 2%?


Skremmende!

Ikke mye poeng med denne tråden i grunn, måtte bare blåse ut litt steam...
 
Jeg synes ikke det er en meningsløs post i det heletatt. Jeg har flere ganger fundert på hvordan markedet tilpasser seg nok et prishopp på 10-12% i slengen... vil det noen gang si stopp? Altså at forbrukeren ikke er villig til å betale prisforlangende. Med en reallønnsvekst på rundt 0% og prishopp på 10-12% blir klokker relativt mye dyrere i innkjøp for "ola nordmann". Det er morsomt at du reagerer på at en chrono fra breitling koster 48k.. mens en helt plain submariner med/uten dato koster rundt 70k og noen tusen mindre uten dato! Koster det mer enn det smaker? Kjør debatt:cool:
 
Jeg synes ikke det er en meningsløs post i det heletatt. Jeg har flere ganger fundert på hvordan markedet tilpasser seg nok et prishopp på 10-12% i slengen... vil det noen gang si stopp? Altså at forbrukeren ikke er villig til å betale prisforlangende. Med en reallønnsvekst på rundt 0% og prishopp på 10-12% blir klokker relativt mye dyrere i innkjøp for "ola nordmann". Det er morsomt at du reagerer på at en chrono fra breitling koster 48k.. mens en helt plain submariner med/uten dato koster rundt 70k og noen tusen mindre uten dato! Koster det mer enn det smaker? Kjør debatt:cool:

Helt enig! Etterhvert koster det mer enn det smaker, synes jeg.

Reagerer like mye på at Sub koster 70 som at Breitling koster 48', i dette tilfellet vektla jeg prisen på Breitlingen, for jeg trodde jeg skulle ta meg råd til den, helt til jeg innså hvor mye den har økt i pris. 70 000 er hårreisende for en Sub i mine øyne, så dette er ikke en gang noe jeg har vurdert.
 
Enig i at det er hårreisende priser, men det er egentlig det samme som boligmarkedet. Prisene i storbyene er usmakelig, likevel ser det ut til a nesten alt går langt over takst disse dager. Kan vel bare kjøpe seg 3-4 subs og legge dem ubrukt i safen. Om 2-3 år er nyprisen 85k-90k så..:p
 
+1!

Ja, Dette blir bare merkelig... :confused:

Kjøpte en IWC Mark XVII hos Bjerke i fjor sommer for kr 34000. I dag skal de ha 43000 for samme uret (nettbutikken)! Nei, her er det vel noen som vil prise seg helt ut snart :(

Men, det POSITIVE for meg er at alternativene til mine tidligere "rimelige" ur nå da blir eksempelvis GO og Zenith, som alle har in-house i samme prisklasse. Da gir jeg ikke 40'+ for et ETA-verk, uansett hvilke bokstaver som står på skiva. Nomos eller Damasko er også ur jeg vil vurdere mer seriøst fremover, da de har modeller jeg liker.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Mr. Ur
Jeg synes også prisene har økt vel mye siden klokkeinteressen virkelig tok av. De som har hengt med i spillet noe lengre kan sikkert fortelle at prisene var enda mye lavere midt på 2000-tallet. Jeg lurer virkelig på når taket er nådd? Tag Heuer er vel eneste merke i luksussegmentet som foreløpig har merket fall i salget som følge av prisgaloppen (ihvertfall offentlig). De har tatt hensyn til det og lanserer nå noen spennende modeller med inhouse til en mer spiselig pris, bl.a. kronograf til 4900 CHF.

Når det gjelder valuttajusteringer så gikk det en tråd på TRF her for noen uker siden hvor det oppsto ramaskrik fordi Patek justerte prisene ned som følge av sterk valutta i et eller annet land. Tror kanskje det var i England. Det viser uansett at prisene kan gå ned ved sterk valutta også. Dog styres jo prisene sentralt av produsenten i de aller fleste tilfeller, og i Sveits sitter det garantert mange økonomer som regner på om det lønner seg å heve prisene, og hvorvidt det vil påvirke inntektene deres.

Jeg synes allikevel de store prishoppene den senere tiden er veldig merkelige nå som finansmarkedene er så usikre, de nye markedene i østen svikter, og det generelt er mye uro rundt om. Jeg håper virkelig prisene roer seg ned fremover, ellers er det lite fristende å handle nytt. Jeg ville nok personlig ikke kjøpt en butikkny Sub til nærmere 70k.
 
Interessant dette emne for det opplevet jeg når jeg skulle ha meg "ny" klokke hvor dyr klokkene var blitt på standar modeller. Nå synes jeg Rolex er overpriset og en betaler minst 10t kr for navnet. Trur nok velstanden blande nordmenn har vært med å presse prisene på Rolex opp her på berget. På min arbeidsplass så har klokke interessen øket drastisk i de siste 4 årene og 7 stk har kjøpt Rolex, en Omega til tyve tusen. Hvorfor Rolex? Tja enormt merkenavn i lag med cola , Ferrari og ett 'sikker valg" som viser den trause stilen vi nordmenn har.

Eks min bror skulle ha seg sin første skikkelig klokke og jeg prøvde med på Zenith til han. Ende opp med Rolex for Rolex hadde han hørt om, trygt valg, 'alle' har det, holder seg i pris og ikke minst urmakeren presset på. Ett å senere så hadde han valgt noe annet og innrømet at i dag så hadde det blitt Zenith. Trur mangen første gangs kjøpere er som han.

Jeg ende opp med brukt Ulysse Nardin til halve prisen av brukt Rolex og er dobbelt så fin med høyere finishe en hva standar modellene til Rolex
 
Jeg ende opp med brukt Ulysse Nardin til halve prisen av brukt Rolex og er dobbelt så fin med høyere finishe en hva standar modellene til Rolex
Enig i at UN er et fantastisk merke. Gi meg en pm hvis du vil avhende den en gang. Og mange merker er underpriset i Norge ift prisene på Rolex, men markedet bestemmer.
 
Enig i at UN er et fantastisk merke. Gi meg en pm hvis du vil avhende den en gang. Og mange merker er underpriset i Norge ift prisene på Rolex, men markedet bestemmer.

Skal prøve å huske når tiden er inne. Har ikke hatt den så lenge og brukte laang tid å få tak i rett model.
 
Meget interessant tema. En spinnvill utvikling er i gang, der prisene økes, for mye etter min mening. Hva gjør at de kan øke prisene så mye??

Skrev et lengere svar her med noen betraktninger og spørsmål, men det klarte ikke tidssonen å publisere her av en eller annen grunn, så får se om jeg prøver å skrive det på nytt igjen ila påsken.
 
Gjett om jeg er fornøyd med å ha solgt meg ned nesten 200k i klokker for et års tid siden. Ja ja, har nå hatt det moro da :mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: Guest571
Gjett om jeg er fornøyd med å ha solgt meg ned nesten 200k i klokker for et års tid siden. Ja ja, har nå hatt det moro da :mrgreen:

Dette er en hobby, @Tore. Selvsagt skal vi ha det gøy:mrgreen:
..selv om jeg må jo innrømme at en del av de klokkene jeg har hatt har eksplodert i pris:eek:
 
Redigert av en moderator:
Gjett om jeg er fornøyd med å ha solgt meg ned nesten 200k i klokker for et års tid siden. Ja ja, har nå hatt det moro da :mrgreen:

Hadde du ventet 1 år til med å selge deg ned, så hadde du kanskje solgt deg ned nesten 225K… :D
 
Prishopp

Utrolig hvor "utilgjengelig" feks Rolex og Panerai ble etter prisoppgang. Fikk liksom en psykisk og økonomisk sperre da man må ut med 10k mer. Det var mer "folkelige priser" før. Satt og vurderte flere modeller tidligere - nei, jeg venter litt til for det kommer sikkert en annen modell jeg har lyst på eller en som er med B/P og billigere. Men BANG - et prishopp og jammen meg en prisjustering til pga krona!

Da sitter jeg her og det blir med drømmene, enn så lenge.

Ble et lite hjertesukk fra meg dette :eek:

-Sprocket
 
Sant nok @2JHead, men det svidde for 10k siden også. Ser ut til at man slipper å utsette seg for svie denne gangen :p
 
Redigert av en moderator:
Jeg hadde noen og solgte dem pga andre investeringer (kanskje viktigere og mer nødvendige men litt kjedeligere investeringer).... så når tingene har roet seg ned er prisene noe annet. Ny Sub LV til 36" og etter 5 år ser jeg disse på 46" brukt. Solgte en 15300 (billig)- nå etter en del år koster de 30" mer enn jeg solgte for!

Erfaringen sier: Ikke vent. Slukk tørsten - gå og kjøp hvis du har lyst.
 
Redigert:
Jeg hadde noen og solgte dem pga andre investeringer (kanskje viktigere og mer nødvendige men litt kjedeligere investeringer).... så når tingene har roet seg ned er prisene noe annet. Ny Sub LV til 36" og etter 5 år ser jeg disse på 46" brukt. Solgte en 15300 (billig)- nå etter en del år koster de 30" mer enn jeg solgte for!

Erfaringen sier: Ikke vent. Slukk tørsten - gå og kjøp hvis du har lyst.

Ja, de fortsætter ju bara upp i pris. Så hur mucket det æn svider nu så kommer det att svida ænnu mer næsta år. osv.
 
BUMP

Rolex 116610LN: 75 900 kr

Sitat 02.04.2015: "Heldigvis har jeg opparbeidet meg alle mine oppnåelige "grailer", skremmende at Pepsien jeg ga 28' for i 2013 nå kan omsettes for nærmere 40'."

Update 27.01.2016: "Heldigvis har jeg opparbeidet meg alle mine oppnåelige "grailer", skremmende at Pepsien jeg ga 28' for i 2013 nå kan omsettes for nærmere 50'."

Skremmende!
Nesten så jeg ikke tør bruke pepsien lenger.