Priser verden rundt?

Medlem
6. des. 2007
Innlegg
52
Sted
Stavanger
Hei

Jeg har tidligere kjøpt klokker i både Sør-Afrika, Thailand, Singapore og Dubai og det har vært ganske prisgunstig iforhold til her hjemme. Jeg har begynt å fundere litt på om jeg skal kjøpe meg en ny Breitling klokke og lurer på om noen på forumet her kjenner til hvordan det ligger an med priser på Breitling klokker rundt omkring i verden. Jeg kommer mest sannsynligvis til å stoppe innom plasser som Bangkok, Kuala Lumpur, Sydney og kanskje Dubai i fremtiden så det hadde vært greit å høre om folk har erfaringer med kjøp av klokker på disse plassene nylig og om det var noe å spare. Jeg har sett litt på Panerai også og det hadde vært flott med en slik klokke også men det er vel opp en prisklasse iforhold til en del av Breitlingene.
 
Vet ikke så mye om prisene i Asia, men får vel kanskje sjekket ut prisene i Dubai fom. tirsdag av :)
Har blitt fortalt at det ikke er mye å hente på å handle i Dubai.

Gøy å lese utrolig grundige reiseskildringer derfra på hjemmesiden din!
 
Hei

Takk for tilbakemeldingen om hjemmesiden min. Jeg fikk sjekket litt i Dubai da vi reiste dit ifjor (som du kan se på http://gardkarlsen.com/Dubai_UAE_trip_report.htm ) og da virket det ut som om prisene var like eller høyere sammenlignet med her hjemme (jeg tror jeg sjekket det ut fra en IWC modell). Men jeg forstår at en kan kanskje få avslag med å "prute" litt på prisen - jeg mener noen sa at det var helt vanlig å få 20% avslag i prisen dersom en ber om en bedre pris. Håper du får en fin tur til Dubai :)
 
Når det gjelder Panerai kan du forøvrig gjøre en veldig god deal fra en herre på dette forumet akkurat nå.. i Norge. :)
 
Hei

Hva er definisjonen på en grå importør egentlig? Jeg antar at det er snakk om ekte klokker her?

En som selger utenom offisielle salgskanaler. Disse får ofte klokkene via andre forhandlere (AD) som ikke får solgt de osv.
Det er snakk om ekte klokker ja men det kan være greit å passe på litt for det.
 
Hei

Hva er definisjonen på en grå importør egentlig? Jeg antar at det er snakk om ekte klokker her?

En gråmarkedsforhandler forhandler ekte klokker, men er ikke autorisert av produsenten til å gjøre det. På noen merker så kan man få problemer med gratis service i garanti-tiden. Her er en informativ artikkel om tema. Før i tiden hendte det at gråmarkedsforhandlere fjernet serienummer fra klokkene sine, men det er mindre vanlig nå.
 
Begynner kanskje å bli litt OT dette, men dette med gråmarkedshandlere fascinerer meg litt.

Grunnen til at det blir sånn, motivasjonen til AD og prisene er greit. MEN, klokkeprodusentene må jo (i det stille) akseptere dette:confused:
Hvis en klokkeprodusent hadde hatt sterke aversjoner mot gråmarkedet kunne de veldig enkelt plukket opp 10 klokker på gråmarkedet for å finne noen AD´s som forsynte markedet og tuppet de på hue og ræva ut av forhandlerlisten sin. Da tenker jeg det ganske raskt hadde vært vanskelig å få tak i klokker fra andre AD´s...

I forhold til garanti: hvis sertifikater følger med og er stemplet AD kan jo ingen si at det er en gråmarkedsklokke og WW-garanti vil vel være like gyldig som en klokke kjøpt hos AD?

Det er jo veldig forskjell på organiseringen av gråmarkedshandlere også. I USA finnes det jo mange seriøse forhandlere som både driver nettbutikker og fysiske butikker. I Europa finnes jo f.eks Urverket osv... Men det finnes jo mange privatpersoner (også her på forumet) som "formidler" klokker fra forhandler.
Jeg opplevde selv da jeg sto og tittet på en klokke hos en gråmarkedshandler i NY at en "privatforhandler" kranglet høylytt med sjefen om refundering av en klokke han ikke hadde fått solgt, og han brukte som argument at han hadde kjøpt så mange klokker der siste tiden osv. Jeg tenker at da begynner det å bli mange ledd (produsent - AD - gråmarkedsdealer -gråmarkedsdealer 2 - forbruker)
 
Grunnen til at det blir sånn, motivasjonen til AD og prisene er greit. MEN, klokkeprodusentene må jo (i det stille) akseptere dette:confused:
Hvis en klokkeprodusent hadde hatt sterke aversjoner mot gråmarkedet kunne de veldig enkelt plukket opp 10 klokker på gråmarkedet for å finne noen AD´s som forsynte markedet og tuppet de på hue og ræva ut av forhandlerlisten sin. Da tenker jeg det ganske raskt hadde vært vanskelig å få tak i klokker fra andre AD´s...

Jeg tror det er ganske stor aksept for dette. Jeg husker jeg siklet på en veldig populær modell før finanskrisen, og spurte en AD om han hadde noen på vei. Det hadde han ikke, og ikke ville han bestille for meg heller. Jeg syntes jo det var veldig merkelig av en AD, men senere fikk jeg høre at for hver modell av den populære klokken han bestilte, så var han forplitet til å ta inn 5-6 klokker fra samme produsent som ikke var så populære. Disse litt mindre populære modellene havnet ganske sikkert på Gråmarkedet, og ble solgt med null nærmest null fortjeneste. Men produsenten fikk selvfølgelig betalt for 7 klokker i stedet for den ene som jeg ville bestille. Uten gråmarkedsforhandlere så ville ikke AD'er hatt mulighet til å inngå sånne avtaler. Så kan man selvfølgelig spørre om hvorfor ikke en AD kan selge til samme pris som en gråmarkedsforhandler, men det antar jeg har med avtaler å gjøre, og det blir sikkert også vanskelig hvis kundene er vant til å få masse prosenter på urene i en bestemt butikk.
 
Så kan man selvfølgelig spørre om hvorfor ikke en AD kan selge til samme pris som en gråmarkedsforhandler, men det antar jeg har med avtaler å gjøre, og det blir sikkert også vanskelig hvis kundene er vant til å få masse prosenter på urene i en bestemt butikk.

Når det gjelder grunnen til en meget restriktiv prispolitikk fra produsent tror jeg det er ganske opplagt. Hvis ikke prisnivået holdes vil bruktprisene fort stupe.
Uten et relativt likvid bruktmarked til fornuftige priser vil klokkesalget reduseres så betraktelig at de nesten ikke vil selge nye klokker lenger (min teori). Se selv hvor ofte klokker bytter eier her inne, hvis bruktprisene hadde blitt halvert ville langt færre i det hele tatt vurdert å ta ut nye klokker fra AD.

Klokker, i motsetning til gull og diamanter, har ikke i nærheten av den "faktiske verdien" som veiledende pris er, og uten høye nypriser og et stort bruktmarked blir det trøbbel. En klokkeprodusent med meget kortsiktig tankegang kunne i teorien brukt gode tider til å selge ettertraktede og limiterte modeller til skyhøye priser, og på den måten skapt en "klokkeboble"...
 
Diamanter er vel minst like langt unna i faktisk verdi i forhold til det du betaler, som klokker. Diamantbransjen er er mer kreativ enn skattesnytere med stråselskaper i femten forksjellige land når det gjelder å hode prisene kunstig høye.
 
gert: Godt poeng. For ikke å snakke om hvor mye som ligger innelåst i hvelv i Belgia.
 
Diamanter er vel minst like langt unna i faktisk verdi i forhold til det du betaler, som klokker. Diamantbransjen er er mer kreativ enn skattesnytere med stråselskaper i femten forksjellige land når det gjelder å hode prisene kunstig høye.

Nei, det er ikke riktig. At den "jødiske-mafiaen" manipulerer prisen på diamanter ved å styre tilbudet vet alle, men det er irrelevant i forhold til poenget mitt. Diamanter er en råvare med tilnærmet lik pris over hele verden, basert på størrelse og kvalitet.

Forskjellen i kostpris på en mekanisk Seiko og en Patek i stål er marginal, sett i forhold til prisforskjellen, og prisen på klokker er avhengig av merkevaren og ikke råvareprisen. Derfor vil produsentene fortsette å "svinebinde" AD´s med tanke på priser og rabattmuligheter...

For å illustrere vil du alltid kunne selge et gullkjede for vekten av gullet eller en diamantøredobb for verdien av diamanten. Prøv å demontér en Breitling, smelt om kasse og lenke. Deretter tar du med deg en pose med skruer og en stålklump til en urmaker og ser hva han vil gi;)
 
Sånn sett har du et poeng, det spørs kanskje hvor streng man tolker faktisk verdi. Men så fort du tar med et smykke med diamanter ut fra urmakeren, faller det også ganske en del i verdi.

Gull er noe annet, men der er jo også arbeidet j*vlig dyrt, i hvert fall i Norge, og dermed mye av prisen. Prøver å få reparert et par mansjettknapper som har blitt litt klemt (tråkket på) nå. Første gullsmedverkstedet ville ikke engang komme med et prisoverslag (sa de ikke kunne reparere, men med tanle på at de kan lage smykker fra bunnen må det jo være et prisspørsmål). Sannsynligvis koster det mer enn gullvekten å få fikset dem hvis jeg i et hele tatt finner noen som vil ha det. Typisk at det måtte være det ene paret jeg ikke bare kan spasere inn hos en gullsmed og kjøpe et identisk par til.
 
Takk for tilbakemeldingene så langt...men tilbake til mitt spørsmål. Hvor kan jeg finne klokker billigst av steder som Bangkok, Shanghai, Kuala Lumpur, Dubai og Sydney? ;)
 
Generelt er produsentene ganske flinke til å prise klokker ganske likt verden over. Det vil alltid være variasjoner og er du villig til å ta inn en klokke du har fått tilbake moms i landet du kjøpte den uten å "momse" den inn vil du spare penger.

Er du på død og liv nødt til å handle i Østen/Midt-Østen vil du antagelig tjene mest på å handle der valutakursen er best i forhold til NOK på reisetidspunkt. Jeg kjenner flere som har spart mange penger på klokker i både Østen og Australia for å komme tilbake senere og finne samme priser som her...
 
Taxfree shopping i Zurich?

Skal en tur innom flyplassen i Zurich imorgen.
Er det noen som har erfaring med taxfree klokke shopping her?