Prisantydning SM300

Han sier at den har vært inne til full overhaling hos Omega. Har han papirer på dette som beskriver hva som er gjort er det i mine øyne bedre enn en Watchco. Fordi det er Omega som selv har gjort det. Essensielt dog at selger har papirer fra Omega i Bienne at det er de som har gjort arbeidet.

I dag, 25. okt 2013 03:05, er annonsen endret. til "Uret har vært inne hos Watchco for full overhaling med nytt glass, kasse, krone og baklokk fra Omega sitt lager av nye, gamle deler, såkalt NOS."
Har vi noen TS-good guys i Haugesund?
 
Ja, det har vi! Det er nemlig meg som selger.

:)
I dag, 25. okt 2013 03:05, er annonsen endret. til "Uret har vært inne hos Watchco for full overhaling med nytt glass, kasse, krone og baklokk fra Omega sitt lager av nye, gamle deler, såkalt NOS."
Har vi noen TS-good guys i Haugesund?

Du har ingenting å frykte med å kjøpe dette uret. Har kjøpt og solgt ur på finn.no i årevis og har flere tidligere kunder som er medlemmer på tidssonen, men forstår skepsisen din. Det du må tenke over er; er uret det viktigste eller papiret?
 
:)

Du har ingenting å frykte med å kjøpe dette uret. Har kjøpt og solgt ur på finn.no i årevis og har flere tidligere kunder som er medlemmer på tidssonen, men forstår skepsisen din. Det du må tenke over er; er uret det viktigste eller papiret?

Hei, og velkommen til sonen!

Så til saken:

Dette mener jeg er helt feil ting å tenke på for kjøper. Papirer og klokke i denne sammenhengen hører sammen.

Men jeg skjønner resonnementet ditt som selger. :)

Som kjøper er det viktig å betale riktig pris gitt provenance osv.

Papirer fra f.eks. Watchco eller Omega (eventuelt IWW) er essensielt. Det sier noe om hvem som har gjort arbeidet. Det sier noe om kvalitet på det arbeidet som er gjort. Og det gir en provenance som er viktig så lenge uret er NOS.

Personlig ville jeg betalt mer for en SM300 med papirer fra Omega, IWW eller WatchCo enn en SM300 satt i sammen på kjøkkenbordet av meg selv.
 
Kanskje off topic, og jeg husker ikke om dette har vært diskutert tidligere:

Er det watchco bruker og Omega leverer ved en service egentlig NOS, eller er det relativt nymaskinerte deler?
Grunnen til at jeg lurer er at jeg er litt uenig med meg selv når det kommer til hva WatchCo og restaurerte egentlig skal kalles.
Det gjør det jo lettere å bare kalle de for NOS, men er de per definisjon egentlig NOS? Eller er det restaurerte ur med nye deler, som for enkelhetens skyld godt kan kalles NOS - til tross for at de egentlig ikke er NOS?

Ser at den siste setningen kanskje er litt motsigende, men jeg lurer egentlig bare på hva folkets definisjon av NOS er - og om de delene som brukes faktisk er gamle, eller om de er produsert nærmere 2010 enn 1950 :)
 
Redigert:
Vet ikke hvordan det er i praksis, men for meg spiller det veldig liten rolle om det er deler som er laget etter eksakt samme spesifikasjoner av Omega/leverandør i dag, eller om det er deler som har ligget i skuffen i 40-50 år.

Skjønner godt om ikke alle føler det samme.
 
(..)
Skjønner godt om ikke alle føler det samme.

Det spiller ingen rolle for meg heller, for min del er produksjonsdatoen ganske uviktig for delene brukt i et restaurert ur - så lenge delene er genuine :)

Jeg håper ikke innlegget mitt ble oppfattet som negativt mot restaurerte ur fra watchco, IWW eller Omega selv - jeg har siklet lenge på flere fra både watchco og IWW.
 
Jeg håper ikke innlegget mitt ble oppfattet som negativt mot restaurerte ur fra watchco, IWW eller Omega selv - jeg har siklet lenge på flere fra både watchco og IWW.
Det ble ikke det fra meg i alle fall. :D

Er fremdeles i en tilstand der det kun går minutter mellom hver gang jeg sjekker hva klokka er, hehe.
 
Delene er nymaskinerte... Skiver, visere og bezler lages nå med superluminova. NOS i denne sammenheng blir feil for meg, ettersom vi snakker om nye reservedeler. :)
 
...men jeg lurer egentlig bare på hva folkets definisjon av NOS er - og om de delene som brukes faktisk er gamle, eller om de er produsert nærmere 2010 enn 1950 :)

NOS har blitt en del misbrukt, spesielt i salgsøyemed. Her er et førsøk fra min side å si noe om dette begrepet.

Først fra et klokke-perspektiv:

NOS står for "New", dvs. at klokka i sin helhet skal være splitter-ny og ubrukt. Videre skal den være "Old Stock", dvs. at den har ligget og støvet ned på et gammelt lager. Ekte NOS er da ei ubrukt klokke som ikke ble solgt i sin tid og som fremstår slik den kom fra fabrikken. Boks, (åpne) papirer, hang-tags osv skal følge med.

Det er altså beskrivelse av en tilstand på klokka. Er klokka solgt av AD i sin tid går den fra NOS til Mint (eller LNIB som noen ynder å si). Også daler tilstanden gjennom bruk.

Så fra et dele-perspektiv:

Ja, man snakker også om "NOS Parts". Skal man følge samme definisjonen vil dette være deler produsert da den aktuelle modellen ble solgt i markedet. Delene fremtstår altså som "ny" men kommer fra et "gammelt lager".

Hva blir så ei klokke som bygges av "NOS Parts"? Den er ikke NOS klokke i mine øyne, men altså satt sammen av NOS Parts. Er det en franken? Vel, ikke hvis alle delene faktisk er NOS og kan knyttes til samme modell slik jeg ser det. Da er det som mange hevder kun et spørsmål om tilfeldigheter om disse delene ble plukket ut og satt sammen på fabrikken, la oss si i 1971, eller om det ble gjort det ved en senere anledning. Problemet er at disse klokkene ikke vil ha boks og papirer (eller hvis de har det kan de som regel ikke knyttes til serienummer osv.) Igjen: "Klokke av NOS Parts" men ikke "NOS klokke".

Når blir det en franken? Vel, det vil være når man begynner å "blande inn" deler som er a) produsert for andre modeller eller b) produsert som reservedeler for modellen etter at modellen har gått ut av sortimentet.

Dette er min definisjon. Så lar jeg spørsmål og svar til selger avgjøre hva klokka er og hva den måtte være verdt. Uavhengig av hva selger måtte si og mene. :)
 
Heisann. Kjøpte jo den IWW Seamaster 300. For tiden går jeg med den på en mesh som jeg liker veldig godt, men kunne tenkt meg å prøve litt andre ting.

-Er det i det hele tatt lov å bruke skinnreim på slike divere? ;) Eller er det bare metall, nato og gummi som gjelder?
-Finnes det mulighet til å få kjøpt en Omega buckle som er "tidsriktig"? Må gjerne være produsert i dag, er ikke egentlig å farlig om den er "tidsriktig" heller når jeg tenker meg om. Hadde bare vært hyggelig å hatt Omega logo på buckle bare. Sånne små ting som ville gjort meg glad når jeg sitter og kikker på klokka. :)
 
Heisann. Kjøpte jo den IWW Seamaster 300. For tiden går jeg med den på en mesh som jeg liker veldig godt, men kunne tenkt meg å prøve litt andre ting.

-Er det i det hele tatt lov å bruke skinnreim på slike divere? ;) Eller er det bare metall, nato og gummi som gjelder?
-Finnes det mulighet til å få kjøpt en Omega buckle som er "tidsriktig"? Må gjerne være produsert i dag, er ikke egentlig å farlig om den er "tidsriktig" heller når jeg tenker meg om. Hadde bare vært hyggelig å hatt Omega logo på buckle bare. Sånne små ting som ville gjort meg glad når jeg sitter og kikker på klokka. :)

@Melchiades - jeg har med hell bestilt Omega-buckles fra Otto Frei Call 1-510-832-0355 For Watch Parts men til en hinsides høy forsendelseskost.
 
Redigert av en moderator:
Redigert av en moderator:
Jeg har faktisk en halvkokt plan om en bestilling på noe småtterier fra Ofrei - om det er flere som tenker å kjøpe noe derfra kan jeg alltids sette sammen en fellesbestilling så spleiser vi på portoen. @adamskater har gjort noe tilsvarende en gang tidligere, synes jeg å huske.

Jeg er muligens med på den.
 
Redigert av en moderator:
Heisann. Kjøpte jo den IWW Seamaster 300. For tiden går jeg med den på en mesh som jeg liker veldig godt, men kunne tenkt meg å prøve litt andre ting.

-Er det i det hele tatt lov å bruke skinnreim på slike divere? ;) Eller er det bare metall, nato og gummi som gjelder?
-Finnes det mulighet til å få kjøpt en Omega buckle som er "tidsriktig"? Må gjerne være produsert i dag, er ikke egentlig å farlig om den er "tidsriktig" heller når jeg tenker meg om. Hadde bare vært hyggelig å hatt Omega logo på buckle bare. Sånne små ting som ville gjort meg glad når jeg sitter og kikker på klokka. :)

Helt klart. Skinnrem var jo et option når klokken ble solgt på 60` tallet. Jeg bruker både skinn og perlonremmer på min.

CIMG6246_zps9a900608.jpg


CIMG6051_zps65d274c8.jpg
 
Skinn er bare kult det :D

Jeg kunne også godt tenke meg en Omega spenne. 16mm til å passe Hodinkee-remmen under :cool:
Si fra om det blir massebestilling.

 
-Finnes det mulighet til å få kjøpt en Omega buckle som er "tidsriktig"? Må gjerne være produsert i dag, er ikke egentlig å farlig om den er "tidsriktig" heller når jeg tenker meg om. Hadde bare vært hyggelig å hatt Omega logo på buckle bare. Sånne små ting som ville gjort meg glad når jeg sitter og kikker på klokka. :)

Hei,

Jeg har tidligere handlet Omega-lenke fra https://www.cousinsuk.com/ den gangen var de litt rimeligere enn ofrei.
De har bra utvalg av Omega lenker, buckles, remmer osv. Du må registrere deg og logge inn for å se på utvalg og priser.

Lykke til!
 
Heisann. Kjøpte jo den IWW Seamaster 300. For tiden går jeg med den på en mesh som jeg liker veldig godt, men kunne tenkt meg å prøve litt andre ting.

-Er det i det hele tatt lov å bruke skinnreim på slike divere? ;) Eller er det bare metall, nato og gummi som gjelder?
-Finnes det mulighet til å få kjøpt en Omega buckle som er "tidsriktig"? Må gjerne være produsert i dag, er ikke egentlig å farlig om den er "tidsriktig" heller når jeg tenker meg om. Hadde bare vært hyggelig å hatt Omega logo på buckle bare. Sånne små ting som ville gjort meg glad når jeg sitter og kikker på klokka. :)

Alt er lov. Perlon, NATO, mesh, lenke, original, uoriginal, massprodusert, skreddersydd, med og uten Omega-spenne. Drøssevis med nettbutikker som selger dette til alle tenkelige priser... Selv har jeg i overkant av 50 reimer og lenker hjemme og kan bruke de fleste 20mm til SM300. Veldig anvendelig ift reimer osv. Bare Speedyen er mer anvendelig. :)

Kjør på!
 
Heisann. Kjøpte jo den IWW Seamaster 300. For tiden går jeg med den på en mesh som jeg liker veldig godt, men kunne tenkt meg å prøve litt andre ting.

-Er det i det hele tatt lov å bruke skinnreim på slike divere? ;) Eller er det bare metall, nato og gummi som gjelder?
-Finnes det mulighet til å få kjøpt en Omega buckle som er "tidsriktig"? Må gjerne være produsert i dag, er ikke egentlig å farlig om den er "tidsriktig" heller når jeg tenker meg om. Hadde bare vært hyggelig å hatt Omega logo på buckle bare. Sånne små ting som ville gjort meg glad når jeg sitter og kikker på klokka. :)

Bra at du kjøpte den ! Jeg hadde min på skinnrem bestanding - synes det er bedre enn mesh og andre lenker.

Du får vel original buckle både på Ofrei og Cousins ....