Pris på standard 5 års service

Koselig det :p.

Neida, du har selvsagt rett. Jeg synes dog det virker som en grei forskjell mellom hva vi har fått for nesten samme pengesum, men jeg må nesten innspisere klokken i morgen når jeg henter den igjen :).

Klokken var ikke ferdig hos Alf Lie, men fikk tatt en titt:

* Ikke polert
* Ikke byttet noen synlige deler (ie fortsatt solbleket sekundviser)
* Bezel fortsatt litt blek

Ikke sikker på kronen, men så for så vidt ikke ny ut den heller.

Så.... 2 mnd ventetid for litt olje i et urverk til 600kr mindre enn andre betaler for en full overhaling av hele klokken?
Beklager, men jeg er bare milevis unna imponert.. Hvorfor kan en klokke sendes til sveits for 600kr mer og få gjort vanvittig mye mer arbeid ? Er det en profitt hos Bjerke eller er Swatch Group Nordic bare milevis unna sine sveitsiske kolleger ?

Naiv som jeg som nevnt før er trodde jeg at servicen jeg ville få utført ville være den samme her som i sveits da SG == SG uansett hvor det skulle være.

Problemet her er selvsagt at jeg nå vet at man kan få gjort "alt" for 3800 mens jeg da har betalt 3200 for "veldig lite" i forhold. Grr.

Klokken var ikke ferdig hos Alf Lie, men fikk tatt en titt:

* Ikke polert
* Ikke byttet noen synlige deler (ie fortsatt solbleket sekundviser)
* Bezel fortsatt litt blek

Ikke sikker på kronen, men så for så vidt ikke ny ut den heller.

Så.... 2 mnd ventetid for litt olje i et urverk til 600kr mindre enn andre betaler for en full overhaling av hele klokken?
Beklager, men jeg er bare milevis unna imponert.. Hvorfor kan en klokke sendes til sveits for 600kr mer og få gjort vanvittig mye mer arbeid ? Er det en profitt hos Bjerke eller er Swatch Group Nordic bare milevis unna sine sveitsiske kolleger ?

Naiv som jeg som nevnt før er trodde jeg at servicen jeg ville få utført ville være den samme her som i sveits da SG == SG uansett hvor det skulle være.

Problemet her er selvsagt at jeg nå vet at man kan få gjort "alt" for 3800 mens jeg da har betalt 3200 for "veldig lite" i forhold. Grr.

Enig ChristianN. Virker som du har fått en dårligere deal enn meg. 100% hva som er gjort, vet jeg dog ikke, men lokal AD var sikker på at den var både trykktestet og kontrollert mhp nøyaktighet, selv
om jeg ikke fikk papirer på dette.
Han sa videre at disse papirene fikk man gjerne etter service i Norge, sjelden fra Sveits. Jeg har ikke prutet på pris idet hele tatt, den ble først sendt inn til SGN for ett prisoverslag. Lokal AD fikk da beskjed om at foruten riper "overalt", så var gangfjæren ødelagt, det var spor av fremmedlegemer i uret og at det trengte fullt ettersyn. Uansett er den polert opp, for hvor er ripene nå? :D Regner også med at det som var av mekaniske feil er rettet på.

Men noe jeg ikke forsto: Du sier du var hos Alf Lie og inspiserte klokken. Tolker deg da dithen at Alf Lie selv tar service? I så fall kan vel det forklare forskjellen på hva som blir gjort, det være seg
urmaker som fikser alt selv, sammenliknet med alle disse gullsmedene som er AD og må sende
klokken til SGN, som i sin tur videresender noe til Sveits?
Uansett skal jeg ha dette i bakhodet neste gang det er tid for service, bare mase om at den SKAL
til Sveits skjønner jeg.

Nei akkurat det med Alf Lie er litt pussig og har ingenting med servicen å gjøre :). Den er der for å få en forsikringstakst siden Bjerke ikke vil taksere for meg siden jeg ikke har kjøpt klokkene mine der. Når jeg startet med prosessen med å få taksert klokkene i sommer, var jeg først innom Bjerke og de ville ikke fikse det for meg. Men jeg trengte også å få tatt service på ene Omegaen og da leverte jeg den bare inn hos Bjerke (Av en eller annen grunn).

Når den nå var ferdig på service forrige lørdag gikk jeg rett over gaten med klokken for å levere den til Alf Lie for å få taksert den og der er den enda :).

Men uansett tilfelle; Klokken min gikk fra fra Bjerke -> Swatch Group Nordic og der ble den.

Jeg klarer ikke helt å bli komfortabel med at en klokke ender opp på samme sted (SGN) og at det nesten koster det samme bare at den marginalt dyrere utgaven av servicen dekker så vanvittig mye mer.

Kunne jeg ha valgt selv ville jeg jo åpenbart ha sendt den til Sveits for å få den polert og byttet ut deler. Litt crazy at om det er mer omfattende ting som må gjøres sendes den avgårde for å få en vesentlig mer gjennomført og bedre service til nesten samme prisen...

Klarer ikke helt å gi slipp på følelsen av at jeg trakk det korteste strået her helt uten at jeg var klar over det, og det synes jeg jo er litt synd. Min var riktignok ikke full av riper og ingen fremmedlegmer i klokken, men det burde jo bare bety at full "sveits service" skulle ha kostet meg mindre....

Kan jeg tolke dette dithen at man bør sørge for å skade klokken litt ekstra på en klokke fra Swatch Group før man sender den til service for på den måten å sørge for å få mest valuta for pengene sine? :p

"Kunne jeg ha valgt selv ville jeg jo åpenbart ha sendt den til Sveits for å få den polert og byttet ut deler. Litt crazy
at om det er mer omfattende ting som må gjøres sendes den avgårde for å få en vesentlig mer gjennomført og bedre
service til nesten samme prisen... "

Sveits er jo ikke akkurat noe lavkost land det heller, så burde vel egentlig ikke få noe mer for pengene dere nede...
forøvrig er det jo ikke akkurat gratis å sende en klokke t/r Sveits heller for den saks skyld...
Men har kanskje noe med arbeidsmoral å gjøre?
Kunne jo vært interessant og hørt hva manager Kai Kolstad i SGN har å si om dette, men erfaringsmessig vet de
ikke hvor reply knappen er når de får epost, så kan vel bare spare seg bryet med å sende de mail.... :(

Da jeg kontaktet de vedr service, fikk jeg ikke svar fra noen. Endte med å sende mail ei dame som hadde ansvar for
disse barneklokkene (FlikFlak?) som i sin tur tok en prat med serviceavdelingen...

Har pratet litt med urmakere i norge og de sier at det er veldig, veldig stort underskudd på folk hos SGN om dagen. Det er jo selvsagt synd, men jeg personlig klarer ærlig talt ikke å se verdien av en lokal serviceavdeling når man får (vesentlig) mindre for pengene og like lang leveringstid som om vi bare hadde forholdt oss direkte til sveits.

Ang. sending sa de på Alf Lie at det som regel var ganske kostbart for dem å sende ting til Omega da de måtte fullforsikre sendingene slik at å sende dem ut ble ganske kostbart for dem.

Jaja, hva vet jeg... skal i hvert fall tenke meg om et par ganger før jeg sender noe til SVG direkte når POen i sin tid skal ha service.

I følge omegas egne nettsider inkluderer service:
The following operations are included in the price of a complete maintenance service :
Dismantling of movement, cleaning, oiling, assembling, tuning of the precision and check of the function of the movement.
Repair or replacement of worn or damaged movement parts.
Replacement of the hands, if necessary (hands included except special hands or hands in precious metal which are invoiced separately).
Replacement of crystal, tube, crown, pushbuttons, helium escape valve, gaskets, battery if necessary (parts included except special mineral glass or sapphire crystal and precious metal parts which are invoiced separately).
Restoration of water-resistance with above mentioned parts.
Refurbishment of case and metal bracelet (polishing, satin-finishing).
Cleaning (washing) of case and metal bracelet.
Technical and aesthetical final check.

For en veiledende pris på 410,- chf eller 2720,- nok. (dette er prisen for et moderne mekanisk verk, blir dyrere om det er ett eldre verk)

http://www.omegawatches.com/customer-service/watch-repair/repair-prices

Så det må da være bedre å sende klokken direkte til Sveits?

Ugh.

Den listen der fikk meg faktisk til å sende en epost til bjerke med spørsmål om dette virkelig var slik det skulle være - 3200 kroner for litt olje i urverket når full overhaling koster noen hundrelapper mer.

Jeg kjenner at jeg ikke helt klarer å bli komfortabel med dette og setter ikke kjempestor pris på en følelse av å være "lurt".

Det viktigste spørsmålet er dog hvordan man kan garantere seg at klokken havner i Sveits, sier seg vel nesten selv at jeg ikke er så interessert i at SVG skal service POen min lokalt i Norge når den tid kommer.

Hehe, skulle det dukke opp noe interessant skal jeg dele vet du :).

Alt jeg vet er at jeg har 1 Planet Ocean og 2 Rolexer som i løpet av de neste par årene skal på service..

Spørsmål:

Jeg hadde for et år tilbake en Breitling på service hos Bjerke, det kostet vel 5400 kr. Denne prisen ble jeg forespeilet før urmakeren hadde sett på klokken, jeg stusset over dette, men ble fortalt at de opperete med faste priser. Så til spørsmålet, jeg har en 14060 som kanskje fortjener er service, er det noe vits og levere klokken til service så lenge den går greit? For min del kan jeg jo like så godt gå med den til den stopper om det uansett koster det samme. Innspill?

Fikk et langt og godt svar fra Halvor selv i dag ang servicen. Han forklarer at deler inne i klokken min ble byttet og at de kun bytter visere dersom SGN mener det er nødvendig. Han mener videre at 3200 er en fair pris for servicen og stusser på at det ble såpass rimelig som det ble for den andre servicen nevnt her i tråden på 3800.

Ironien er jo for så vidt at begge servicene har gått innom SGN, Halvor har noen gode poenger og enkelte ting jeg for så vidt ikke er helt enig i. I all hovedsak er vel mitt issue ikke så mye at prisen på å få utført en service som jeg har fått gjort koster 3200,- i norge, men at en service kan koste 3800,- gjennom samme serviceverksted men da med frakt til og fra sveits og en hel haug nye deler.

Konklusjonen må vel være at enten Bjerke eller Swatch Group Nordic er for kostbare i forhold til Sveits.

Når det gjelder Rolexen din, jeg har en vag følelse av at du egentlig ikke trenger service før du merker noe pussig, men samtidig tror jeg kanskje at om ting først blir slitt nok drar det med seg flere ting og kostnadene kan vel muligens krabbe oppover.

Når det er sagt... det er vel engang slik at selv for en helt enkel, grunnleggende service blir urverket mer eller mindre fullstendig demontert. Timeprisen på en urmaker er nok noe av det som er mest kostbart i denne sammenhengen og hvor mye deler som må byttes påvirker muligens ikke prisen så vanvittig mye (Ref 3200kr i norge vs 3800 debatten).

Grunnen til at den ene klokken i denne saken er sendt til Sveits er nok ene og alene på grunn av at Service avdelingen i Norge ikke klarer å få unna de tingen de skal til tiden! Eller, det vet jeg at de ikke klarer.. (noen perioder er de bedre enn andre).Det er som tidligere nevnt, en stakkars urmaker som skrur Omega på Swatch Group i Norge! Og når en klokke så havner i Sveits og på Omega fabrikken, da er det deres merkevare og yrkesstolthet som "står på spill" og de leverer varene og klokken SKAL se strøken ut når den kommer fra de til kunden:) Det burde selvfølgelig vært slik når den kom fra Kalbakken også!! Men der blir nok ikke polering gjort vis ikke det blir spurt om spesifikt.. Visere feks blir ofte byttet på slike servicer vet jeg.. Men var/er dine visere i meget god stand ChristanN?

Tippen på sekundviseren min er lakserosa av solbleking... skulle gjerne ha sett at den ble byttet.