Pris på service/fiks av Seiko sitt NH35

Medlem
1. okt. 2013
Innlegg
231
God ettermiddag godtfolk.

Det er et par år siden sist jeg hadde noen klokke på service. Men når én av klokkene jeg har i rotasjon med et NH35 (mikrobrand men med Seiko urverk) stoppet, så leverte jeg den til en av mine nærmeste klokkeforhandler, ettersom jeg fryktet det værste da den stoppet en time eller 2 etter jeg hadde tatt et bad. Jeg ble overtalt til at det ikke var fuktighet i den da det ikke eksisterte noen form for dugg på glasset, og klokken ble og åpnet så vi kunne se det ikke var noe vann på innsiden.

Det ble så avtalt at klokken skulle kontrolleres av en urmaker. Tilbakemeldingen fra disse etter klokken fikk en sjekk, var at den krevde full overhaling og bytte av safirglasset på den. Total pris ca 6800 kr. Jeg tenkte at det hørtes utrolig mye ut, så sa at jeg ville ikke de skulle bytte glasset, da dette var et av mine personlige bruksmerker på uret, og jeg liker å ha satt personlig preg på den, da jeg er den eneste som har brukt denne klokken siden 2015, og jeg bruker den veldig flittig i arbeid etc. Så den er med på det meste.
Vel uten safirglass var det 4800. Jeg finner dette merkelig kostbart på et SÅ rimelig urverk, så jeg spør da hva det koster dersom de skulle bytte urverket. Et par minutter etterpå får jeg telefon igjen med beskjed om at det ble da opp mot dobbel pris igjen???

Altså. Potensielt over 9000 kr for å bytte urverket i en klokke med Seiko NH35??? 4800 kr for en overhaling? Hva er det jeg har gått glipp av de siste par årene? Jeg vet ting har blitt dyrere, men dette var såpass overraskende at jeg ba om å få klokken igjen. For jeg frykter rett og slett at noen forsøker å lure meg. Jeg VET disse urverkene er utrolig billige, og de er det enda, selv om visse ting i samfunnet har gått opp noe.

Klokken er en meget spesiell utgave det bare er laget 20 stykker av, men det som er spesielt med den er ikke relevant for selve servicen og den tekniske funksjonen, da det kun er kosmetiske forskjeller i form av en annen skive, inngravering i baklokket samt spenna på gummireima. Teknisk sett er det forøvrig en Helson Shark Diver (dersom noen her skulle ha erfaring med "urmakeri" på disse?). Det er vel noen både urmakere og hobbyurmakere her. Er det noen av dere som har noe fornuftige innspill på dette/denne problemstillingen?
 
Som tilleggsinfo kan jeg legge til at den samme "butikken" har tidligere tatt i mot et mikrorotorurverk fra Universal Geneve av meg, som jeg fikk overhalt for 3700. Så den forklaringen til dama i telefonen om at automatiske urverk var så avanserte og dyre, kjøper jeg ikke.
Et NH35 burde ikke være dyrere å reparere enn et gammelt mikrorotor fra UG.
Jeg tror faktisk til og med servicen av mitt Valjoux 72 var rimeligere enn prisen jeg nå har fått for "billigurverket".
 
Norske urmakere har visst et rart forhold til det der med å bytte urverk.

Begge de lokale urmakerne her ble direkte sinte da jeg ba om pris bare på å bytte ut et urverk jeg hadde og trykkteste. De skulle på liv og død pelle fra hverandre et 500-kroners seikourverk, sette det sammen igjen, og be meg om 4000,- for privilegiet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Steff
My 2¢: Jeg tenker det er helt naturlig at de ikke vil skifte hele verk.

Ikke tjener de på å selge deg verket om du kommer med det fresh off Alibaba, ikke får de gjort jobben som de er faglært til og attpåtil sager de over greina de sitter på om de er med på å innføre at jobben deres er å bytte hele verk.

Å gjøre service på en UG er en helt annen jobb som de sannsynligvis gjerne tar og derfor priser lavt.
 
... men det eneste det fører til er at jeg ikke bruker den urmakeren til å ta service på de "ordentlige" urverkene mine heller.
 
  • Liker
Reaksjoner: rakerholm
Enig med @Edward. Om det er slik at en urmaker ikke vil hjelpe meg som kunde så mister han meg også som kunde i samme slengen. Selvsagt vil en faglært foretrekke å arbeide med det han har utdannet seg til, men han som alle andre er først og fremst på jobb for å skaffe inntjening. Det gjør han ved å hjelpe kunder og bygge opp kundeforhold. Er jo bare idioti å bruke 4-5 k på service på et så enkelt urverk. De aller fleste vil da heller legge de pengene i en ny klokke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edward
My 2¢: Jeg tenker det er helt naturlig at de ikke vil skifte hele verk.

Ikke tjener de på å selge deg verket om du kommer med det fresh off Alibaba, ikke får de gjort jobben som de er faglært til og attpåtil sager de over greina de sitter på om de er med på å innføre at jobben deres er å bytte hele verk.

Å gjøre service på en UG er en helt annen jobb som de sannsynligvis gjerne tar og derfor priser lavt.

Jeg hadde ikke planlagt å kjøpe urverket noe annet sted enn hos urmakeren. For noen år siden byttet jeg et 7S26 via den samme butikken (men jeg aner ikke om det var samme urmaker/fagmann de sendte klokken til). Og da ble prisen veldig human og absolutt akseptabel. Jeg husker ikke prisen de tok for selve urverket, men det var vel 7-800 tenker jeg? 7S26 og NH35 er vel ikke så langt fra hverandre i kostpris? Så at de i dette tilfellet med Helsonen anslå i området 9k for bytte av urverket gjennom dem, og 4800 for overhaling, ble litt vanskelig å svelge.


Om de håper på å selge meg en ny klokke så forstår de ikke kundegruppen sin. De som har mekaniske ur er i større grad entusiaster enn det de som handler melk og brød varer er. Og som nevnt er den klokken jeg har inne, kun produsert i 20 nummererte eksemplarer til et spesifikt offshoreprosjekt i 2015. Jeg kan ikke bare kjøpe en ny slik klokke. Dog er det som nevnt kun kosmetiske endringer på den, og den er ellers rent mekanisk en helt standard Helson Shark diver i messing.
 
Med mindre det er noe utrolig spesielt med den NH35 ettersom den ikke bruker datohjulet, så forstår jeg ikke greia.
Jeg har ikke fått studert verket på nært hånd selv ettersom jeg aldri har åpnet klokken. Men baklokket sier iallfall at det er et NH35
IMAG1038.jpg
 
Det er vel uansett litt arbeid med å sette inn et urverk, regulere osv.? Burde jo kunne ta seg betalt for det uten å føle at de undergraver heller faget sitt. Ville uansett forventet at det kostet 2-4 tusen i arbeid for en sånn jobb.

Det kan jo evt. være at de synes det er risikabelt å sette inn et urverk kunden kommer med, uten å ha kontroll på kvalitet, opphav osv. Men det burde det jo være mulig for dem å avtale seg bort fra.

Til slutt: å bytte hele urverket er vel det certina og andre rimeligere produsenter gjør, uansett?
 
... men det eneste det fører til er at jeg ikke bruker den urmakeren til å ta service på de "ordentlige" urverkene mine heller.

Det samme tenker jeg.

Når jeg har bodd, jobbet og oppholdt meg hovedsakelig på vestlandet, har jeg benyttet meg av Leirvik og vært utrolig fornøyd uavhengig om de har fikset Omega eller Seiko for meg. Hjemme på østlandet har jeg fått min lokale Bjørklund til å sende inn til sine fagmenn som jeg tror sitter i Oslo. Min vanlige kontaktperson har dog sluttet hos forhandleren siden siste gang jeg leverte noe inn der. Mulig det kan ha hatt innvirkning på servicen, men jeg vil ikke tro det da det ikke er dem som utfører det mekaniske arbeidet uansett. Dog vil jeg jo nå revurdere hvor lurt det er å bruke dem, ettersom de på en "entusiastklokke" ønsker bytte ut deler på en klokke med personlig preg osv. Man "shiner" ikke opp noe det bare er laget 20 stykker av.
 
Det kan jo evt. være at de synes det er risikabelt å sette inn et urverk kunden kommer med, uten å ha kontroll på kvalitet, opphav osv.

Jeg har skrevet det flere ganger at jeg ikke hadde kommet med eget urverk. Jeg gjorde IKKE det sist det ble byttet urverk heller. Da var det anbefaling fra butikken til å bytte et 7S26 fordi det var så billig og mer fornuftig enn overhaling. Jeg sa ja, jobben ble gjort og alle parter fornøyde. Denne gangen var det 4800 for overhaling og "dobbel pris" dersom de skulle bytte verket.... Jeg hadde satt pris på om det jeg skrev ble lest, fremfor å ta høyde for at jeg selv tok med delene. Det har jeg aldri hevdet, men derimot hevdet det motsatte.
 
Se her.

Service for 2 år siden av en ikke fungerende og spesiell GMT (Seiko worldtime) som ikke gikk og trengte bytte av innvendig bezel i tillegg. 2646kr (de 199 ekstra var polering som ble gjort
IMG_20220909_125005.jpg
i butikken og ikke av urmaker).
 
Jeg hadde ikke planlagt å kjøpe urverket noe annet sted enn hos urmakeren. For noen år siden byttet jeg et 7S26 via den samme butikken (men jeg aner ikke om det var samme urmaker/fagmann de sendte klokken til). Og da ble prisen veldig human og absolutt akseptabel. Jeg husker ikke prisen de tok for selve urverket, men det var vel 7-800 tenker jeg? 7S26 og NH35 er vel ikke så langt fra hverandre i kostpris? Så at de i dette tilfellet med Helsonen anslå i området 9k for bytte av urverket gjennom dem, og 4800 for overhaling, ble litt vanskelig å svelge.


Om de håper på å selge meg en ny klokke så forstår de ikke kundegruppen sin. De som har mekaniske ur er i større grad entusiaster enn det de som handler melk og brød varer er. Og som nevnt er den klokken jeg har inne, kun produsert i 20 nummererte eksemplarer til et spesifikt offshoreprosjekt i 2015. Jeg kan ikke bare kjøpe en ny slik klokke. Dog er det som nevnt kun kosmetiske endringer på den, og den er ellers rent mekanisk en helt standard Helson Shark diver i messing.
Ok, beklager om jeg har misforstått før i tråden.

Med skifte av verk tenker jeg at de har prøvd å prise seg ut av en jobb de ikke ville ha, og det er innafor enten det er elektriker eller snekker eller urmaker som gjør det.
 
Det er innafor sånn rent juridisk, ja. Men da kan heller ikke urmakeren etterpå stå og forbanne kundene som heller kjøper de nye klokkene sine fra Singapore og Hong Kong, enn fra ham.

Edit: jeg startet klokkeinteressen som relativt fattig student/nyansatt og handlet mye Seiko fra Asia til dollarkurs på 5,5. Brukte lokale urmakere mest for modifisering, men de tjente flere tusenlapper på det.

I dag har jeg en annen økonomi og et helt annet ønske om å handle lokalt. Men flere av de lokale urmakerne får null business av meg etter å ha ytt svært dårlig service til en yngre person med dårlig råd.

I den andre enden av spekteret var Tidemann. Første gangen jeg la igjen noen penger hos Tidemann var da jeg sårt trengte service på en billig Certina, og shoppet rundt etter en service jeg hadde råd til. Mulig de kjente meg igjen etter tidligere hyggelig klokkeprat, men de tilbød meg ihvertfall service til halve prisen av alle andre. Jeg slo til. Flere år senere skulle kona (da forlovede) shoppe morgengave til meg - og vi gikk rett til Tidemann og bestilte en JLC.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: rakerholm og Grendel
Når vi først er inne på dette med service og priser. Noen som vet hva service på et ETA 2824 vil ligge på sånn ca?