Pris og modell

Medlem
1. juni 2008
Innlegg
37
Ja, nå er det rett før jeg skal kjøpe meg en Panerai til samlingen...

Jeg satser ikke så veldig "høyt", går ikke for noen toppmodeller, men vurderer en enkel og grei PAM 00104.

Jeg reiser ganske mye og har hittils kjøpt klokker i utlandet, og med litt pruting og tax- refund er prisene blitt ganske bra. På min siste IWC Aquatimer sparte jeg ca 10.000 i forhold til det jeg fikk den verdsatt til hos urmaker i Oslo.

Men to spørsmål til ekspertene her:

1) er PAM 00104 en "akseptabel" modell?:) Mener, det er ikke som en Porsche Boxster? Close, but no cigar?;)
2) Hvor mye ville dere har betalt for den? sett prislisten, Ligger på ca €4200: hva bør det være mulig å prute den ned i? Har en dialog med en forhandler akkurat nå.
 
PAM104 er klart en ekte Panerai, riktignok med automatisk verk, men det har de fleste. Praktisk, enkelt og fullt ut et ur til å stole på.
Fin klokke i et fornuftig prisleie.

Du får klokken BNIB i USA for ca $5550.- og BNIB i Europa for ca 3500 Euro.

Så på svenske http://www.blocket.se kort tilbake en to måneder gammel som gikk for SEK 28.000.-

Lykke til med handelen !
 
Jeg har ikke helt sansen for de enkleste automatiske modellene som 104 eller 164.. da er det imo bedre å gå for en base eller lignende :)

Du får vurdere om automatikk er viktig for deg. Når det kommer til Panerai synes jeg manuelt opptrekk er et must.

Evt. - har du tittet på Submersiblemodellene?
Ordentlige historiske røtter på noen robuste og også elegante modeller, se f.eks. 24-seriene før bezelringen ble børstet. Den har også automatisk urverk.

Pruting kan nok forekomme, og er kanskje lettere i Europa enn USA ettersom prisene i Europa er hakket høyere enn i USA. Jeg hadde neppe håpet på noe særlig mer enn 5%. Jeg har ikke kjøpt Panerai i Europa, så jeg skal ikke uttale meg med stor sikkerhet.
 
Interessant poeng. At manuelt opptrekk er ett must. Jeg har som nevnt i tidligere post, liten "kompetanse" på Panerai, men har lyst på en. Men ønsker ikke å kjøpe en dyrere modell, da jeg har andre klokker også på handlelisten min:) Men hvis manuelt er "bedre" enn automatisk skal jeg faktisk høre på dere:)

DJM skrev:
Jeg har ikke helt sansen for de enkleste automatiske modellene som 104 eller 164.. da er det imo bedre å gå for en base eller lignende :)

Du får vurdere om automatikk er viktig for deg. Når det kommer til Panerai synes jeg manuelt opptrekk er et must.

Evt. - har du tittet på Submersiblemodellene?
Ordentlige historiske røtter på noen robuste og også elegante modeller, se f.eks. 24-seriene før bezelringen ble børstet. Den har også automatisk urverk.

Pruting kan nok forekomme, og er kanskje lettere i Europa enn USA ettersom prisene i Europa er hakket høyere enn i USA. Jeg hadde neppe håpet på noe særlig mer enn 5%. Jeg har ikke kjøpt Panerai i Europa, så jeg skal ikke uttale meg med stor sikkerhet.
 
Jeg er bare en wannabe Paneristi og burde ikke uttale meg.

Slik jeg ser det er det mye kulere med en Base (manuell), men svært praktisk med en automatic. Jeg gjør de samme vurderingene som deg og vet ennå ikke hva jeg lander på. Dette valget blir vanskeligere og vanskeligere, mer og mer confusing samt dyrere og dyrere. En liten stemme inni meg roper om edrulighet..

PS. Det kommer jo også en ny 301 som har helt blank kasse som 104, men med skiva til 164 og sort rem om jeg husker korrekt.
 
Hei, jeg kjøpte min 104 i USA (eller i Karibien...men pytt), den ble billig (omtrent som BRIO skriver) og jeg er MEGET fornøyd med valget. Den kan anbefales på det sterkeste og går til både dress og mer casual....Lykke til
 
PAM 00104 er en fin stilren Pan!

Du bør kunne 15% + refund på den vel? :roll:
 
Jeg blir overrasket om du får noe mer enn 5% på noen Panerai'er noe sted. De er stort sett mangelvare og prises deretter....det er også grunnen til at de har en spesiell plass hos klokkeentusiaster.
 
Ikke helt enig,- jeg er ingen stor kunde hos Nymans i Stockholm, men jeg har fått mellom 10 - 15 % rabatt (pluss en OEM rem på kjøpet) på ulike PAM,- men korrekt, avslaget er gjerne tilpasset etterspørselen etter bestemte modeller.

Klarlund i København var villige til å sende meg en PAM fraktfritt til Oslo....
 
Når man handler i en butikk som har Tax- Refund så skriver de ett skjema hvor de spesifiserer hvor mye tax (minus noe avgifter) du betalte for varen. Så når du kommer på f.eks. flyplassen, kontakter du tollen der (ofte eget kontor) som ser at du har varen med deg ut av landet og stempler skjemaet. Som oftest er det ett sted etter sikkerhetskontrollen hvor du kan gå med det skjemaet og få pengene utbetalt kontant, evt sender du det inn og de sender deg en utbetalingsanvisning. Blir fort noen kroner tilbake selv om man kun har handlet sko og klær og slikt. Kjøper man en bra klokke er det jo tusenlapper man får tilbake.

purdey skrev:
hvordan funker egentlig det tax refound greiene?