Presset inn en stein/rubin/jewel osv...

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Innlegg
5.101
Sted
Bærum
Blir ingen tutorial dette, men kan godt komme med innspill til den som spesifikt ønsker det.

Alle som er interessert i klokker, har hørt om "Jewels". dette er steinlagre som er laget av syntetisk materiale, som er ekstremt slitesterkt. De har altså en funksjon der det er friksjon mellom deler. Tidligere brukte man visstnok ekte rubiner, og antall steiner i et verk har ofte blitt sett på som "fint". Dvs, jo flere jo bedre. Man kan dog bli lurt, og har du en chronograf med type 48? steiner, så er sjansen gigantisk for at du har med et modulverk å gjøre, altså et eget chronografverk med "egne" steiner satt oppå et grunnverk som har sine steiner fra før.

Nok om det.

Jeg har hatt en submariner (1680 :) ) liggende og vente på noen deler. Endelig kom de, og endelig fikk jeg tid til å bare kose meg med klokker. Krone/tubebytte på en GMT-master først, og så var tiden kommet.


Steinpresse. Den man bruker for å presse inn og ut steiner med. Særlig eldre ur benytter et annet prinsipp, men det blir for sært å ta med her. Da snakker vi som regel om lommeur fra før armbåndsurets tid.

20150623_125845_zpspomh93ga.jpg





Det er den øvre steinen på automatikkbroen, der rororen har sin aksling, som har sprukket.

20150623_122106_zps55shps1j.jpg



Ripene skyldes nok gjentatte ganger med å ta av rotor. Den sitter nemlig med et halvmåneformet klips, som presses av og på. Det kan lønne seg å bruke messing hvis man ikke vil lage riper. Jeg vedkjenner meg ikke disse :)

Er ikke så farlig. Ligger på innsiden, og vises kun for den skruende :) :) :)




20150623_125807_zps2x2dsiqr.jpg


Den ble pulverisert da jeg presset den ut. Skaden var jo allerede der.



20150623_125553_zpsctkyawkf.jpg


En ny stein er på plass. Er litt støv på steinen som kan gi inntrykk av sprekker. Det er det ikke.



Prinsipp... Den skruen øverst på steinpressen er delt inn i hundredels millimeter. Man presser ikke bare ut med hendelen. Først måler man høyden på den gamle steinen, og merker seg dette.

Skruen gjør at man ikke kan presse lenger enn en bestemt innstilling. For å ha full kontroll under inn- og utpressing så legger man et press på hendelen hele tiden. Så skrur man heller på den store skruen.
Da vil den gå sakte samt sikkert nedover med et jevnt press. Når man skal presse inn den nye steinen, stopper man nøyaktig der den gamle sto. Har man ingen stein å sammenligne med, har man en annen case, men det er en annen historie.

Takk for titten... :):):)


20150623_125826_zps5txmilfu.jpg
 
Nå spør jeg et skikkelig noob spørsmål, men er det forskjell på diameter, akselhull og høyde på stenene? Må du ha en stor mengde ulike stener for å dekke alle behov?
 
  • Liker
Reaksjoner: Greg
I og med at du starter tråden med skifte av sten i rotor, så er jo denne løsningen blant annet funnet hos Rolex blitt beskyldt her i forumet av enkelte for å være gammeldags. Har du noen erfaring med zirkonium kulelagre, og andre mer moderne løsninger? Er det så veldig mye bedre/mindre vedlikeholdskrevende?
 
Kulelager er jo unektelig en mer raffinert løsning. Finnes på Daytona forresten. Det er I utgangspunktet rotoren aksling, den som skal stikke innom hullet I steinen som jeg presset inn, som blir slitt. Grunnen til skiftet er høyst sannsynlig en støt skade. Fordelen med en aksling er at dersom man holder service intervallene så vil akslingen leve lenge og det er relativt enkelt å skifte, samt rimelig. Den er også lydløs I motsetning til kulelager. Men om det totalt sett er bedre enn et kulelager lar jeg noen andre avgjøre. Kulelager stjeler også litt plass i bredden.
 
  • Liker
Reaksjoner: Futen
Zirkonium har jeg ingen erfaring med dessverre. Har skiftet kulelager et par ganger, på gamle eta som er urgamle.
 
  • Liker
Reaksjoner: MINUTE_REPEATER
Det er vel en slags keramisk komposittmateriale som skal være ekstra hardt. Jeg så en kort youtube-video som viste sammensetningen av lageret og aksling i inhouse-verk hos Panerai tror jeg det var. Men tar det etter husken, og er ikke helt sikker.

Det er vel flere komponenter i urverk som man ser på nye og innovative løsninger for. imidlertid er det vel så viktig at urmakere har kompetanse på gårsdagens teknologi - hvis man skal få reparert gamle urverk. Jeg vet ikke, men moderne urverk med mye robot-teknologi involvert har ikke den samme romantikken som eldre håndlagede verk.
 
Bruker pressen. Er viktig at du har delen under helt stabilt. Skrur da pressen til du er helt inntil stenen, og leser deretter av hva skala på skruen står på. Dette er et tall du skal huske. Du skal lenger ned når du presser den gamle steinen ut men skal stoppe å presse nøyaktig samme sted du startet avlesingen med den gamle steinen, når du presser inn den nye stein.
 
  • Liker
Reaksjoner: Futen og Heritage