Presisjon i et kronometer

Medlem
4. feb. 2011
Innlegg
3
Hei

Er ny på forumet og søker kunnskap fra dere med erfaring.
Kjøpte nylig en ORIS pro diver 49 mm. I løpet av en uke nå har uret "fortet" seg ca 2 min og 30 sek. Bruker det 24/7. Har lagt merke til at dette uret ikke er COSC sertifisert( nå etter kjøpet) og antar at det ikke har like høy kvalitet som et ur som er sertifisert. Synes allikevel at det burde kunne forventes høyere grad av nøyaktighet ??. Til orientering er uret kjøpt hos sertifisert forhandler i Bangkok, men her er det vel en World Wide garanti.

Mine spørsmål er således. Kan jeg ikke forvente høyere grad av nøyaktighet ?
Er det i såfall noen justeringer som kan/må gjøres ?

På forhånd takk.

Halvor
 
antar at det ikke har like høy kvalitet som et ur som er sertifisert

Det kommer an på hvilken "grade" det er på dette verket (ETA antar jeg). Top grade er like godt som COSC, bare ikke gjennomgått sertifiseringsrunden.

Til orientering er uret kjøpt hos sertifisert forhandler i Bangkok, men her er det vel en World Wide garanti.

Ta det med til en forhandler av dette merket og hør hva de sier om dette. Ikke ta det for gitt at de vil sende dette gratis for deg dersom dette skulle bli nødvendig.
De bør imidlertid kunne justere dette for deg kostnadsfritt.

Kan jeg ikke forvente høyere grad av nøyaktighet ?

Ja jøss. Er du gal. Dette er altfor dårlig.

Er det i såfall noen justeringer som kan/må gjøres ?

En enkel justering er alt som skal til.
Håper dette var til hjelp.
Uansett, la oss få høre hvordan det går.:)
 
Hei Halvor.
Nå vet jeg ikke hvor lenge du har hatt uret, men en ting du må ta i betraktning er at nye automatiske ur trenger litt tid på å "kjøres inn" før du åpnår et mer presist urverk :)

Tidemann i oslo er forhandler av Oris, og de er veldig dyktige. Ta en telefon ned dit og legg frem problemet.
http://www.tidemannwatches.com/

Marius
 
Takk Maruis og Christian

Har hatt uret i ca en måned. Er det lang nok tid til "innkjøring"?

Leste også linken. Synes å være av like høy kvalitet som ETA. Men hvilken kvalitet er ETA 2824-2 som SW200 er en kopi av. Noen som vet ?

(beklager noen slumsete skrivefeil i forrige post- ble litt ivrig !)

Halvor
 
Her er en flott link som snakker om dette urverket:

http://www.chronometrie.com/eta2824/eta2824.html

Et par ting som jeg synes du skal huske på Halvor:

COSC sertifiseringen er bare litt papir (eller plast, avhengig av produsent) - det betyr ikke at klokken din er av dårligere kvalitet. Bare at de ikke har siktet seg inn på å bruke penger på nettopp dette.

Det kan dog bety at klokken ikke er regulert like nøyaktig og det kan også bety at du må regulere den oftere i livstiden (tenk de neste 20 årene) enn om den hadde vært COSC sertifisert.

I praksis betyr ikke dette noe som helst spør du meg siden en automatisk mekanisk klokke burde få service hvert 4-5 år uansett og om urmakeren regulerer klokken eller ikke i service prosessen betyr ingenting for oss som kunder :).

Poenget mitt er at du har hatt litt uflaks med standard reguleringen av denne klokken, det kan ha fått seg et "dunk" under transport eller et eller annet lite uhell. Urverket her skal finfint gå ann å få regulert skikkelig hos Tidemann i Oslo f.eks.
 
Dette med "innkjøring" er vel noget omdiskutert.
Noen mener at det ikke skal være nødvendig, mens andre mener at klokken går mer nøyaktig etter en viss tids kontinuerlig bruk. Jeg heller vel mot den siste påstanden.
Har selv opplevd noe høyere nøyaktighet etter et par ukers bruk. Eller er det brukermønsteret mitt som har tilpasset seg klokken???;)
En klokke skal uansett ikke ha slike enorme avvik med eller uten såkalt innkjøring.
 
Det er ofte at klokkene trenger en regulering et par mnd. etter en service, så dette vil vel også gjelde nye klokker antar jeg. Det er uanstett bare å stikke innom tiedemann, så vil de nok være behjelpelige!
 
Service, overhaling? Ikke? Vet ikke...

Kan begynne med å fortelle at jeg kjøpte min første "ordentlige" klokke fra autorisert forhandler i utlandet, i januar måned dette året. Helt ny og ubrukt.
Jeg snakker om en Breitling Superocean Steelfish (første modellen) produsert kun i 2005.
Har lagt merke til at den går veldig mye i pluss. Siden den 21/2 til i dag (12 dager) har den gått 1 min og 7 sek i pluss. Jeg har ikke fulgt klokken dag etter dag fra start til nå. Men til å begynne med la jeg merke til at etter en 2 dagers periode gikk den allerede 1-2 sek i pluss.
Er dette en indikasjon på at jeg burde sende klokken inn til service? Synes det i midlertid er litt merkelig da jeg kjøpte den helt ny. Samtidig undrer jeg litt over at det kanskje kan være slik at den har stått i utstillingvinduet en god stund...? Hvis man tenker seg at butikken fikk inn klokken rundt perioden denne Breitlingmodellen ble produsert, uten noe som helst vedlikehold? En 6års periode fra 2005-2011... Dette er nå min teori i forhold til hvorfor den går så unøyaktig.

Bør jeg sende klokken til service, overhaling.. Hva er egentlig forskjellen?

Setter stor pris på alle svar ;)

Er ny her som dere sikkert skjønner!
 
COSC-sertifiserte urverk skal være mellom -4 og +6 sek i døgnet. Du sier at klokken din går 67 sek for fort i løpet av 12 dager. Utifra mine mattekunskaper vil det si at den har gjennomsnitlig gått +5.58 sekunder i døgnet og er dermed innenfor COSC spec. MAO ikke noe å bekymre seg for :)

Velkommen til forumet forresten!

Marius
 
COSC-sertifiserte urverk skal være mellom -4 og +6 sek i døgnet. Du sier at klokken din går 67 sek for fort i løpet av 12 dager. Utifra mine mattekunskaper vil det si at den har gjennomsnitlig gått +5.58 sekunder i døgnet og er dermed innenfor COSC spec. MAO ikke noe å bekymre seg for :)

Velkommen til forumet forresten!

Marius

Den er god! Lettende å høre!
 
min første klokke var en breitling super avanger og dær dukket det samme problemet opp,den gikk i perioder alt for fort med opp til 2min på 17-18 daga ca.i følge cosc sine målinge sku den være innenfor rammen.Personelig vet jeg at det er fin fin mekanikk og vanskelig og få automatur til og gå hundre prosent riktig,men klokken ska jo trossalt holde tiden så æ klaret aldrig og felle til ro med dette problemet.Til slutt samenlignet jeg tiden med txt tv hver dag og da ble klokka mer et problem for meg en en nytelse.Har i dag en omega ploprof hvor det sitter en caliber 8500 med co-axial og det er rett og slett lattelig hvor presist dette urverket går.
 
I slike tråder pleier jeg alltid å linke til denne artikkelen. Lærerikt og opplysende om kronometre o.l.

TS bør for øvrig få regulert klokka si, den bør kunne prestere bedre.
 
Til slutt samenlignet jeg tiden med txt tv hver dag og da ble klokka mer et problem for meg en en nytelse

Jeg kjenner meg veldig igjen i denne beskrivelsen, spesiellt etter en klokke har kommet fra
service. Gange og nøyaktighet blir en besettelse og overskygger de andre aspektene av
et flott urverk. klumpen i halsen kommer med en gang jeg ser et avvik... Men første gang
jeg leste den artikkelen som Krille linker til sank pulsen min et par hakk, men bare et par;)
 
Det kommer an på hvilken "grade" det er på dette verket (ETA antar jeg). Top grade er like godt som COSC, bare ikke gjennomgått sertifiseringsrunden.



Ta det med til en forhandler av dette merket og hør hva de sier om dette. Ikke ta det for gitt at de vil sende dette gratis for deg dersom dette skulle bli nødvendig.
De bør imidlertid kunne justere dette for deg kostnadsfritt.

Oris bruker Elaboré- verk. Disse verkene er grei nok, men finish og regulering vil ikke matche TopGrade. Chronometer er et TopGrade-verk med sertifikat.
Har hatt 2 stk Oris og vil ikke anbefale noen dette merket da det er UHYRE vanskelig, om muligens UMULIG å få fiksa dem om noe skulle gå galt. Oris har desverre en masse dårlige samarbeidspartnere nord i Europa. Jeg for min del har kriga nok, derfor sendte jeg klokka til produsenten. Den norske importøren er visstnok en luring sjøl, spør du meg.


Ja jøss. Er du gal. Dette er altfor dårlig.



En enkel justering er alt som skal til.
Håper dette var til hjelp.
Uansett, la oss få høre hvordan det går.:)

Oris bruker Elaboré- verk. Disse verkene er grei nok, men finish og regulering vil ikke matche TopGrade. Chronometer er et TopGrade-verk med sertifikat.
Har hatt 2 stk Oris og vil ikke anbefale noen dette merket da det er UHYRE vanskelig, om muligens UMULIG å få fiksa dem om noe skulle gå galt. Oris har desverre en masse dårlige samarbeidspartnere nord i Europa. Jeg for min del har kriga nok, derfor sendte jeg klokka til produsenten. Den norske importøren er visstnok en luring sjøl, spør du meg.
 
Oris bruker Elaboré- verk. Disse verkene er grei nok, men finish og regulering vil ikke matche TopGrade. Chronometer er et TopGrade-verk med sertifikat.
Har hatt 2 stk Oris og vil ikke anbefale noen dette merket da det er UHYRE vanskelig, om muligens UMULIG å få fiksa dem om noe skulle gå galt. Oris har desverre en masse dårlige samarbeidspartnere nord i Europa. Jeg for min del har kriga nok, derfor sendte jeg klokka til produsenten. Den norske importøren er visstnok en luring sjøl, spør du meg.

Har ingen personlig erfaring med Oris, men har aldri hørt at det er problemer med service eller reparasjoner.

Dersom du med norsk importør mener ”Swiss Time” er dette en gråhandler. Uansett hva de sier eller prøver å gi inntrykk av, de er ikke autorisert som forhandler, importør eller grossist for Oris.

Det er den danske grossisten som er ansvarlig for det norske markedet.
 
Har ingen personlig erfaring med Oris, men har aldri hørt at det er problemer med service eller reparasjoner.

Dersom du med norsk importør mener ”Swiss Time” er dette en gråhandler. Uansett hva de sier eller prøver å gi inntrykk av, de er ikke autorisert som forhandler, importør eller grossist for Oris.

Det er den danske grossisten som er ansvarlig for det norske markedet.

Swisstime (tidligere pioner...ett eller annet) sto oppført som AD i heftet jeg fikk med Oris´ene, så det du sier, stemmer ikke. De ville ikke gjøre noe som helst med klokka i garantitiden da de ikke fikk refundert kostnadene fra Oris i sveits. Det er meget useriøst av et selskap som i den tiden var AD for Oris. Men uansett, det står hvem som helst fritt til å kjøpe Oris, men jeg har hatt to stk Oris TT1 og har opplevd kundeservice som ELENDIG. Om du sender klokka til Oris i sveits, vil du få grei behandling så lenge klokka er under garanti, men etter at garantitiden er utløpt, er du desverre på egen hånd om du skulle trenge ny krone, bezelinlegg m.m.
Selv der jeg kjøpte klokka( Caezars Palace) i australia ga de meg en kald skulder ved å nekte meg ny bezel-innlegg da klokka var over 2 år gammel(utløpt garanti). Selvfølgelig skulle jeg betale for dette, men ikke faen om jeg skulle få dette gjort hos dem. Gir ikke Oris kreditt i det hele tatt, spør du meg.

Den danske importøren henviste meg til en masse forretninger både i sverige,danmark og norge, men alle disse henviste meg tilbake til importøren i danmark. Da jeg som siste løsning sendte en mail til fabrikken i Sveits, fikk jeg ingen svar på henvendelsen. Det er ikke annet enn USERIØST. Skal aldri ha en Oris i mitt eie igjen.

PS: Begge Oris´ene ble solgt for gi-bort-pris med tilpassede (modifiserte) uorginale bezel-ringer da jeg gikk faen så lei av hele opplegget med den SUPERELENDIGE kundeservicen:(
 
Swisstime (tidligere pioner...ett eller annet) sto oppført som AD i heftet jeg fikk med Oris´ene, så det du sier, stemmer ikke. De ville ikke gjøre noe som helst med klokka i garantitiden da de ikke fikk refundert kostnadene fra Oris i sveits. Det er meget useriøst av et selskap som i den tiden var AD for Oris. Men uansett, det står hvem som helst fritt til å kjøpe Oris, men jeg har hatt to stk Oris TT1 og har opplevd kundeservice som ELENDIG. Om du sender klokka til Oris i sveits, vil du få grei behandling så lenge klokka er under garanti, men etter at garantitiden er utløpt, er du desverre på egen hånd om du skulle trenge ny krone, bezelinlegg m.m.
Selv der jeg kjøpte klokka( Caezars Palace) i australia ga de meg en kald skulder ved å nekte meg ny bezel-innlegg da klokka var over 2 år gammel(utløpt garanti). Selvfølgelig skulle jeg betale for dette, men ikke faen om jeg skulle få dette gjort hos dem. Gir ikke Oris kreditt i det hele tatt, spør du meg.

Den danske importøren henviste meg til en masse forretninger både i sverige,danmark og norge, men alle disse henviste meg tilbake til importøren i danmark. Da jeg som siste løsning sendte en mail til fabrikken i Sveits, fikk jeg ingen svar på henvendelsen. Det er ikke annet enn USERIØST. Skal aldri ha en Oris i mitt eie igjen.

PS: Begge Oris´ene ble solgt for gi-bort-pris med tilpassede (modifiserte) uorginale bezel-ringer da jeg gikk faen så lei av hele opplegget med den SUPERELENDIGE kundeservicen:(

Verken Swiss Time eller Caezars Palace står oppført som autoriserte forhandlere på websiden til Oris.