Power point presentasjon i jobb intervju

Medlem
17. juli 2012
Innlegg
18
Jeg ble nylig innkalt til et jobbintervju hvor det oppfordres til at man lager en powerpoint presentasjon om seg selv som skal vare i ca. 10 minutter. Min første tanke var at dette var jo egentlig en kjempemulighet til å presentere seg selv!

Nå som jeg har tatt til på den så ser jeg at det å finne ut hva man skal ta med og ikke samt layout var vanskeligere enn jeg først tenkte, men det er jo fortsatt en god mulighet. Dette skyldes nok mye at jobben jeg søker på er en jeg virkelig brenner for å få slik at jeg er redd for å gjøre noen store feil. Er det noen som har vært igjennom det samme eller jobber med rekruttering og har noen tips å komme med?

Mine tanker så langt er:
-Mest mulig i stikkordsform og deretter muntlig presentasjon ved fremføring.
-Ingen effekter.
-Ingen bilder.
-5-7 sider delt opp i "kort om meg", "verdier", "erfaring", "målsetninger" og "privat".
 
Jeg ble nylig innkalt til et jobbintervju hvor det oppfordres til at man lager en powerpoint presentasjon om seg selv som skal vare i ca. 10 minutter. Min første tanke var at dette var jo egentlig en kjempemulighet til å presentere seg selv!

Nå som jeg har tatt til på den så ser jeg at det å finne ut hva man skal ta med og ikke samt layout var vanskeligere enn jeg først tenkte, men det er jo fortsatt en god mulighet. Dette skyldes nok mye at jobben jeg søker på er en jeg virkelig brenner for å få slik at jeg er redd for å gjøre noen store feil. Er det noen som har vært igjennom det samme eller jobber med rekruttering og har noen tips å komme med?

Mine tanker så langt er:
-Mest mulig i stikkordsform og deretter muntlig presentasjon ved fremføring.
-Ingen effekter.
-Ingen bilder.
-5-7 sider delt opp i "kort om meg", "verdier", "erfaring", "målsetninger" og "privat".

... leasson learned efter min beskjedent korte tid i forelesningssaler,
- begynn for guds skyld ikke å fikkle med YouTube-linker :)

Fra spøk til revolver, essentielt her for forståelsen er om du faktisk skal holde den "live" eller om den sendes.
Skal den presenteres av deg så er det vel så viktig, om ikke viktigere, at du er godt forberedt og gjerne gådd gjennom presentasjonen hjemme foran speil/publikum
 
Jeg mener at en PowerPoint skal underbygge presentasjonen man selv skal holde - ikke at hele innholdet skal være klistret opp i bulletins på storskjerm.

Få ord som setter tema per slide, få linjer, gjerne noen bilder (store) om det kan underbygge hva du skal si.

Innholdet skal komme fra deg i verbal form. Hold engasjementet oppe med de som skal motta budskapet, se dem i øynene og snakk med dem - ikke til dem.
 
Jeg mener at en PowerPoint skal underbygge presentasjonen man selv skal holde - ikke at hele innholdet skal være klistret opp i bulletins på storskjerm.

Få ord som setter tema per slide, få linjer, gjerne noen bilder (store) om det kan underbygge hva du skal si.

Innholdet skal komme fra deg i verbal form. Hold engasjementet oppe med de som skal motta budskapet, se dem i øynene og snakk med dem - ikke til dem.
+1.
Har man ikke forsket på dette og funnet ut at Powerpointpresentasjoner veldig ofte ikke fører til god læring da de forsvinner i dårlige effekter ol..
 
Jeg ville sett på Steve Jobs sine presentasjoner på YouTube. Måten han bygger opp og naturligjør salg ved bruk av slides og fremføring er genial.
Man skal selge seg litt på jobbintervju, og derfor mener jeg du kan bruke AIDA prinsippet og se på deg selv som produktet. Aida står for; attention, interest, desire, action.
Start gjerne med noe dramatisk som muligens har skjedd i livet ditt, bruk det videre til å formidle hvem du er. Kansje har en hendelse bidratt til å definere deg i stor grad?
Finn ut hva selskapet som skal ansette vil ha behov for i den rollen du muligens blir ansatt til, og belys disse problemene, og forklar hvordan du ønsker å løse dem.

Kombinerer du dette med KISS (keep it simple stupid) så gjør du hvertfall ingen store feil:)

Ps. Ti min kan være litt lenge. Hvis du klarer å komme under den tiden, ville jeg avsluttet litt freidig med; Jeg vet dere ba om en presentasjon på ti minutter, men siden effektivitet er en kvalitet jeg verdsetter ønsket jeg å holde en noe kortere presentasjon og heller ha tid til noen spørsmål etterpå. Så, noen spørsmål?
 
Redigert:
Skal du lage en "Powerpoint presentasjon"? Eller en presentasjon? Når du skal presentere deg selv ville jeg fokusert minst mulig på verktøy og slides, og mest mulig på hva du vil si.

Forøvrig liker jeg denne: Steal this presentation
 
Her var det mange gode tips på veldig kort tid :)

Tok vel ikke med det i første post, men slik jeg har forstått det så skal jeg holde denne presentasjonen i intervjuet. Det ble kun oppfordret til at jeg skulle lage en ti minutters presentasjon som jeg skulle ta med på en usb-stick så da var min første tanke powerpoint og at jeg skulle fremføre denne i intervjuet. Jeg har ikke kommet bort i noe lignende i intervju tidligere så for å være helt ærlig så kan det være at jeg misforstår noe også.

Det er ang. en stilling som tekniker i oljebransjen.
 
Det jeg fokuserte på var:

- Studier/Organisasjonsarbeid

- Arbeidserfaring

- Fritid

- Hvorfor jeg hadde søkt jobben

- Hvorfor jeg var den rette for jobben

(Fikk jobben, så noe må jeg ha gjort riktig)
 
Tekniker rolle i oljebransjen og flashy PowerPoint høres i utgangspunktet ikke ut som en særlig naturlig match. Hvis ikke det egentlig er en salgsrolle da. Dessuten: Trodde oljebransjen skriker etter halvveis kvalifiserte folk om dagen? Så hvis du er det. Halvveis kvalifisert altså, burde du ikke bekymre deg stort bare du leverer et rimelig ryddig inntrykk. Så hvis PowerPoint er ditt påfunn fordi de ber om en presentasjon ville jeg faktisk glemt fancy og fokusert på nøkternhet og KISS. Fortell dem hvorfor du kan fylle rollen og etterlat et likandes inntrykk. Vær positiv og smil mye. Og si at det du ikke kan lærer du fort fordi du er veldig motivert for jobben. Lykke til.
 
Redigert:
Konsentrer deg om å utføre presentasjonen, ikke om å lage den mest fancy ppt'en.
Har vært igjennom noen slike runder, og det er personen som "stråler" mest som gir det beste inntrykket.
Noen huskes kun for ppt presentasjonen, og ikke på noen god måte. Ikke bli den fyren...
For å være helt ærlig husker jeg ikke hva som sto på noen av slidene. Kun hvilken personlighet som gjorde seg bemerket.

Ellers sa vel Anders alt du trenger å vite.:D

Dessuten: Trodde oljebransjen skriker etter halvveis kvalifiserte folk om dagen?

Tja. Nok av godt kvalifiserte folk i utlandet som evner å vise et engasjement (sult) for jobben i større grad enn mette nordmenn.;)
 
Det meste er sagt opptil flere ganger allerede, men her er mine rettesnorer ved ppt :

- Show, don't tell (bruk bilder i stedet for tekst)
- Få punkter og lite tekst på hver side (uten at antallet sider skal øke av den grunn)
 
Takker for alle tips.

Landet på en helt enkel power point presentasjon som består av kun stikkord. Seks sider med forside, ingen bilder, ingen effekter og ingen sider med mer en fire stikkord :) Forside, "Målsetninger", "Bakgrunn", "Mine verdier", "Oppnådde mål"(?) og "Jeg tilbyr" ble tittelen på sidene og muntlig tok det 8-10min å presentere det. Da gjenstår det å se hvordan dette går :cool:
 
Krysser fingrene for at det gikk bra.

Husker at på et av intervjuene mine hos et større oljeserviceselskap så måtte jeg tegne meg selv om 10 år, skal sies at jeg knapt hadde fylt 18 på tidspunktet. Uvisst om de kjører samme strategien hos "de voksne".
 
Takk

Takk for alle de gode tipsene som kom i denne tråden! Om det var utslagsgivende vites ikke, men det gikk bra :)
 
Godt det gikk bra!

Og helt enig i valget ingen effekter, men ingen bilder i en sånn setting synes jeg er vel risky. Jeg hadde nok benyttet anledningen til å beskrive min tidlige forkjærlighet for teknologi og finmekanikk med et eller to utvalgte urverk. :cool:
 
de best ppt slidene er de du kan lese og catche poenget på 20sek.

- konklusjon i headingen, forklaring/dokumentasjon/fakta i selve sliden.
- ikke stå å les din egen presentasjon med ryggen til de som ser/hører på
- ingen effekter. effekter er for de som ikke greier å formidle
- det handler om å formidle. Og det er du som formidler, ikke ppt'en.

Dette er 99%

Grattis med ny jobb