Postoppkrav

Medlem
3. des. 2012
Innlegg
1.760
Sted
Bergen
Hei.
Jeg har blitt kontaktet vedrørende et klokkesalg der jeg er selger. Potensiell kjøper ønsker å betale brorparten av summen på vippse, men vi ha resten som postoppkrav. Er det noe risiko for meg som selger som jeg ikke ser?
 
Finnes tilfeller hvor mottaker har tatt pakken og stukket av, pakker som forsvinner på bakrommet, ansatte som glemmer eller overser å kreve inn betalingen og bare leverer ut pakken. Alternativt at mottaker får kalde føtter og aldri henter ut pakken, da taper du 2-3 uker med muligheter for å selge den til noen andre.

Jeg ville ventet på full forskuddsbetaling, har du nok tilbakemeldinger til å vise at du er en ordentlige herremann så burde det ikke være noe problem.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Dingle
Postoppkrav er utdatert tjeneste som har blitt misbrukt i stor skala siden postkontorene ble nedlagt og post i butikk overtok.
Veldig enkelt. Ikke hente pakken, vente 14 dager til pakken går i retur. Post i butikk har begrenset plass, setter container med utgående pakker foran disken uten særlig tilsyn ca 1 times tid før henting. Lastebil henter container. Men pakken din forsvant plutselig. Kjøper krever penger tilbake siden ingen klokke ingen penger.

Intensjon med innlegget å vise hvor viktig det er å være forsiktig og høre på erfarne fjellfolk her på berget. Tilsynelatende trygge løsninger er sjeldent tryggere enn folkene imellom der handelen skjer.

Var sikkert ikke intensjonen til kjøper, men læll, pass på.
 
Post i butikk er jo en ting, men det var nå litt opp og ned hvor ivrige Posten var, også, den gang det fantes postkontorer rundtom.

Som den paranoide fyren jeg er, insisterte jeg alltid på å åpne verdifulle pakker fra fremmede på posten i påsyn av en postsnsatt nettopp i tilfelle det skulle være noe krøll; stort sett syntes de det var en fornuftig forholdsregel og bistod gjerne - men ved et par anledninger fikk jeg klar beskjed om at Posten ikke kunne eller ville bli part i en tvist, og derfor ikke ville se på mens jeg åpnet pakken. Akk.