Postoppkrav helt trygt for selger?

Medlem
21. april 2012
Innlegg
96
Sted
Oslo
Har en kjøper til en klokke. Vedkommende ønsker at den skal sendes med postoppkrav, og jeg lurer dermed på: Har jeg noen som helst risiko ved det? Bruker vanligvis forskuddsbetaling og ekspress over natten...
 
Har en kjøper til en klokke. Vedkommende ønsker at den skal sendes med postoppkrav, og jeg lurer dermed på: Har jeg noen som helst risiko ved det? Bruker vanligvis forskuddsbetaling og ekspress over natten...

Tja du kan vel risikere at kjøper ikke henter ut klokken og således har kastet bort pengene til posten?
 
Jeg har blitt "brent" på postoppkrav tidligere, ved at selger ikke hentet pakke og kuttet kommunikasjonen fullstendig når jeg etterlyste forklaring.
Det er kjedelig å måtte betale for frakt + oppkrav, og i tillegg være uten klokken i nesten tre uker.

Hvis jeg derimot "kjøper" kjøperen kan jeg kanskje bruke postoppkrav, men med ukjente kjøpere (Finn), prøver jeg å unngå postoppkrav så godt det går.

For verdier over 10.000 er det helt uaktuelt med postoppkrav IMO :)
 
Jeg vil nok i fremtiden insistere på et lite forskudd, så ikke oppkravspakken forblir uhentet.
Er verdien på klokken over 10k vil jeg alltid bruke ekspress over natt.
 
Som mottaker av pakke send med postoppkrav....kan du godt hende du får en sten i steden for en klokke. Hos min lokale kjøpmann med post i butikk får jeg alltid åpne pakken først og kontrollere godset....:)
 
Har ingen planer om å sende sten, så for hans del vil det være rimelig trygt ;)

Klokken selges for 17,5k. Han er opplyst om at forsikringen kun gjelder for opp mot 10k, men ønsker likevel postoppkrav. Ser jo godt at han føler det er tryggere enn forskuddsbetaling.

Høres egentlig helt greit ut for min del da. Fyren virket seriøs nok, så da går klokken i posten i morgen! :)

Takk for all respons!
 
Alternativet er å legge den ut på finn for så å bruke sikker betaling der. Det koster 500kr for kjøper da.

Og det skal sies at hvis klokken forsvinner under sending med postoppkrav er det du som sitter med skjegget i postkassa.
 
Har ingen planer om å sende sten, så for hans del vil det være rimelig trygt ;)

Klokken selges for 17,5k. Han er opplyst om at forsikringen kun gjelder for opp mot 10k, men ønsker likevel postoppkrav. Ser jo godt at han føler det er tryggere enn forskuddsbetaling.

Høres egentlig helt greit ut for min del da. Fyren virket seriøs nok, så da går klokken i posten i morgen! :)

Takk for all respons!
Det er vel også du som tar risikoen ved at klokka kun er forsikret for 10. Eller har jeg misforstått noe?

Hvis klokka forsvinner på veien eller blir skadet og han ikke henter den.
 
postoppkrav er for kjerringer som som aldri kom seg forbi 90-tallet og de select-bladene man kunne kjøpe allslags juggel fra. Fordelen var at man fikk varene tilsendt med en gang fordi på den tiden fantes ikke paypal osv og bankoverføringer tok lang tid.

Postoppkrav øker ikke sikkerheten for noen parter og er et dyrt og utdatert produkt.
 
postoppkrav er for kjerringer som som aldri kom seg forbi 90-tallet og de select-bladene man kunne kjøpe allslags juggel fra. Fordelen var at man fikk varene tilsendt med en gang fordi på den tiden fantes ikke paypal osv og bankoverføringer tok lang tid.

Postoppkrav øker ikke sikkerheten for noen parter og er et dyrt og utdatert produkt.

+1
 
postoppkrav er for kjerringer som som aldri kom seg forbi 90-tallet og de select-bladene man kunne kjøpe allslags juggel fra. Fordelen var at man fikk varene tilsendt med en gang fordi på den tiden fantes ikke paypal osv og bankoverføringer tok lang tid.

Postoppkrav øker ikke sikkerheten for noen parter og er et dyrt og utdatert produkt.

Spot on!:)
 
Kan prøve å kjøre en liten oppsamling av info her da. Dette er muligheter man har hvis ikke face to face handel er mulig:)

Postoppkrav kan være greit for kjøper hvis du kjenner personen på postkontoret, men man får i utgangspunktet ikke åpne pakken før den er betalt. Her er det også fare for at kjøper ikke henter pakken, og selger sitter igjen med regningen. Alternativet her er å be om et depositum på forhånd. Pris på postoppkrav er vel 150-200NOK. Pakken forsikres opp til 10.000NOK.

Ekspress over natten har forsikringssum opp til 30.000NOK (ser noen har skrevet 50.000, men jeg fikk nå beskjed om 30.000). Koster rundt 350NOK.

Finn.no betalingsgaranti ville siste kjøper hos meg benytte. Dette er helt trygt for begge parter, men koster 500NOK for en av dere. Sending av pakke kommer i tillegg.

Good guy garanti fra TS funker som banken, da mange (alle) flippere er avhengig av at omtalen rundt handelen er god.

Hvis man skal sende pakker til verdi over 30.000NOK (50.000?) så må man vel benytte fedex eller lignende med ekstra verdiforsikring.
 
Hvorfor ikke gi fra seg sporingsnummer ved postoppkrav? Får han ikke beskjed om når pakken kommer på postkontoret uansett?

Hørte om et tilfelle der "kjøper" bestillte et såkalt stoppkrav ved hjelp av sporingsnummeret, deretter plukket han opp pakken på avsenders postkontor. Uten å måtte betale for å få den ut.
 
Takker for all respons! Sendte heller med EON til en kompis i byen, så møtes de F2F for kontantoppgjør! :)

SR
 
Forsendelse til forhandler

I morgen skal jeg sende inn et ur for service til Askeland.

Mottaker er utvilsom safe, er postoppkrav da greit? (verdien er godt over 10K).

Noen/en utro tjener e.l kan jo stjele pakken...

Hva gjør sonen når de sender pakker til service?
Noen med dårlige erfaringer med postoppkrav til seriøs mottaker?
 
I morgen skal jeg sende inn et ur for service til Askeland.

Mottaker er utvilsom safe, er postoppkrav da greit? (verdien er godt over 10K).

Noen/en utro tjener e.l kan jo stjele pakken...

Hva gjør sonen når de sender pakker til service?

Noen med dårlige erfaringer med postoppkrav til seriøs mottaker?
Posten roter bort pakker nå og da. Kjørte pakker for Posten hver sommer når jeg var yngre. Posten er generelt veldig bra, men jeg ville ikke tatt sjansen hvis klokka er verdt betydelig mer en 10.000. Har ikke noe med mottaker å gjøre i så måte.