Porsche Cayman

Medlem
3. feb. 2013
Innlegg
840
Sted
Lillestrøm
God dag.

Jeg har i den siste tiden vurdert å gå til innkjøp av en toseter etter nylig samlivsbrudd(fruen tok til fornuft.)

Siden det nå bare er meg vurderer jeg å bytte ut planen om SUV med en snerten toseter.

Noen som har erfaring med Cayman? Vil i dette tilfelle informere at jeg vet at dette er en "fattigmans raser", men enn så lenge finner jeg den mest fornuftig.

Jeg tenker da 2008/09 oppover.

Kom gjerne meg andre innspill, men helst ikke Honda/Toyota etc :)
 
Går du for Boxter eller Cayman så er det en facelift/oppdatering i 2009, om jeg ikke husker helt feil. Bilene ser litt freshere ut, og du kan få de med PDK-girkassen (dobbelkløtsj). Den er naturligvis rimeligere før det, men ikke like moro/pen.

Det samme gjelder for øvrig 911, og jeg må nesten slå et slag for 911 (997 karosseri), helst i facelift-utgaven fra 2009. Nydelige motorer, og er du singel så er 911 langt mer spennende for damene... ;)

Klarer du å finne noen hundre tusen ekstra; 911 (997) Turbo fra 2007 og ut.. riktignok ikke med PDK før 2010 (da er den dyr), men den gode gamle automaten er skuddsikker. 0-100 på 3.7 og et drag som er villere enn Tesla P85D når du kommer over 50 km/t (har selv P85).


Lykke til!
 
Cayman er en nydelig bil. Helt uenig i at det er noen fattigmannsracer. Bilen har fått veldig gode kritikker, kanskje særlig i S-utgave. Dagens 911 (997/991) er veldig flotte biler, for all del, men de er ikke akkurat nette og små lenger. Cayman er kanskje sånn sett nærmere det 911 engang var.
 
Generell betraktning på Porsche sportsbiler:

Biler eldre enn 1996 har gått opp enormt i pris de siste 4-5 årene, eksempelvis har 911/964 gått opp fra 250k til 400k. 1996 var året da Porsche gjorde det alle andre produsenter allerede hadde gjort, de begynte å lage biler med mer og sårbar elektronikk, dårligere "hardware", og dårligere materialkvalitet jevnt over. Kort sagt biler som fortere gikk i stykker og var mindre hensiktsmessige å reparere. Dette førte til at prisene på disse har vært i fritt fall fra de ble kjørt ut av butikken og min påstand er at disse ikke kommer til å stige i pris igjen på et eller annet tidspunkt slik som alle modeller fra før 1996 har gjort.

Kjøp deg en 964 eller en 993 og få en bil som stiger i verdi, er forholdsvis rimelig å serve og som gir deg en mindre kamuflert og mer inspirerende kjøreopplevelse.
 
Folk som sier det er en bil for de som ikke har råd til 911 vet ikke hva de snakker om. Tar endel bilder for Porsche Center Stavanger, å har kjørt stort sett alt i forskjellige varianter de siste år. Skulle jeg valgt uten å tenke på pris, hadde det blitt Caymann GTS eller GT4. Herregud for en kul bil å kjøre. Er du glad i å kjøre bil, så er mitt råd å velge Caymann. Du kan jo lett få en 911 til ditt budsjett, om det hadde vært målet.

Siste bilde som ble tatt for overnevnte kunde er tilfeldigvis en Caymann :)

 
Slår også et slag for Cayman. Har riktig nok ikke kjørt den selv, men motorpressen er stort sett enig om at de beste utgavene er på høyde med 911. Litt smakssak vil jeg tro pga ulik motorplassering og vektfordeling.

Så en koksgrå borti gaten her en dag, siste karosserivariant og perfekte hjul. Helt nydelig bil!
 
Selv som storfornøyd innehaver av en bakmotorisert variant så må jeg si at alt jeg har lest og sett av Cayman-reportasjer tilsier at det er sweetspot når det kommer til pris per moro og ytelse (ihvertfall for de nyere årsmodellene). Cayman pluss noen klokker er nok ikke feil :cool:

(Evt. en snartur innom for godprat med din lokale bankforbindelse, og gå all in :mrgreen:)




null_zpsb29be94a.jpg
 
Har en 996 som jeg har hatt glede av i 7 år. Skulle jeg valgt i dag i den prisklassen det her er snakk om ('09 Caymann) ville jeg valgt 996 Turbo. I motsetning til de luftkjølte modellene som har steget mye i verdi de senere årene selges denne modellen relativt gunstig pga det dårlige 996 ryktet som forøvrig er sterkt overdrevet men til glede for noen som får vanvittig mye bil for pengene. Turbo modellen har en helt annen og nydelig motor og bør være innen rekkevidde for deg. Og motor er jo det denne fasinasjonen handler om. Ikke la deg lure til å kjøpe en Caymann uten idet minste en S på motorlokket. Caymann har ellers en uovertruffen balanse og er fantastisk fin på bane hvis det er den retningen interessen går. Er du mer en 'glidare' ville jeg vurdert en Boxter eller 911 Cab. Skal du kjøre bilen hele året er 4 hjulstrekk sterkt å foretrekke, og da gjerne en nyere modell med gode hverdagsegenskaper. Men uansett hva du velger. Ikke gjøre samme feilen som meg, nemlig å melde meg inn i Porsche Club Norge ETTER at du har kjøpt bil. Gjør det i forkant når du er i prosessen med å kjøpe så får du uvurderlige råd fra medlemmene i Norges beste bilklubb. :)
 
Har en 996 som jeg har hatt glede av i 7 år. Skulle jeg valgt i dag i den prisklassen det her er snakk om ('09 Caymann) ville jeg valgt 996 Turbo. I motsetning til de luftkjølte modellene som har steget mye i verdi de senere årene selges denne modellen relativt gunstig pga det dårlige 996 ryktet som forøvrig er sterkt overdrevet men til glede for noen som får vanvittig mye bil for pengene. Turbo modellen har en helt annen og nydelig motor og bør være innen rekkevidde for deg. Og motor er jo det denne fasinasjonen handler om. Ikke la deg lure til å kjøpe en Caymann uten idet minste en S på motorlokket. Caymann har ellers en uovertruffen balanse og er fantastisk fin på bane hvis det er den retningen interessen går. Er du mer en 'glidare' ville jeg vurdert en Boxter eller 911 Cab. Skal du kjøre bilen hele året er 4 hjulstrekk sterkt å foretrekke, og da gjerne en nyere modell med gode hverdagsegenskaper. Men uansett hva du velger. Ikke gjøre samme feilen som meg, nemlig å melde meg inn i Porsche Club Norge ETTER at du har kjøpt bil. Gjør det i forkant når du er i prosessen med å kjøpe så får du uvurderlige råd fra medlemmene i Norges beste bilklubb. :)

Enig i det meste du skriver, også at en 996 turbo vil gi vanvittig mye bang per buck i forhold til innkjøpspris. MEN den vil gi vesentlig mindre bang per buck i forhold til totalkostnad (verdifall + service- + reparasjonskostnader) enn en hvilken som helst 911 fra før 1996. Det er derfor de eldre modellene har gått opp så mye i pris.

Edit: innser at mine poster er kostnadsfokuserte, er selvfølgelig legitimt å ikke bry seg for mye om det og ganske enkelt kjøpe det man har lyst på 8D
 
Redigert:
Tilhengere av 996 og Cayman etc - dere misser jo hele poenget! Mannen er NYSINGEL!

Han trenger en 997 med fine felger og pen lakk! Og antakelig noe litt tacky på klokkefronten - selg evt. AP'er eller Pateker og kjøp en gull-Rolex. Cayman og Patek (ingen sammenligning for øvrig) er perler for svin i denne sammenhengen ;)

Kim!
 
Takk for meget gode tilbakemeldinger, og diskusjoner.


Jeg tenkte å dra innom en forhandler til uken, eller neste uke å sette meg bak rattet på en 911 og en Cayman.


Jeg syntes selvsagt 911 er en flott bil, og jeg liker godt motorlyden og effekten denne gir. Dog ønsker jeg å være noe rasjonell ift. pris/alder/kostnader. Derfor jeg faller på en Cayman. Jeg liker meget godt hva de gjorde med interiøret i 09-oppover. Jeg var en snartitt innom Ferrari 360 Modena, men her kom pris/alder/kostnader inn i bildet og den ble utelukket. På lik linje med en litt nyere(02) 911 turbo.


@KimS : jeg vil målrettet søke meg mot PDK. Om det ikke har vært veldig tilfeldig så har de en mer sporty look.

@Friks : flotte bilder.



Jeg skal selvsagt holde dere løpende orientert.
 
Redigert av en moderator:
Med fare for å drite i egen bukse.... Cayman er en fin sportsbil med midmotor, her har du nok motor og kjøreegenskaper. Sett denne opp mot en 911 med samme vekt/hester og se hva som er mest effektivt på bane. ;) Please dont quote me, kjører selv antikk 911.
Tom
 
Kjørte par tusen km med 997 Turbo for 2 år siden, kompis som eier, fantastisk bil, gikk som fan, "drit kjedelig å kjøre".Og grunnen til det er at uansett vilket gir man gir gass i så drar den like absurd:mrgreen:, gjorde samme turen nmed en 997 GT3 rs året etter, det var noe helt annet, helt annen gocart følelse, bråker,slår, liker turtall, hornene vokser ut av pannen, utrolig morsom bil, slitsom etter par timer:p
Har i tillegg byttet eksos så lyden på litt turtall er fantastisk rå
 
Jeg har selv aldri kjørt Cayman, men har lest veldig mye bra om generasjon 2 som ble introdusert i juli 2008 (2009 modell). Kjøpte selv en 997.2 C4S cabriolet fra 2009 for et drøyt år siden og har ikke angret et sekund. PDK er fantastisk med mindre du er "die hard" fan av manuelt gir.

Vurderte lenge flere biler som Mercedes SL, varianter av BMW, Ferrari og Maserati, men vendte alltid tilbake til Porsche. For meg sto valgte mellom 997.2 og 993 (bodde i Tyskland da denne modellen ble produsert) og er enig med @2JHead at kvaliteten på pre 1996 biler var upåklagelig, men disse begynner å bli gamle. Siden jeg antar du vil ha en bil du skal bruke hver dag, er en 2009 Cayman et veldig godt valg. Modellen før dette sliter med ulike motorproblemer og kvaliteten på Porsche var ikke helt på topp i perioden 1996-2009. Det gjenspeiler seg i tekniske utfordringer og interiøret som ikke helt holdt den standarden som forventes.

For ordens skyld hadde turbomodellene av 996 og 997.1 den gamle gode Metzger motoren med aner tilbake til 60-/70-tallet, men dette er superbiler med tilsvarende ytelser og vedlikeholdskrav, dessverre...

Det lønner seg å lese litt på internettet og det er en mengde fora som Rennlist og selvsagt Porsche Club Norge som kan gi deg all den informasjon du trenger og mer til. Det viktigste når du har valgt modell (S eller basis), er å finne en med det riktige utstyret. Porsche har et utrolig utvalg av ekstrautstyr og det lønner seg å vite hva som er "viktig og riktig" så er det enklere å selge bilen når du kommer så langt:)

Lykke til!
 
Redigert av en moderator:
Nå skal det sies at jeg ikke har kjørt en selv, men har selv planer om å gå til anskaffelse av en Cayman når leasingen på V60'en går ut (115 hesters dieselmonster :cool: ) Har selv falt veldig for denne, og skjønner hvorfor du tenker i disse baner. Kanskje ikke så veldig mye hjelp i det jeg da sier, ettersom jeg ikke ar noen erfaring med bilen, men kan kanskje hjelpe deg med å rettferdiggjøre tankegangen din ;)
 
Porsche bygger fantastiske biler med høy kvalitet som gir masse kjøreglede. Fra 2009 skjedde det gode ting med kvalitet, ytelser og design på både 911, Boxter og Cayman, så tidligere årganger ville nok ikke jeg valgt selv.

Dersom budsjettet tillater er Cayman/Boxter av siste utgave med 211hk utrolig flotte biler med ganske bra fraspark. Har selv kjørt Boxter varianten med denne motoren og jeg synes den var overraskende bra. Pass på å få med Sport Chrono og sportseksos, det gjør opplevelsen vesentlig mere moro.

Jeg kjører selv 991 Carrera 4 med PDK, men har begynt å savne manuell kasse. Skulle jeg velge om igjen (ikke ennå dessverre) ville jeg helt klart valgt manuell. Selv om PDK er utrolig bra er det noe med kjøreopplevelsen som blir borte. Det har jo nettopp blitt lansert en ny Cayman GT4 som bare kommer med manuell, want one:(
 
Liten oppdatering så har det vært fullt kjør på kontoret, så har ikke fått satt meg i noen av bilene enda.

Har dog tittet en del på nettet, og blitt mer usikker på om jeg ønsker mange HK, eller nyere bil :)
 
Liten oppdatering så har det vært fullt kjør på kontoret, så har ikke fått satt meg i noen av bilene enda.

Har dog tittet en del på nettet, og blitt mer usikker på om jeg ønsker mange HK, eller nyere bil :)

Mange HK!!! Det er derfor man kjøper Porsche og da helst en Turbo:)
 
Liten oppdatering så har det vært fullt kjør på kontoret, så har ikke fått satt meg i noen av bilene enda.

Har dog tittet en del på nettet, og blitt mer usikker på om jeg ønsker mange HK, eller nyere bil :)

Hadde en 996 4S for 5 år siden, med 320hk fra en nydelig boxersekser. Men den er langt treigere i aks enn Teslaen min... så om du liker rett-bortover-fart - gå for Tesla :p

Dog tror jeg du trenger noe som ser litt mer spenstig ut, og 911 er sinnsykt mye mer sexy enn Cayman, selv om sistnevnte er fantastisk bra.

997 mk2 eller 997 mk1 turbo er valgene som gjelder.


Kim!