Porsche 944 - tips til kjøp!?

jsf

Medlem
23. okt. 2009
Innlegg
860
Sted
Oslo
Morn!

Jeg spør på vegne av en kamerat her, men er det noen som eier/har erfaring med Porsche 944? Ettersom det er såpass mange kyndige personer her inne på forumet burde dette være et perfekt sted å spørre. Han har ca budskjett på 50 lapper og har sett seg ut Porsche 944 1983, 90 000 km, kr 43 585,- -.

Noen innspill og tips? Evnt. andre steder å få fatt i en kurant 944? Takker :)
 
Det kan være mye rart, alt fra støkent og kjempebra til ihjelskrudd, begynner å dra på årene nå disse bilene.:smile:

Se også på 928
 
Tror rådet her er å opprette en ydmyk tråd på porscheforum Norge:)

Vet også at en av mekanikerne på Porsche senter Oslo kjører 944. Kan gå an å stikke ned å høre med de?
 
Dette er ikke "the real thing". Og det har det aldri vært. En passe elendig Audimotor i et heller mislykket karosseri. Har aldri forstått hvordan de fikk Porsche til å sette logoen sin på panseret på denne.

928, og da særlig S-varianten, er nok hakket nærmere Porsche, men den ble heller aldri noen suksess. De koster uansett tre-fire ganger så mye.

Nei, denne bilen anbefales ikke.
 
944 er motebil nr 1 i (syd)Tyskland og og gode eksemplarer selges for en god slump Euro. Tipper det er fordi den er annerledes og at 80-tallet er litt i tiden.
 
Dette er ikke "the real thing". Og det har det aldri vært. En passe elendig Audimotor i et heller mislykket karosseri. Har aldri forstått hvordan de fikk Porsche til å sette logoen sin på panseret på denne.

928, og da særlig S-varianten, er nok hakket nærmere Porsche, men den ble heller aldri noen suksess. De koster uansett tre-fire ganger så mye.

Nei, denne bilen anbefales ikke.

Hehe, helt enig. Sparer selv til 911 fra begynnelsen av 70-tallet, men den kontoen må vike av og til for klokkekjøp. (Edit: Den kontoen må vike for motorsykkelkjøp i første omgang). Kompisen min ønsker seg denne som en start på Porsche, eie denne et par år for deretter å oppgradere til 911. Turboutgaven til 944 er faktisk ikke så ille, men ellers enig. :)
 
Noen som forveksler 944 med 924? Jeg har hatt 944 med 2.7 literen fra 89-90. Meget god bil med bra kvalitet og fin vektfordeling. Er som med alle biler - finn en i bra stand.
 
924 = kjip bil med audimotor, egentlig laget for å være en vw.
944 = videreutviklet for å være en porsche, motor fra porsche selv.

Førstnevnte snakker vi ikke så høyt om, sistnevnte kan - med riktig sjåfør og riktig baneoppsett, kjøre fra de aller fleste her sine sportslige biler.
 
Dette er ikke "the real thing". Og det har det aldri vært. En passe elendig Audimotor i et heller mislykket karosseri. Har aldri forstått hvordan de fikk Porsche til å sette logoen sin på panseret på denne.

e.
:confused:
Vi snakker om en 944, ikke om den første 924.

Edit: kommer litt sent da flere allede har svart.
 
Dette er ikke "the real thing". Og det har det aldri vært. En passe elendig Audimotor i et heller mislykket karosseri. Har aldri forstått hvordan de fikk Porsche til å sette logoen sin på panseret på denne.

928, og da særlig S-varianten, er nok hakket nærmere Porsche, men den ble heller aldri noen suksess. De koster uansett tre-fire ganger så mye.

Nei, denne bilen anbefales ikke.

+1..
 
944

Har selv vært (og er femdeles) Porsche eier siden 80-tallet, kan nevne 944, 928s og flere 911're.
944 har ufortjent kommet i skyggen for den iconet 911 og er en flott kjøremaskin på mange måter og den er solid.
Du skal også være en habil 911 sjåfør for å holde følge med en 944 på bane.

Brukte objekter må selvfølgelig sjekkes på samme måte som andre brukte biler, men det er ikke mange "fallgruver".

Et godt råd er å høre med Porsche Klubb Norge, (jeg er også medlem),
spør om råd, alle der er entusiaster og sitter med stor ekspertise og er positive for å hjelpe..

og så 924:
Ps. 924 har ikke Audi motor men Volkswagen motor av type LT1
( 4 sylindre)
924 carrera er idag samleobjekt og verdt masse massse penger. MEGET UNDERVURDERT:cool:
 
944 er en knallvogn. Har førstehåndserfaring med Turbo, Turbo S og S2.
Av de var det utvilsomt S2 som falt mest i smak for min del.

Ellers har jeg selv en førstegenerasjon 928 med manuell kasse. Fantastiske vogner som var ment å avløse 911 i sin tid. For meg som synes nyere 911 er ganske sterilt og kjedelig må jeg innrømme jeg tror Porsche hadde vært vesentlig mer spennende om romskipet 928 fikk overta og bli videreutviklet til noe annet en det forferdelige beistet Panamera.

Ellers mener jeg som alltid at de som ikke har prøvd en bil (altså virkelig prøvd - ikke en runde rundt kvartalet), heller ikke har stemmerett. Er så alltid ofte jeg leser på bilforum hva folk mener om forskjellige biler, men ofte kommer kritikken fra de som ikke har kjørt bilene selv. Typiske kandidater for tyn er Porsche Boxster eller Ferrari 348. Begge er jo knallbiler om man kjører dem litt ordentlig. Så også med Porsche 944.

Personlig ville jeg styrt unna en tidlig bil. Om han kan skru litt selv lå det jo et fint objekt av en 944 Turbo til rundt 80k på finn så jeg her om dagen.
 
944 er en knallvogn. Har førstehåndserfaring med Turbo, Turbo S og S2.
Av de var det utvilsomt S2 som falt mest i smak for min del.

Ellers har jeg selv en førstegenerasjon 928 med manuell kasse. Fantastiske vogner som var ment å avløse 911 i sin tid. For meg som synes nyere 911 er ganske sterilt og kjedelig må jeg innrømme jeg tror Porsche hadde vært vesentlig mer spennende om romskipet 928 fikk overta og bli videreutviklet til noe annet en det forferdelige beistet Panamera.

Ellers mener jeg som alltid at de som ikke har prøvd en bil (altså virkelig prøvd - ikke en runde rundt kvartalet), heller ikke har stemmerett. Er så alltid ofte jeg leser på bilforum hva folk mener om forskjellige biler, men ofte kommer kritikken fra de som ikke har kjørt bilene selv. Typiske kandidater for tyn er Porsche Boxster eller Ferrari 348. Begge er jo knallbiler om man kjører dem litt ordentlig. Så også med Porsche 944.

Personlig ville jeg styrt unna en tidlig bil. Om han kan skru litt selv lå det jo et fint objekt av en 944 Turbo til rundt 80k på finn så jeg her om dagen.

+1! Helt enig med Ursa Major! Godt sagt!:D:D
 
Som klubbmedlem selv kan jeg varmt anbefale Porsche klubbens forum og/elller helst å gå med i klubben for de som vurderer å kjøpe 944 eller hvilken som helst annen modell av verdens beste bilmerke. Aktivt 944 miljø i klubben. I en av de siste utgavene av klubbens medlemsmagasin Porsche Classic var det for øvrig en glimrende kjøpsguide til 944.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Hei, er på min andre 944 nå og må si at det er mye artig bil for pengene. Har hatt type 2 og nå har jeg en type 1, begge har vært kjøpt og drevet på lavt budsjett. Har inntrykk av at det er litt bingo når selgere setter prisen på bilen, så kan være lurt å følge litt med. Gode kjøp forsvinner fort, mens andre blir liggende lengre. Er ikke alltid sammenheng mellom pris og tilstand, så det å prøvekjøre noen forskjellige er lurt. Dette er biler som kan gå langt, så etter min mening er tilstand viktigere en km-stand. Det er viktig at regreim er byttet som den skal, hvis jeg husker riktig er det 4 år eller 70 000 km. På min forrige var den over 7 år, så det kan gå bra, men ryker den blir det fort bli dyrt. Ser du holder til i fredrikstad, som meg selv, og der har porsche klubben et klubblokale, blandt annet er det 944 som blir kjører porche klubb racing som holder hus der som blir driftet på dugnad av noen av medlemmene. 944 er en bil som alle med seriøs porsche interesse setter pris på, men blir ofte snakket ned på av folk uten erfaring med porsche (pub talkers, som de bli kalt i england).

Hvis kameraten din har lyst på en er det bare å kjøre på, men er lov å være litt kresen på hvilken han velger.

ps har litt informasjon om den 944 turboen til 79.000 som ligger på finn fra tidligere eiere, og kort oppsummert kan det være lurt å titte på andre med mindre man er glad i å sveise og lakkere
 
og så 924:
Ps. 924 har ikke Audi motor men Volkswagen motor av type LT1
( 4 sylindre)
924 carrera er idag samleobjekt og verdt masse massse penger. MEGET UNDERVURDERT:cool:

Folk samler på så mye;)
924 har/hadde Audimotor Edit: Mulig VW hadde samme motor den gang som nå.

Noen som forveksler 944 med 924? Jeg har hatt 944 med 2.7 literen fra 89-90. Meget god bil med bra kvalitet og fin vektfordeling. Er som med alle biler - finn en i bra stand.

Ja, jeg var litt rask på avtrekkeren og blandet inn 924. Ikke så irrelevant da 944 er en videreutviklet 924. Unødvendig å gå inn på hele historikken, men hele prosjektet startet hos VW og ble deretter overtatt av Porsche.

Er enig i at 944 stiller i en litt annen klasse.

924 = kjip bil med audimotor, egentlig laget for å være en vw.
944 = videreutviklet for å være en porsche, motor fra porsche selv.

Førstnevnte snakker vi ikke så høyt om, sistnevnte kan - med riktig sjåfør og riktig baneoppsett, kjøre fra de aller fleste her sine sportslige biler.

Betviles ikke.

Ad pub-talk. Om ingen andre enn de med førstehåndskjennskap skal kunne uttale seg ville det blitt smått med innlegg på dette forumet. Hvem som helst får mene hva som helst om Porsche - og alt annet for min del, men i mitt hode er Porsche 911 ekte Porsche. Cayenne, Panamera og dess like kunne like gjerne vært produsert av BMW eller noen andre. Dette er min høyst subjektive mening, men jeg vil for ordens skyld legge til at jeg gjennom et relativt langt liv har hatt opplevelser med 924, 944 og 911.

Beklager igjen til 944-fansen. Den fortjener ikke å bli satt i samme bås som 924. Ikke i samme bås som 911 heller;)

Er forøvrig enig i at 928 kunne vært en bedre oppkjøring til Panamera, men den opprinnelige planen var at 928 skulle ta over etter 911. Tenker med skrekk og gru på hvor Porsche hadde vært i dag om dette hadde skjedd.
 
Jeg er vel også enig om at 911 er den "riktige" Porschen og med tiden kommeren blir det nok en slik på meg. Helst en 964 og gjerne lett modifisert i retning av en RS. Det er en tidløs bil som har blitt utviklet over tid, samtidig som den hele tiden har vært tro mot grunn designet. Overført til klokker (dette er jo tidssonen...) vil jeg vel sammenligne den med en Rolex Sub.

Men en 944 er en bra bil som gir mye moro for relativt lite penger og med god kvalitet.
 
Er forøvrig enig i at 928 kunne vært en bedre oppkjøring til Panamera, men den opprinnelige planen var at 928 skulle ta over etter 911. Tenker med skrekk og gru på hvor Porsche hadde vært i dag om dette hadde skjedd.

Ja, da hadde Porsche kanskje hatt mer interessante design enn hva de har i dag.