Solgt Poljot Okeah "Final Edition"

Medlem
20. april 2018
Innlegg
183
Sted
Bergen
Bakgrunn
Midt på 1970-tallet solgte Valjux produksjonsrettighetene og -utstyr for sitt utgåtte 7734 urverk til First Moscov Watch Factory. Russerne gjorde noen modifiseringer og lanserte sitt urverk som Poljot 3133, eller bare P.3133. Okean (kyrillisk: okeah) betyr hav/havet og ble opprinnelig laget for marineoffiserer. Senere ble samme urverket om mulig enda mer legendarisk i pilot/romfartsklokkene Strela.

Annonse
Til salgs her har jeg en Poljot Okeah "Final Edition" med P.3133, som angivelig skulle være limited edition med 300 nummererte ur, et prosjekt med opprinnelse i et spansk klokkeforum i 2011 og skulle markere slutten på produksjonen av disse for alltid. Det er ikke HELT sant, bare litt.

Jeg har forstått det sånn at Volmax som eier Poljot laget flere nummererte serier med "inntil 300 ur hver", alle gravert med x/300 eller noe slikt. Etter noen år med Seagull urverk i lignende kronografer har de nå såvidt jeg vet startet produksjonen opp igjen med P.3133, så det er mulig å kjøpe lignende ny. Ser noen nettsider nå har nye "limited production runs". Det tar sikkert aldri slutt.. Dette er ikke en eksklusiv klokke i den forstand, bare kul, og tøff
1f600.png


Jeg fikk med både glassbaklokk og stål, begge med plasten fremdeles på, begge lokk fulgte med fra butikk. Glassbaklokket er 64/300 og stålbaklokket er 28/300. Full disclosure her, det er nok helt sikkert flere av både nr 28 og nr 64 der ute, så ikke kjøp klokken om akkurat det er viktig for deg.

Jeg er andre eier, første eier er en "GG på Klokkeriet" (y), og kjøpte den fra en etablert tysk klokkebutikk på ebay (tror de er AD men ikke 100% sikker på om Poljot har det konseptet), som det fremgår av papirer. Mva ikke dokumentert, men den har kommet som postsending fra Tyskland og jeg har ingen grunn til å tro at det ikke er på stell.

En lug har fått seg en smell en gang, første gang jeg la merke til den var da jeg tok nærbilder til annonsen nå. Studer bildene, de utgjør en stor del av beskrivelsen.

Klokken er ellers i god stand, hairlines finnes sikkert, men ikke riper eller hakk. Lite brukt, vært i rotasjon med en alt for stor klokkeboks som er grunnen til at jeg legger den for salg nå.

Målt med watch accuracy meter appen på Android i seks posisjoner, viser at den går 36 til 59 sekunder for fort, med beat error 0,9 til 1,2 (se bilde).

Funksjoner
Sentral time og minuttviser
Løpende sekunder på subdial klokken 9
Kronograf på sentral sekundviser
Kronografens minutt-teller klokken 3
Dato klokken 6
Venstre krone roterer trinnløs indre bezel for en andre tidssone.

Følgende medfølger
- Original dårlig og skranglete lenke, med alle lenkeledd. Brukt en dag i mitt eie.
- Hirsch rally strap jeg kjøpte da jeg fikk klokken juni 2019 som jeg synes passer klokken veldig godt.
- Papirer: Originalkvittering, sertifikat og engelsk bruksanvisning
- Originalboksen den ble levert i ny: en enkel reiseboks med plass til to klokker
- Valgfri Freia melkesjokolade eller firkløver

Følgende medfølger ikke
Andre reimer som er vist på bilder, ut over de som er spesifikt nevnt i avsnittet over. De er kun med for å vise hvor mange forskjellige utrykk du kan få med dette praktverket av et ur.

Dimensjoner og tørre fakta
Diameter: 39 mm
Tykkelse: 14 mm
Lug til lug: 45 mm
Reimfester: 20 mm
Glass: lett domed mineralglass
Vanntetthet: merket 3 atm men ikke trykktestet eller utfordret med fuktighet i mitt eie.
Servicebehov: ukjent, har ingen dokumentert service.
Alder: Nysolgt i 2018

Pris 6000kr

Penger på konto før overtagelse eller sending. Sending på kjøpers ansvar og regning etter avtale. Klokke og selger befinner seg i Bergen.

Jeg har referanser på Klokkeriets referansegruppe, men jeg har ikke drevet mye med salg så det er ikke overveldende mange tilbakemeldinger.

01.jpg


02.jpg


04.jpg


05.jpg


03.jpg


07.jpg


08.jpg


06.jpg


09.jpg


10.jpg

Bildet viser ekstremt tydelig en liten skade på lug - På dette bildet er det refleksjon i skaden, til vanlig er det absolutt ikke så fremtredende. Se de andre bildene.

11.jpg


12.jpg


13.jpg


15.jpg


14.jpg


16.jpg


17.jpg


18.jpg


19.jpg


20.jpg


21.jpg


22.jpg


30.jpg


31.jpg

Denne blå gummireimen følger ikke med klokken.

32.jpg


33.jpg

Denne brune skinnreimen følger ikke med klokken.

34.jpg
 

Vedlegg

  • 12.jpg
    12.jpg
    162,1 KB · Visninger: 0
  • 14.jpg
    14.jpg
    97,7 KB · Visninger: 0
  • 16.jpg
    16.jpg
    75,4 KB · Visninger: 0
  • 17.jpg
    17.jpg
    77,2 KB · Visninger: 0
Redigert: