Polering og rengjøring av Omega klokke

ulv

Medlem
7. aug. 2020
Innlegg
7
Sted
Oslo
Hei

Har en Omega klokke, den brukes daglig og har med tiden fått litt slitasje på lenken. Jeg har en liten mini polisher med 30mm bakplate og myke poleringsputer som jeg tenkte jeg kunne ta i bruk for å polere lenken fin igjen. Eventuelt om det er bedre å gjøre det for hånd.

Litt usikker hva slags materiale denne lenken er laget av og hvor mye jeg kan polere, og om det eventuelt er noe belegg på lenken som helst ikke burde poleres vekk.

Noen med litt kjennskap til dette som kanskje kunne kommet med noen tips?
 

Vedlegg

  • IMG_1436 (1).jpg
    IMG_1436 (1).jpg
    99,2 KB · Visninger: 0
  • IMG_1433 (1).jpg
    IMG_1433 (1).jpg
    137,1 KB · Visninger: 0
Lenken er vel børstet, med enkelte polerte detaljer (de smale feltene)?
 
Dette er vanskelig å få pent. Du får lett en "speilblank flate" og den børstede finishen blir borte. Det er vel disse gul/grønne Scotch-svampene som kan brukes for å få en børstet overflate. Dette er ikke å få pent. Tidkrevende.

Lenken ellers består av blankpolerte og børstede deler. Denne bør demonteres og tas hver for seg. Spennen kan du prøve med en slik Scotch-børste, MEN det er lett å slipe bort de skarpe kantene i logo og skrift på spennen.

Her er det med andre ord lett å ødelegge. Vil du gjøre noe? Da hadde jeg først kjøpt noe billig rææl og øvet meg grundig før jeg gikk løs på en Omega!

8

Edit: Men for all del! Det er hyggelig å tukle med slikt. Ikke la meg skremme deg! Men kjøp noe rææl og øv deg grundig!
 
Takk for svar. Da ble jeg fort litt overbevist om å ikke gjøre noe som helst og heller levere den til en AD om det blir aktuelt i fremtiden, klokken var en gave - så jeg er ikke villig til å risikere noe om det finnes fallgruver her
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Rød
Takk for svar. Da ble jeg fort litt overbevist om å ikke gjøre noe som helst og heller levere den til en AD om det blir aktuelt i fremtiden, klokken var en gave - så jeg er ikke villig til å risikere noe om det finnes fallgruver her

Den er jo slett ikke stygg den lenken (eller kassen for den sak skyld). Det er mange AD'er som ikke har de beste folkene på poleringsjobber. Det er lett at også de ødelegger klokken. Når den poleres kan veldig lett skarpe kanter på kassen bli runde. Som en bonus blir de kanskje heller ikke lenger like på andre siden!

Ha som mål å beholde klokken slik. Eventuelle riper er historien og livet til klokken.
Service overlater du til en dyktig urmaker/eller AD. La dem ta service, men ikke mer. Det er mitt råd. Der har du en flott klokke som du vil kunne ha til evig tid. Det er en klassisk klokke!
(Personlig mener jeg at den lenken er blant de fineste lenker som er....)

8
 
  • Liker
Reaksjoner: ulv
Ha som mål å beholde klokken slik. Eventuelle riper er historien og livet til klokken.
Service overlater du til en dyktig urmaker/eller AD. La dem ta service, men ikke mer. Det er mitt råd. Der har du en flott klokke som du vil kunne ha til evig tid. Det er en klassisk klokke!
Det var veldig godt sagt. Jeg leverte inn en eldre Omega De Ville gullklokke, en klokke fra bestefar, for noen uker tilbake til AD for å bytte glass, jeg ba også om å få klokken polert og ble kontaktet i ettertid hvor AD spurte meg hvor mye polering jeg ønsket. Sa jo da at jeg ønsket å få den helt blank. Men etter å ha lest det du skriver her endret det perspektiv. Nå har jeg nettopp snakket med AD og avbestilt poleringen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Lenka er lagd av rustfritt og kan poleres uten problem men som skrevet er det lett å
skade mer enn å fikse hvis man gjør feil.
Man må maskere det som ikke skal poleres og på lenka di må dette gjøres i flere steg.
Og det samme når man tar børstingen da må man maskere det som skal være blankt.
På lenka di er det ni rader totalt så det er litt knot å få til men ikke umulig.
Bilde under er av en lenke jeg har maskert for å polere den ytterste raden , denne er det bare 3 rader på...
Teipen er samme som brukes til å beskytte kabelvindinger i trafoer.
IMG_4223.JPG