Plutselig meget rask Rolex 1002. Hvorfor?

Medlem
9. des. 2010
Innlegg
83
Sted
Oslo
Tenkte jeg skulle høre om andre har erfaringer med plutselig meget rask Rolex Oyster Perpetual 1002.

Tirsdag ga jeg min kjære samboers Rolex en lett runde med Cape Cod for litt shine, trodde jeg stilte den korrekt, men da vi våknet dagen etter var den ca 30 minutter for rask. Vurderte muligheten for at jeg hadde blingsa litt da jeg stilte den. Så i går ble den stilt korrekt, men samme hadde skjedd da vi våknet i dag, bare at i dag var den 60 minutter for rask på ca 9 timer.

Er dette en gjenganger? Enkle løsninger ala Seiko kakk i bordet, eller rett til urmaker for diagnose?

Takker for innspill. Legger ved noen bilder.

1.

2.

3.

4.

5.
 
Enkle løsninger ala Seiko kakk i bordet, eller rett til urmaker for diagnose?

Hehe Døde av latter når jeg leste dette;)
Tror du gjør best i å ta den til en urmaker ja. Nå tror jeg ikke det er så veldig alvorlig, trenger nok bare å hekte på den delen som har satt i gang dette racet. Lykke til @Tots
 
Redigert av en moderator:
Hehe Døde av latter når jeg leste dette;)
Tror du gjør best i å ta den til en urmaker ja. Nå tror jeg ikke det er så veldig alvorlig, trenger nok bare å hekte på den delen som har satt i gang dette racet. Lykke til @Tots

He he. Godt at jeg kan få noen til å le, var ikke ment i fullt alvor nei, men hadde vært behagelig enkelt....

Får ta den en tur til urmaker i morgen når åpent for en titt.
 
Redigert av en moderator:
Da noe liknende hente på min DJ måtte jeg bytte rotoren. Håper det ikke er der problemet ligger med din klokke. Uansett, som andre har sagt, er det best å ta den med til en urmaker for diagnose.
 
Hehe Døde av latter når jeg leste dette;)
Tror du gjør best i å ta den til en urmaker ja. Nå tror jeg ikke det er så veldig alvorlig, trenger nok bare å hekte på den delen som har satt i gang dette racet. Lykke til @Tots

Fikk faktisk tips om en light, forsiktig versjon av Seikokakking i bordet fra en meget anerkjent mann i klokkemiljøet i Norge: "Hei, det høres ut som spiralen har hengt seg opp. Prøv å dunke klokken i bordet noen ganger. Flatt med glasset opp.
Ikke ta i for mye. Spiralen regulerer farten på klokken, og det hender at den henger litt. Ved å dunke den slik løsner den som regel opp."

Kom ikke så langt til at jeg gjorde dette, klokken oppfører seg nå normalt igjen, og går meget presist.

Skjer sånt med klokker? At de bare får noen dager med hikke for så å gå normalt igjen? Merkelige greier.

Klokken er nå friskmeldt inntil videre.

Takk for innspill og hjelp.
 
Redigert av en moderator:
Min Seiko Sumo gikk også veldig fort når jeg fikk den, en bestemt dask i håndflaten og den roet seg med en gang :)
Tror det er fjeren i balansen som henger sammen på en vikkling eller noe
 
Fikk faktisk tips om en light, forsiktig versjon av Seikokakking i bordet fra en meget anerkjent mann i klokkemiljøet i Norge: "Hei, det høres ut som spiralen har hengt seg opp. Prøv å dunke klokken i bordet noen ganger. Flatt med glasset opp.
Ikke ta i for mye. Spiralen regulerer farten på klokken, og det hender at den henger litt. Ved å dunke den slik løsner den som regel opp."

Kom ikke så langt til at jeg gjorde dette, klokken oppfører seg nå normalt igjen, og går meget presist.

Skjer sånt med klokker? At de bare får noen dager med hikke for så å gå normalt igjen? Merkelige greier.

Klokken er nå friskmeldt inntil videre.

Takk for innspill og hjelp.

Min Seiko Sumo gikk også veldig fort når jeg fikk den, en bestemt dask i håndflaten og den roet seg med en gang
Tror det er fjeren i balansen som henger sammen på en vikkling eller noe

Artig at alt fra Seiko til Rolex kan gies et lite kakk i bordet, så går de rett igjen!