Plexiglass ja/nei?

Medlem
10. okt. 2012
Innlegg
68
Sted
Oslo
Heisann!

Jeg har en forkjærlighet for dykkerur, og i det siste har jeg fått veldig sansen for Panerai. Tuslet innom Bjerke her om dagen for å prøvde en 372 på armen og det var ekte kjærlighet :)

MEN denne modellen har plexiglass. Jeg liker at klokker holdes så originale som mulig, men er meget skeptisk til plexi på en så dyr klokke. Spesielt siden "plexikuppelen" er såpass eksponert og ubeskyttet.

Hva tenker dere om plexiglass?

Og kan det byttes (til en fornuftig pris) hvis man får mye riper?
 
372 er suverent. Gir et penere utseende, og det ser bedre og bedre ut etterhvert som det brukes. Vil du ha det strøkent, kan du polere det opp igjen. Det går ikke med safirglass.

Når det er sagt, blir nye 372'r levert med safirglass, slik som på 422.
 
372 er suverent. Gir et penere utseende, og det ser bedre og bedre ut etterhvert som det brukes. Vil du ha det strøkent, kan du polere det opp igjen. Det går ikke med safirglass.

Når det er sagt, blir nye 372'r levert med safirglass, slik som på 422.

Jeg trodde nye 372 ble levert med plexi (det er dette Bjerke skriver på sine sider), men når jeg sjekker Panerai sine sider så står det, som du sier, safirglass.

Da blir valget ny med safirglass eller brukt med plexi....valg, valg valg

Angående polering: Er dette DIY eller gjøres det på f.eks. som en del av service?
 
Jeg trodde nye 372 ble levert med plexi (det er dette Bjerke skriver på sine sider), men når jeg sjekker Panerai sine sider så står det, som du sier, safirglass.

Da blir valget ny med safirglass eller brukt med plexi....valg, valg valg

Angående polering: Er dette DIY eller gjøres det på f.eks. som en del av service?
Da trenger nok siden til Bjerke en oppdatering. Evt kan det være de har en overligger der. Riper i plexiglass fikser du enkelt selv. Polywatch eller tannkrem fikser biffen. Det skal mye til å lage skikkelige hakk, såpass mye at et safirglass ville knust. Det medfølger et ekstra plexiglass i boksen, i tilfelle du skulle være veldig uheldig.
 
Panerai er opprinnelig en militære dykking verktøy ur.
Kjøper du en historisk inspirert utgave, skulle du elske en liten brukt patina på din plexiglass.
Det lærte jeg med min Speedmaster Pro.
Og dette kommer fra en fyr som nylig fikk 100% på OCD nett test og som startet som safirglass fanatisk;)
 
Jeg driver også å vurderer 372, og er veldig i tvil om plexi er tingen. Dette er imidlertid hva man kan lese på Panerai sine hjemmesider:

"The flat case-back with large sapphire glass window which reveals the movement, the slightly thinner strap attachments which provide greater overall style, the Plexiglas® crystal, the engraving of the reference details between the lugs, the inscription “Luminor Panerai” no longer printed but engraved on the dial in period characters"

Så det ser vel ut til at safirglassideen Panerai kom med for en tid siden har blitt trukket tilbake? Den har riktignok safir case-back, men det har den kanskje hatt en stund?
 
Enten liker du plexi MED riper, eller så gjør du det ikke.
Det er UUNGÅELIG med riper på plexi, så om dette er problematisk så hold deg til safir.

Personlig liker jeg VELDIG godt ripete plexi, men ikke før det nærmer seg det du finner i disse 2 inspirerende tråder:

http://www.network54.com/Forum/353391/thread/1442304020/last-1442437764/View+entire+thread
Og en litt "villere":
http://www.network54.com/Forum/353391/thread/1442689023/last-1443038790/View+entire+thread

Jeg har tidligere hatt 372 med plexi og har nå en 422 med safir, men jeg skulle ønske jeg hadde "baller" nok til å bruke et ur med plexi - til det så ut som de i lenkene over;)
 
Jeg har flere klokker med plexi, og min mening er at ripeproblematikk ikke er noe problem i det hele tatt. Man polerer vekk riper etterhvert som de dukker opp. Plexi gir skiven en mye varmere glød, og du slipper de irriterende fettmerkene man får på safirglass. Jeg hadde iallefall ikke vært i tvil.
 
Takk for alle svar :) Siden jeg ikke greier å bli enig med meg selv så legger jeg dette prosjektet på hyllen inntil videre.
 
Jeg var veldig skeptisk selv når jeg ble anbefalt 372 med plexi av medlemmer her på forumet.
Bestemte meg for å slå til, fikk uret , det var nydelig men kanskje ikke for meg var mine første tanker.
Så feil kan man ta. X antall måneder frem i tid og det er min daily beater, er på under alle omstendigheter. Har en hektisk hverdag og aktiv fritid. Plexiglasset får selvsagt litt striper her og der men ikke noe som skjemmer uret imo.
 
Jeg solgte min 372 pga. plexiglass og riper jeg ikke klarte og forholde meg til. Liker ikke riper i glasset selv om det er 'innafor' i Paneristenes innerste sirkler.
Vurderer 372 igjen pga. safir.
 
  • Liker
Reaksjoner: TomB og Dr. Fiddy