Planteråd

Medlem
5. feb. 2011
Innlegg
244
Sted
Oslo
Hei,

mulig feil sted å poste, men prøver meg uansett.

Jeg har tre planter i heimen. Tre planter jeg ikke kan navnet på, men som jeg setter stor pris på å ha da de frisker opp både luften og atmosfæren i rommet. Dog har jeg null peiling på vedlikehold av slik planter (eller noen andre for den saks skyld). For det første, hvor ofte bør de vannes? Skal de vannes oftere nå når det er varmt? (De står ved vinduet hvor det er direkte sol cirka seks timer om dagen om sommeren)
Skal de vedlikeholdes på andre måter? Ny jord? Mat? (Innser at det ikke heter "mat", men kommer ikke på riktig ord..)
IMG_0063.jpg
IMG_0064.jpg
 
Uten at jeg har spesielt greie på planter så ser det ut til at du kjører ganske safe med de plantene der:rolleyes:
Er det ikke bare å vanne når jorda er tørr da og det blir den vel oftere når det er varmt.

Selv har jeg kun ansvaret for en tomatplante, en tujahekk og potetåkeren til min datter:)
 
Ser ut til at du har et pengetre, også kalt Crassula Ovata Jade og Crassula Ovata Gollum.

Sjekk http://plantehjelp.ceeia.net/2015/01/pengetre.html for tips om vedlikehold. Skal forøvrig være en av de mest hardføre plantetypene.

PS. Jeg har null peiling på planter, men skulle tilfeldigvis kjøpe et par planter og måtte selvsagt sette meg bedre inn i hva jeg burde skaffe. Endte da opp med pengetreet. :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Sral og komodo
Topp venstre er en eller annen lilje, jeg hadde tilsvarende denne https://www.plantasjen.no/monjelilje-14-cm-200022272-no og den ligner jo veldig.

Mønjelilje trenger en hvileperiode på vinteren, okt-feb, da den ikke skal vannes overhodet og gis en kjølig plassering, 12-14°C. Begynn å vanne når knoppene synes og stengelen har vokst frem ca. en desimeter. Vanner man tidligere, risikerer man at blomsterstilken ikke vokser seg høyere, men "fester" seg nede i bladrosetten.​

Hvis den ikke blomstrer/blomstret så har du nok svar der ;)

Vet ikke om det er opplest og vedtatt, men jeg har på generell basis erfart at jo tykkere blader jo lettere å holde i live.
 
  • Liker
Reaksjoner: komodo
Ikke overvann de, da de tåler tørkeperioder.. i vekstsesong kan du gi de langtidsgjødsel en gang. Du kan potte de om når du ser at røttene ligger helt inn til potten.
 
  • Liker
Reaksjoner: komodo og adamskater