Planet Ocean 8900 vs SubC

Medlem
4. des. 2011
Innlegg
548
Sted
Rogaland
Ser at dette har blitt diskutert i litt andre tråder, men lager en egen tråd for erfaringer her. Jeg venter i grunn på en 116610 som arvtager til min 114060 (SubC No date). Min nodate er i grunn en helt perfekt klokke, som har fungert som min eneste klokke i 1,5 år nå, men jeg trenger virkelig dato... Derfor er en SubC date på vei.

I ventetiden på en Sub har jeg kikket mer og mer på Planet Ocean 8900. Litt på grunn av at jeg synes det er helt "hål i håvet" å stå på venteliste for å bruke 76 000 på en klokke, og litt for jeg syns faktisk Planet Ocean er en utrolig bra klokke, med keramisk bezel, justering på clasp´en, innsyn til urverk og alt på stell. SubC sitter perfekt på håndleddet mitt, men ser nesten kjedelig ut når jeg googler Planet Ocean.

Når jeg kjøper neste klokke så ryker 114060 og den neste blir der "for alltid". Jeg er litt lei av hele klokkeopplegget med ventelister og prispress. Kan noen gi meg erfaringer når det kommer til Planet Ocean som en hverdagsklokke? Har lest om riper i AR-coating, er dette et stort problem? Er den for stor? Har 17 cm håndledd. Værsåsnill og hjelp en onewatchguy i nød :D
 
Hva med en mellomting? Kjøpe 8900 som ligger ute på brukten og sette deg opp på venteliste? Da har du dato, får testet Planet Ocean i mellomtiden og får dato-sub når den kommer. Dato-sub får du nok solgt til nypris uansett i disse invistortider og kjøper du PO brukt taper du nok ikke stort.

Jeg har forøvrig PO 8900 selv og synes den er knalltøff i mykt lys (overskyet, eller innendørs i dagslys) synes jeg skiva er fantastisk. I spotbelysning innendørs er det litt overkill og viserene forsvinner nesten. Den er litt høy, men barsk. Microjustering gjør at den funker perfekt på mine 16.5cm ledd. Jeg er på mim andre nå, den første hadde riper i AR coating, men den hadde også bruksmerker og digs, så den var brukt hardt. Dette var kun synlig innendørs i spotbelysning. Den heg har nå har jeg kjøpt ny og er fortsatt uten noen riper. Jeg har kombinert den med en speedmaster og Aqua Terra, og speedmasteren med plexi er uansett mer «plagsom» med riper på plexi i spotlights.
 
Noen bilder for å vise litt variasjon i den keramiske skiva. Ikke alltid det fungerer. Spesielt i bilde nr 4 ser man når viserene «forsvinner».
67A87562-A0AE-4D77-860D-5D55B16F4D08.jpeg
6DA24BFA-C6C9-4F23-B269-501706248F7F.jpeg
2DBD36FB-CD55-410D-9004-BEF127BADC57.jpeg
D16BBF3D-3565-4398-A7E2-F0429614F20C.jpeg
37ABBFFC-80C4-4024-A8E7-6B1985BC78C9.jpeg
 
Hva med en mellomting? Kjøpe 8900 som ligger ute på brukten og sette deg opp på venteliste? Da har du dato, får testet Planet Ocean i mellomtiden og får dato-sub når den kommer. Dato-sub får du nok solgt til nypris uansett i disse invistortider og kjøper du PO brukt taper du nok ikke stort.

Jeg har forøvrig PO 8900 selv og synes den er knalltøff i mykt lys (overskyet, eller innendørs i dagslys) synes jeg skiva er fantastisk. I spotbelysning innendørs er det litt overkill og viserene forsvinner nesten. Den er litt høy, men barsk. Microjustering gjør at den funker perfekt på mine 16.5cm ledd. Jeg er på mim andre nå, den første hadde riper i AR coating, men den hadde også bruksmerker og digs, så den var brukt hardt. Dette var kun synlig innendørs i spotbelysning. Den heg har nå har jeg kjøpt ny og er fortsatt uten noen riper. Jeg har kombinert den med en speedmaster og Aqua Terra, og speedmasteren med plexi er uansett mer «plagsom» med riper på plexi i spotlights.

Takk for bra svar! Ikke en dum plan det. :) Kanskje jeg skal gå for det. Sub’en får jeg forlenget ventetid på stadig, noe som irriterer meg. At jeg skal vente 1-2 år på å betale 76k for en Sub når jeg kan plukke ut en PO8900 nesten på dagen til 55k, sikkert med rabatt i tillegg har jeg vanskelig for å forsvare.

Får du den under dresskjorta ? :D
 
Den går fint under mine skjorter ja. (Har standardisert meg på Eton slim fit og på ytterste knapp i ermet smetter den under, på innerste knapp går ingenting under).
 
Det er to ganske forskjellige klokker hva angår størrelse, og det er spesielt høyden jeg ikke klarer å venne meg til med Omegas PO-modeller.. Jeg ville aldri gått for en PO som min eneste klokke, da jeg mener SubC langt overgår den i både klassisk og tidløst design, versatilitet og bærekomfort. Men det blir som alt annet, smak og behag!
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Hva med en mellomting? Kjøpe 8900 som ligger ute på brukten og sette deg opp på venteliste? Da har du dato, får testet Planet Ocean i mellomtiden og får dato-sub når den kommer. Dato-sub får du nok solgt til nypris uansett i disse invistortider og kjøper du PO brukt taper du nok ikke stort.

Jeg har forøvrig PO 8900 selv og synes den er knalltøff i mykt lys (overskyet, eller innendørs i dagslys) synes jeg skiva er fantastisk. I spotbelysning innendørs er det litt overkill og viserene forsvinner nesten. Den er litt høy, men barsk. Microjustering gjør at den funker perfekt på mine 16.5cm ledd. Jeg er på mim andre nå, den første hadde riper i AR coating, men den hadde også bruksmerker og digs, så den var brukt hardt. Dette var kun synlig innendørs i spotbelysning. Den heg har nå har jeg kjøpt ny og er fortsatt uten noen riper. Jeg har kombinert den med en speedmaster og Aqua Terra, og speedmasteren med plexi er uansett mer «plagsom» med riper på plexi i spotlights.

Er det 39,5mm eller 43,5mm du har?

Hva er målene på klokka:
Lug-lug?
Tykkelse?

(Har tilsvarende håndledd som deg)
 
  • Liker
Reaksjoner: tkjoerlaug
Jeg har 43,5mm. Usikker på mål, de finner du på omega sine sider, men hunn end links gjør at den går greit rundt hånden (det vanlige er hann end links). Den er noe tykk, men ikke for tykk
 
  • Liker
Reaksjoner: allak
Ok, dette med hun/hand-end links har jeg ikke tenkt på, sikkert lurt for oss med mindre håndledd:)

Hvor mange mm ekstra tror du det ville vært med hann-links?