Planen som gikk i vasken (OBS! Masse tekst)

Medlem
1. feb. 2011
Innlegg
416
Sted
Oslo
Hei. Jeg er relativt ny her, og her er min lille historie om en plan om å belønne meg selv og hvordan dere her inne sørget for at jeg nå kun har noodler og pasta på menyen en god stund fremover.

Etter å jobbet en god del og spart opp en liten slant ved siden av studiene tenkte jeg at jeg skulle kjøpe en gave til meg selv, dette skulle være en klokke. Fant ut to ting, den skulle være mekanisk og den skulle ikke koste mer enn 3 høvdinger. Etter mye leting ble det til at jeg bestilte en Swiss Legend, den var blank og fin og viste tiden sånn någenlunde. Kvaliteten var forbausende nok så dårlig at jeg raskt sendte den tilbake over dammen der den kom fra.

Så etter mye speiding og lesing på nettet bestemte jeg meg for en Tissot le locle. Dette var jo et rimelig respektabelt merke, så her burde kvaliteten være på plass. Den var litt dyrere enn planlagt, men man får vel det man betaler for, tenkte jeg. Jeg dro ut til forskjellige urmakerforretninger i Trondheim for å se om noen hadde den inne. Jeg ble raskt rådet av samtlige selgere til å velge noe av bedre kvalitet (les dyrere) hvis jeg først skulle ha meg et mekanisk ur.

Jeg stusset litt på at samtlige sa jeg burde gå opp i pris, og lurte på om dette var et salgstriks eller om det var noe i det de sa. Bestemte meg så for å utvide min kunnskap om ur, og det var da jeg fant tidssonen.

Aldri hadde jeg sett så mange fine klokker av så mange eksotiske merker. Lamslått av bilder og historier ble jeg mer og mer ivrig ettersom jeg bladde meg gjennom flere og flere tråder. Merket fort at jeg titta litt ekstra nøye på de klokkene som hadde Rolex på skiva. Men dette er jo kun klokker som egner seg for en nøttebrun, feit fyr med gull-lenker tykkere enn armen min, eller de over 80, prøvde jeg å overbevise meg selv om. En liten stund gikk før jeg så en vintage Datejust ligge ute til salg til en pris jeg ikke hadde trodd var mulig for en Rolex. En elegant litt beskjeden klokke, det måtte jo være noe for meg? Men 10K+ var jo utrolig mye for en student da, så jeg måtte regne på det. Jeg fant ut at jeg hadde midlene, og kunne fortsatt ha en grei levestandard ved siden av studiene. Men da tanker ble til handling hadde DJ'en funnet seg en annen eier. Skuffelsen var da et faktum.

Flere nye uker ble brukt her på sonen før det hele åpenbarte seg for meg. Følgende er et lite referat fra mine tankene under åpenbaringen:
Jeg driver jo litt med klatring, gjør jeg ikke? Joda, til og med prøvd meg utendørs. Jeg har jo vært på en del fjell, har jeg ikke? Joda, til og med vært på toppen av Norge hele tre ganger. Er jo litt eventyrlysten er jeg ikke? Har jo reist land og strand og vært på "loffen" i 7 måneder i Australia. Joda, en skikkelig eventyrer du! Elsker jo toppturer gjør jeg jo ikke? Joda, i hvert fall den årlige hver påske, eller nesten årlige da, jubelårlige;) Joda, du er en skikkelig eventyrer du, og da finnes det vel bare en klokke for deg, gjør det ikke? Joda…

Økonomien ble kraftig omprioritert, og nå sitter jeg her da, lut fattig, kun pasta i skapet, satt opp på så mange ekstravakter på jobb som mulig, men med verdens største glis om munnen med denne på armen....

_DSC3766.jpg


_DSC3773.jpg


_DSC3759.jpg
 
Haha, fin historie! Har vært på nippet av å gå i samme "fella" selv, men har rett og slett ikke hatt råd til det grunnet div "etableringskostnader". Men jeg håper på å lide samme skjebne en dag!

Takk for at du delte!
 
Hehe, flott skrevet og gratulerer med en flott explorer!

Ser fram til bilde av klokken takk i veggen. :p

Pasta er godt, ris og soyasaus kan også funke. ;)
 
Bare å gratulere med flott ur her vel :) Tror nok ikke du er den eneste som kanskje har falt for en fristelse lagt utenfor budsjett under studietiden..eller andre mer eller mindre trange økonomiske tider. Så du får bare holde takene på hvilken flott klokke du har fått på ditt håndledd når du forholdsvis fort blir lei pasta og nuddler :p
 
Fin fin tråd dette her.:D
En Rolex er alltid riktig. Vel verdt å lide seg gjennom noen kjedelige nuddelmiddager
 
Takker og bukker.

Tusen takk for all støtten! Etter en dag med klokken på armen er jeg skråsikker på at dette er en av de beste "dårlige/mindre lure økonomiske" valgene jeg noen sinna har gjort;) Kan ikke annet enn å glise tilfreds hver gang jeg ser på håndleddet. Men skal ærlig innrømme at jeg sjelden får med meg hva klokken faktisk er:p

Kan allerede nå si at den er alt jeg hadde turt å håpe på og masse til, så tror ikke jeg kommer til å ha noe problem med å komme meg gjennom kjedelige middager og kutte ut dårlige vaner.

Gleder meg til å fylle ”dagen klokke”-tråd med bilder, så til dere som ikke liker Explorer II er herved advart!
 
Jeg er mer bekrymret for økonomien til de som liker explorer men ennå ikke har en om du bomber dagens klokke tråden med bilder :D

Jeg gleder meg! :D
 
Gratulerer med en fet start på klokkeutforskingen!
Hva annet kan egentlig passe bedre da enn en Explorer....?;)

Flott story - og åpenbart et veldig riktig valg.
Og ja, levekostnadene får seg muligens en liten knekk i starten av dette eventyret, men tilfredsheten over å eie denne vakre versjonen av arten oppveier den delen på en sikkert veldig behagelig måte.

:cool:
 
artig vinkling , og kjenner meg delvis igjenn
men det er som sagt verd det ikke sant, kjenner meg særlig igjenn i å se på klokka uten å faktsik registrere hva klokken er og den gode følelsen det gir å eie en rolex
når det er sagt så vil jeg bare si meg enig i at explorer 2 er utrolig fet da.:D
og hvis jeg skulle eid en rolex bortsett fra en redsub vet jeg jammen ikke om det hadde blitt en hvit explorer2
 
De fleste her er vel gjennom lignende tankeprosesser før et klokkekjøp (en Rolex Daytona? Ja, jeg kjører jo bil...en IWC Ingenieur? Ja, jeg satte jo sammen den bokhylla fra Ikea ganske effektivt...en Omega Speedmaster? Ja, begynner kanskje å få måne...).

Et flott valg i Messners ånd :). Gjetter 98/99-modell? A-serie?
 
Et flott valg, gode prioriteringer og helt utmerket selvargumentasjon! Grattis med pen og tøff nyanskaffelse:)
 
Hahahaha!
Veldig bra historie!
Det eneste jeg klarer å tenke om situasjonen din nå er: "you're so fucked".
(Unnskyld banningen.)
Du er sannsynligvis ikke klar over enda at dette er bare den første.....:D
 
Fint med forståelse.

Er godt å vite at her inne finnes det mennesker som synes dette var korrekt prioritering:)

JoLu: Det stemmer. Er vel kun i det tidsrommet (98-99) at det kun sto "SWISS" på skiven før det ble "SWISS MADE" i ca. 2000 og utover? Eller tar jeg fullstendig feil?



Hahahaha!
Veldig bra historie!
Det eneste jeg klarer å tenke om situasjonen din nå er: "you're so fucked".
(Unnskyld banningen.)
Du er sannsynligvis ikke klar over enda at dette er bare den første.....:D

Hehe, har prøvd å overbevise meg om at en Explorer II er den eneste jeg trenger og at den vil utfylle alle mine behov og ønsker i all tid fremover, men kjenner meg selv godt nok til å vite at dette er bare tøv;)

Men for nå, og mest sannsynlig til jeg er ferdig med studiene, eller til 5-ukern slår inn, så får det holde ”kun” Exploreren. Godfølelsen av å eie og gå med en Explorer II er i hvert fall såpas god og tilfredsstillende at jeg skal nok klare å leve en stund på den.