Pilotklokker

Dæven, det er utrolig hvor mye interessant som dukker opp her. I posten til @morini f.eks.

At IWC har laget en Steinhart-homage er jo skikkelig gøy ;)

Redigert av en moderator:
Dette er vel egentlig pilotklokken over alle pilotklokker, dessverre fant jeg klokken alt for stor for mye pinglete håndledd idag:(

iwc-big-pilots-perpetual-calendar-top-gun-watch.jpg

Dæven, det er utrolig hvor mye interessant som dukker opp her. I posten til @morini f.eks.

At IWC har laget en Steinhart-homage er jo skikkelig gøy ;)
Mye flott i tråden ja. Pilotchronoen til IWC som ligner svært på Steinhart sin kom forøvrig på midten av 2000tallet om ikke før.

Synd du ikke benytter muligheten til å kommentere noe av det andre jeg har bedt deg om ;)
Stowa/Nomos fake?
Glashutte fake?
Sinn fake?
Kan en flieger være fake eller er detteet genersisk design (5 produsenter som fikk i oppdrag å lage disse urene)?

:)

Dette er vel egentlig pilotklokken over alle pilotklokker, dessverre fant jeg klokken alt for stor for mye pinglete håndledd idag:(

iwc-big-pilots-perpetual-calendar-top-gun-watch.jpg

Ser beinkul ut, men jeg synes det er synd at tallene er kuttet. Hadde det ikke vært bedre å droppe tallene?

Synd du ikke benytter muligheten til å kommentere noe av det andre jeg har bedt deg om ;)
Stowa/Nomos fake?
Glashutte fake?
Sinn fake?
Kan en flieger være fake eller er detteet genersisk design (5 produsenter som fikk i oppdrag å lage disse urene)?

:)
Kan ikke se at jeg er deg svar skyldig i noe som helst Mikke. Har beskrevet hva jeg synes om de modellene jeg har nevnt. Og at kopisme ikke er altfor kjekt i min bok. Det være seg det ene eller det andre merket.
At det var Steinhart som var tema når dette startet var tilfeldig. At de har flere modeller som til forveksling er svært like andre produsenters modeller, et er ikke en påstand føler jeg, det er et faktum. Jeg hadde og har påpekt det uansett hvilke merker det hadde vært snakk om.

Du er hjertlig velkommen til å fortsette dette her, jeg har ikke noe nytt å komme med.

Kemmner Aviator er også et alternativ, i den rimeligere prisklassen. Og med sitt noe særpregede uttrykk så synes jeg den står godt på egne ben, ref. homage/fake diskusjonen.

Akkurat denne klokken er forøvrig til salgs.......

Jeg synes disse diskusjonene er morsomme! De dukker opp på absolutt alle klokkefora fra tid til annen, og det går gjerne varmt for seg både mtp hva som hører hjemme i en kategori (som f.eks pilotur) og hvilke modeller som i større og mindre grad er kopier/fakes/rip-opp/hommage av andre ur.

Når det kommer til pilotur er jeg først og fremst fan av B-uhr-tradisjonen, dvs stilen som er avledet av Luftwaffes spec fra 2.verdenskrig med stor krone, sort skive med hvit lume og to forskjellige skiver:

Type A: trekant og prikker på tolv, arabiske 1-11 og minuttmarkeringer
76_26170_1.jpg

Type B: indre ring med timer 1-12, ytre ring med 5-minuttmarkeringer
76_26058_2.jpg

Det har jo etterhvert kommet en del chronoer og andre komplikasjoner med samme grunndesign, men jeg mener det ikke har noe særlig for seg å diskutere fake, rip-off, hommage og slikt noe når det kommer til pilotur som tydelig baserer seg på B-uhrarven likevel.

Redigert:
Jeg synes disse diskusjonene er morsomme! De dukker opp på absolutt alle klokkefora fra tid til annen, og det går gjerne varmt for seg både mtp hva som hører hjemme i en kategori (som f.eks pilotur) og hvilke modeller som i større og mindre grad er kopier/fakes/rip-opp/hommage av andre ur.

Når det kommer til pilotur er jeg først og fremst fan av B-uhr-tradisjonen, dvs stilen som er avledet av Luftwaffes spec fra 1.verdenskrig med stor krone, sort skive med hvit lume og to forskjellige skiver:

Type A: trekant og prikker på tolv, arabiske 1-11 og minuttmarkeringer
76_26170_1.jpg

Type B: indre ring med timer 1-12, ytre ring med 5-minuttmarkeringer
76_26058_2.jpg

Det har jo etterhvert kommet en del chronoer og andre komplikasjoner med samme grunndesign, men jeg mener det ikke har noe særlig for seg å diskutere fake, rip-off, hommage og slikt noe når det kommer til pilotur som tydelig baserer seg på B-uhrarven likevel.

Hear hear! Ellers viser jeg til krilles post nr 1 i tidenes TS-tråd; Dagens klokke :)

Og god helg! :)

Edit mener du 2.ww @krille?

@SpaceCowboy, den Breguet'en var sinnsykt lekker :rolleyes: Din?

y013o.jpg
@mrChurchill: I wish! :p

Den står meget høyt på min "vil-ha" liste. Men det blir en grail. De er veldig sjeldne og de er temmelig dyre (ca. 100 laken og oppover i en tilstand som er tilfredsstillende).

Men det finnes håp for de av oss som tolererer klokker laget etter 1980. Breguet kom med en re-edition i begrenset opplag (1000 eks) i 2010. SRP var ca. USD 10.000, de går nå for rundt USD 8-10.000 i bruktmarkedet. Et røverkjøp spør du meg:

3803ST-92-3W6_PR_FN-11.jpg

3803ST-92-3W6_dos_21.jpg

Du kan lese mer her: Breguet Type XX Aéronavale Limited Edition Watch For 2010 - ABLOGTOWATCH

Og her er det en til salgs på chrono24, gitt!