Perlon

Vel, min fars Seamaster fra -62 som han bar på Perlon i 2 decennier er absolutt merket av Perlon remmen(e). I riktig lys ser man faktisk at flettemønsteret fra remmen er slitt inn i stålet. Fant i farten kun et bilde, dessverre ikke det riktige lyset eller vinkel
Vis vedlegg 100210

Kan han ha sett noen fordeler med perlon som kompenserte for disse bruksmerkene, ettersom han brukte en slik rem i om lag 20 år?

Kan han ha sett noen fordeler med perlon som kompenserte for disse bruksmerkene, ettersom han brukte en slik rem i om lag 20 år?

Seamasteren var for ham «kun en klokke», han var ikke klokkeinterresert. Men han hadde behov for en god klokke og var kvalitetsbevisst når det gjaldt valg av klokke, somved annet verktøy. Han seilte i utenriksfart, ofte «på varmen», Persiske Gulf, Vest Afrika, Syd-Amerika osv. Perlon er vel både luftigere og mer slitesterk enn en lærreim. Hva som skjedde med baklokket var nok underordnet bedre bærekomfort i 30-40 varmegrader. Regner med klokken kom på skinnreim og når den var utslitt ble den erstattet med Perlon. Så lenge jeg kan huske var den på Perlon, grå eller mellomblå.
Klokken ble kjøpt i 1962, en gang midt på 80 tallet løsnet kronen og den ble lagt bort, til fordel for gull Omegaen som ble mottatt etter 25 år i rederiet. Så bar han den i nesten 30 år som dagligklokke, inntil han kastet anker for godt.
Den gamle Seamasteren har jeg, gull Genève’n er gått videre til min sønn.