Pepsi- / Cokedials

Medlem
26. jan. 2012
Innlegg
8.309
Sted
Kolbotn
Er vi i startgropen så er vi ... her kommer en undring.

Noen som har en forklaring på tanken bake cola/pepsi-bezels.
(Det å ha første delen av bezelringen rød på dykkere).

Hvis jeg ikke er helt på bærtur så teller jo en bezelring i bruk kun minutter "oppover".
-du snurrer den til hvor minuttviseren står så kan du etterpå lese av hvor lenge du vært nede.
Men det at første delen (20min på min Seiko for eks) er røde ser jo ut til at det skulle bety at det er på tide å gå opp.

Tenker at dere som faktisk vært under vann med deres ur har en forklaring? :)
 
På Rolex finnes disse komboene kun til GMT og har 24 timers visning. Halvparten et "natt" andre halvdelen er "dag".
På diverne er hele bezel svart og inndelt til en time.
 
Du er nok dessverre litt på tur her.

For det første er det ikke dialen/skiva som er pepsi eller gmt men det er bezelen.

Det er også slik at modellene fra Rolex som hadde denne valgmuligheten ikke er en dykkerklokke, men heller en pilotklokke. Klokken har en ekstra viser som gjør en runde per 24-timer, denne leser man av tidssone nummer to av på bezelen. Som er delt inn i 24.

GMT II-c
116710LN2.JPG


Av bildet her ser du at du den grønne viseren som viser tidssone nummer to, denne leses av på bezelen. Ettersom det må veldig få unntak kun finnes hele tidssoner bruker man samme minutt og sekundviseren som hoved tidssonen.

Submariner c
sub2a1.jpg


På Submarineren stiller man bezelen slik at pærla er der minuttviseren er, på denne måten kan du lese av tiden på dykket ved å se hvor minuttviseren står mot bezelen. For min del bruker jeg den kun til matlagning.

Bra du tør å spørre! Mange som har lurt på det samme.
 
Litt i samme gate: Noen som kan forklare meg hvorfor de første 15 minuttene har mer detaljert markering enn resten? Jeg har en del dykk, men ingen under 20 minutter... Godt mulig funksjonen blir mer brukt til matlaging enn dykking, og da er kanskje 15 minutter nok i mange tilfeller, men det kan da umulig være det som er tanken?
 
Takk for svar!

@Mathfjeld, jeg ser bommerten med tråd-titel endrer den.
Eller bommert? .... Hørte at ryktene til Basel 2013 allerede er igang:

8Tfaj.jpg



Men fact remains, min Seiko-dykker har første 20min røde og de andre 40 sorte på bezelinserten.
Er ikke blitt klokere på opplegget der.

Ps. den funker kjempefint som eggetimer som jeg ser noen andre var innom.
 
Litt i samme gate: Noen som kan forklare meg hvorfor de første 15 minuttene har mer detaljert markering enn resten? Jeg har en del dykk, men ingen under 20 minutter... Godt mulig funksjonen blir mer brukt til matlaging enn dykking, og da er kanskje 15 minutter nok i mange tilfeller, men det kan da umulig være det som er tanken


Wikipedia har svaret.:D Nok en gang er vi tilbake til Rolex-verden.

Most contemporary dive watches with conspicuous 15 or 20 minute markings on their bezels are the result of copying a Rolex bezel design of the 1950s. Back then divers typically planned a dive to a certain maximum depth based on now obsolete US Navy dive tables, and dove according to the planned dive profile. If the dive profile allowed a bottom time of 35 minutes the diver, upon entering the water, would set the marker on the bezel, 35 minutes ahead of the minute hand. The diver calculated this with the 60 - bottom time formulae (60 - 35 = 25, for 35 minutes bottom time the diver would align the 25 minute bezel-mark with the minute hand). Once the minute hand reached the main-marker on the bezel the diver would begin his ascent to the surface. The 15 or 20 minute scale helped with timing the ascent and whatever safety stop the diver deemed necessary. For contemporary diving methods the 15 or 20 minute "count-down" bezel is quite antiquated.
 
Man kan jo i utgangspunktet ha 3 tidssoner, ved at man setter GMT viseren til Greenwich mean time... Så setter man 24 timers bezelen i forhold til den tidssonen man reiser til til. F.eks. Dubai, GMT +4... Så kan man holde styr på hjemmetid via ordinære visere, GMT via GMT viseren, og lokal tid på destinasjon via tiden iht bezel...