Peneste bakside

Helt rikig Tore. Skruesporene på en AP er bare dekorasjon.

Det er mulig å tilpasse hvordan skruehodet står når skruen er skrudd inn om en produserer skruen selv..

sitter nå og iriterer meg grovt over manglende symetri på skruehoder..

Hvilken iwc spitfire klokke var det som har slik bakside? jeg er ikke kjent med den modellen desverre, mer info!

Helt rikig Tore. Skruesporene på en AP er bare dekorasjon.

Det er mulig å tilpasse hvordan skruehodet står når skruen er skrudd inn om en produserer skruen selv..

Synes likevel det ser unaturlig ut. Litt som symmetrisk nips på peishylle :)

... At noen skruer ikke er symetrisk skrudd inn er neppe et ankepunkt for folk flest ;)

For meg handler dette om formspråk og hvilke ambisjoner man har.
Når man først har konstruert denne nytelsen av et urverk, visuelt bygget over myke buer, symmetri og balanse, er det uforståelig for meg at man ødelegger uttrykket med disse rette skruesporene i blått som peker alle veier.

Dette kunne for eksempel enkelt vært løst med et nydelig 8-kantet mutterhode med en mykt avrundet topp, så hadde det arkitektoniske inntrykket av verket vært preget av fullkommen og spennende harmoni.

Jeg anser et urverk med denne visuelle konstruksjonen som et studie i intrikat ingeniørkunst
og ”a masterpiece of hightech”. Det samme tenker jeg ikke om å konstruere en mer passende skrue.

Mange fine bilder av sapphire casebacks og urverk i denne tråden, men ærlig talt er jeg en enkel sjel, og setter pris på enkle design detaljer. Jeg er ikke sikker, men jeg mener at det var i JoLus berømte Explorer tråd at det var et bilde av en Rolex Explorer med et slags verdenskart inngravert på caseback. Det synes jeg var tøft :)

For meg handler dette om formspråk og hvilke ambisjoner man har.
Når man først har konstruert denne nytelsen av et urverk, visuelt bygget over myke buer, symmetri og balanse, er det uforståelig for meg at man ødelegger uttrykket med disse rette skruesporene i blått som peker alle veier.

Dette kunne for eksempel enkelt vært løst med et nydelig 8-kantet mutterhode med en mykt avrundet topp, så hadde det arkitektoniske inntrykket av verket vært preget av fullkommen og spennende harmoni.

Jeg anser et urverk med denne visuelle konstruksjonen som et studie i intrikat ingeniørkunst
og ”a masterpiece of hightech”. Det samme tenker jeg ikke om å konstruere en mer passende skrue.

For så vidt ingen dum ide, men skulle man ha "skjult" det helt burde man kanskje ha laget en skrue med samme mekanisme som baksiden av en Rolex tror jeg. Da ville det ha sett mer eller mindre helt riktig ut.

For så vidt ingen dum ide, men skulle man ha "skjult" det helt burde man kanskje ha laget en skrue med samme mekanisme som baksiden av en Rolex tror jeg. Da ville det ha sett mer eller mindre helt riktig ut.

dere kan gå i retningen hi-tech à la RM

Richard-Mille-RM-033-2.jpeg

men i en mer tradisjonel retning finner du ikke en eneste med "symetriske" skruer, ikke engang Dufour gjør det :

CRW_5672-1024x768.jpg

Får vel få i gang klagingen her jeg da... Denne tråden ble alt for seriøs..
Hublot-Tourbillon-watch-back-Chaplin-gears1.jpg

syntes også den her var fantastisk kul:
hublot-aero-bang-morgan-back.jpg

Noen som vet hva slags materiale som er brukt inni den klokken!? ser ut som titan eller.no?

Hvorfor er Hublot Morgan verre enn IWC Spitfire for eksempel?

http://www.finertimes.com/graphics/images/watches/rm1295b.jpg[img][/QUOTE]

+1

Men, nå syntes jeg ikke den Hubloten var overdrevent pen bakfra.. ;)
Var noe med skruene som virket i overkant blånert. På grensen til kunstig. Fargene var heller ikke så harmonerende, men det var vel litt av poenget fra Hublot.

+1

Var noe med skruene som virket i overkant blånert. På grensen til kunstig. Fargene var heller ikke så harmonerende, men det var vel litt av poenget fra Hublot.

Skruene er ikke blånert her de er malt blå ( derav de blanke sporene) : flaut i den prisklassen.

Det er så frustrerende og deilig på samme tid med disse vakre klokkerumpene.
Og det er mye å velge mellom.

Her er mine to egne favoritter fra egen samling.

klokker014.jpg

04959cbe.jpg