Patek Philippe 5711 og andre

Joa, tar gjerne en av hver jeg. Nydelige alle sammen.

Men blir iallefall til dress, altså hver dag på jobb, min kommer til å bli brukt.

Hehe, men om man måtte velge. Prisen mellom de er jo nemlig ikke avskrekkende. Kanskje værre til storebror 5980..
5712 kan virke litt rotete på bilder - men tro meg, den virker overhodet ikke rotete på hånda;)

Tror ikke at jeg har sett at noen på TS har 5726? Fås med forskjellige farger - her vist med hvit skive.

Patek-Philippe-Nautilus-White-Ref-52761A_560.jpg


.....nydelig:)
 
Fin den der også.

Men synes dato og mnd hjulet ødelegger estetikken.

Tror jeg må slutte å syte å få prøvd noen på hånda istedenfor :cool:
 
Jeg har en 5711, og kan enkelt og greit fortelle deg at den er perfekt til alt fra dress til langrenn, seiling og flyging. Tynn, diskret, og nydelig i all sin enkelthet. Lenken kan nok føles litt pinglete ift f.eks Oysterlenker, men jeg synes det bare er deilig. Dessuten er klokken lett, smidig, og godt balansert.

Det eneste negative jeg kan komme på i farten om 5711 er at den er en ripemagnet av en annen verden, da særlig de polerte områdene på bezelen. Men litt patina er vel bare sjarmerende, er det ikke? ;)

Lykke til med jakten!
 
Var det ikke noen her inne som anbefalte tur til Sveits og kjøp av klokke direkte fra Patek etter fabrikkomvisning? ;)
 
Neste innkjøp blir en Patek.. Mest sannsynlig en 5711... fordi det enkle er ofte det beste..
Poenget med denne tråden er egentlig å spørre de som har prøvd disse klokkene på hendene hvordan de føles ut?

Jeg tenker at når jeg først skal bruke en slik sum på en klokke så skal den iallefall være god å bruke også.
I mine øyne er Oysterlenkene noe av det mest behagelige man kan bruke, man kjenner rett og slett ikke at klokken er på hånden.
Så hvordan føles Patek på hånden? Er de for tynne? Lave? Lette? Eller helt perfekt?
Setter umåtelig stor pris på alle erfaringer og tilbakemeldinger :)

Hilsen en som kanskje skal "lease" en klokke ifølge produsenten selv? :cool:


Utmerket valg, rkjersem - å gå for Nautilus!

Men som vi vet; - dette er et ur med en litt "elsk/hat"-faktor i seg. Vel, om ikke så mange "haters" i ordets rette forstand, så ihvertfall mange tvilere i forhold til å putte såpass mange "bananer" på ett kort.
Men regelen min er; - liker du det du ser, og det gir deg godfølelsen å bære og eie det, så er det bare kjøre på.

Du gjør veldig rett i å prøve uret først.
For min del har jeg ofte blitt fascinert av ur på bilder, men etter å ha prøvd det på hånden, falt det igjennom. Og motsatt; - ur jeg har avskrevet eller ikke vurdert ut fra bilder/utstilling, har gitt meg en helt annen følelse etter å ha fått det på hånden.

Nautilus 5711 er relativt "smal", med sine ca 8-9mm.
Den er slank i kassen. Men, dette gir uret et særdeles godt legg på hånden. Med en perfekt tilpasset lenke vil du smile hele veien hjem. Og jeg er sikker på; - kvie deg for å ta det av om kvelden.

5712 har jeg hatt selv.
Jeg startet med den. Spesielt grunnet de utsøkte komplikasjoner. Likevel er tykkelsen på 5712 relativt lik 5711. Her er 5712 kanskje en knapp millimeter tykkere. Ingen veldig merkbar forskjell. Forskjellen ligger mest på det visuelle ift komplikasjonene. For min del satt den særdeles pent på hånden. Gled fint under skjorten og var ingen "tungvekter" å bære.

Går du opp til 5980, er forskjellen større opp hit, enn mellom 5711 til 5712.
Chronographen tar sin plass, og tykkelsen blir vesentlig endret. Og merkbar. I tillegg er diameteren på kassen også en liten millimeter større. Det gjør 5980 til et kraftigere og litt mer "chunky" alternativ.
Men for meg, et perfekt valg av en Nautilus. Spesielt siden jeg har sans for litt kraftigere ur, og i særdeleshet nettopp denne meget innovative komplikasjonen fra Patek Philippe.

Bottom line er; - er du først begynt å pleie tanken om en Nautilus, er du egentlig solgt. Det er "bare å skaffe seg den".

Her et par - forsøk på - eksempler hvordan 5712 og 5980 sitter på min hånd.


DSC_0243.jpg


PP2.jpg
 
Kanskje man burde blitt Nautilus-samler?
Hvilke andre klokker trenger man egentlig. Kunne dog fortsatt tenkt meg en Aquanaut i tillegg.

Under en GTG så lå min 5712R sammen med Aquanaut - og både ChristianN og jeg kunne enkelt konkludere ; har man disse to så er det rimelig komplett. Ja, også en Calatrava samt en....

patek-philippe-world-time-ref-5131-picture.jpg
 
Utmerket valg, rkjersem - å gå for Nautilus!

Men som vi vet; - dette er et ur med en litt "elsk/hat"-faktor i seg. Vel, om ikke så mange "haters" i ordets rette forstand, så ihvertfall mange tvilere i forhold til å putte såpass mange "bananer" på ett kort.
Men regelen min er; - liker du det du ser, og det gir deg godfølelsen å bære og eie det, så er det bare kjøre på.

Du gjør veldig rett i å prøve uret først.
For min del har jeg ofte blitt fascinert av ur på bilder, men etter å ha prøvd det på hånden, falt det igjennom. Og motsatt; - ur jeg har avskrevet eller ikke vurdert ut fra bilder/utstilling, har gitt meg en helt annen følelse etter å ha fått det på hånden.

Nautilus 5711 er relativt "smal", med sine ca 8-9mm.
Den er slank i kassen. Men, dette gir uret et særdeles godt legg på hånden. Med en perfekt tilpasset lenke vil du smile hele veien hjem. Og jeg er sikker på; - kvie deg for å ta det av om kvelden.

5712 har jeg hatt selv.
Jeg startet med den. Spesielt grunnet de utsøkte komplikasjoner. Likevel er tykkelsen på 5712 relativt lik 5711. Her er 5712 kanskje en knapp millimeter tykkere. Ingen veldig merkbar forskjell. Forskjellen ligger mest på det visuelle ift komplikasjonene. For min del satt den særdeles pent på hånden. Gled fint under skjorten og var ingen "tungvekter" å bære.

Går du opp til 5980, er forskjellen større opp hit, enn mellom 5711 til 5712.
Chronographen tar sin plass, og tykkelsen blir vesentlig endret. Og merkbar. I tillegg er diameteren på kassen også en liten millimeter større. Det gjør 5980 til et kraftigere og litt mer "chunky" alternativ.
Men for meg, et perfekt valg av en Nautilus. Spesielt siden jeg har sans for litt kraftigere ur, og i særdeleshet nettopp denne meget innovative komplikasjonen fra Patek Philippe.

Bottom line er; - er du først begynt å pleie tanken om en Nautilus, er du egentlig solgt. Det er "bare å skaffe seg den".

Her et par - forsøk på - eksempler hvordan 5712 og 5980 sitter på min hånd.


DSC_0243.jpg


PP2.jpg

Tusen takk for et godt innspill Moore.

Jeg har vært mye frem og tilbake, samlet mange Rolexer samtidig og kuttet ned, kjøpt meg opp igjen osv.

Men nå har jeg konkludert med jeg skal sitte igjen med et dressur og et bruksur. I og med at jeg bruker dress 5 dager i uken så konkluderte jeg med at istedenfor å ha 4 Rolexer så vil jeg heller ha 1 pent dressur.

Trodde derfor AP skulle bli dette uret, men nesten rett etter denne var innkjøpt la Jonny ut sin Jumbo på hjemmesiden hans. Da var jeg rett og slett solgt. Så nå er ryddet opp i og alt ligger til rette, dessverre ble Jonny sin solgt like før jeg hadde fått ryddet opp i samlingen.

Nå gjelder det bare for min del å ha nok tålmodighet til å vente til en 5711 dukker opp, jeg har kontaktet alle mine kanaler, men å finne dette uret brukt er visst ikke noe lett oppgave.

Når deg gjelder de forskjellige modellene så er de flotte på hver sin måte. Men jeg tiltales av det enkle og klassiske, 5980 er også nydelig, men det er klart pris og har noe å si i vurderingsgrunnlaget.

Det er vel bare å smøre seg med tålmodighet, og dere vet jo alle hvor vanskelig det er når alt ligger til rette for et kjøp man helst skulle ha gjort i forgårs:cool: