Passaround 2012

Men der har jammen klokken kommet til gards mens far har vært til Hamar med slakt! Vel, jeg har i alle fall vært på Felleskjøpet og kjøpt hønsefor. Min fantastiske kone har mottatt klokken i mellomtiden. Førsteinntrykket er sånn passe, har byttet litt remmer og sånn, men nå skal det brygges øl, så bilder og mer inntrykk får komme i morgen!
 
Jaha, da må jeg i havet noen dager tidligere, så jeg sender klokken videre til Tore alt i morgen. I og for seg greit, det ble ingen romanse.
Det er ikke noe å si på kvaliteten, men jeg finner klokken kjedelig. Utformingen på kassen er mildt sagt lite spenstig. Lange lugs har vært et tema, og ja, de er for lange. Det ble litt dempet med Zulu, men ikke nok. Inhouseverket kan man jo ikke se, men nøyaktigheten var veldig bra.Layout på skiven ok. Visere ok. Fargen på skiven var veldig ubestemmelig, sammen med fraværende coating på glasset ble det feil. Lumen var bedre enn antatt. Størrelsen er ok, litt liten, men ok. Originalreimen var rett og slett kjip, men de har i alle fall ikke kjørt fake croc.
Nomos'n fikk være med å brygge øl, en Trappist, den var med å gjenget et løp for lyddemper, hente egg fra hønsehuset, fiske tre pene ørreter til kvelds, men ble tatt av i kampen mot en imponerende drittbleie.
Så klokken scorer høyt på kvalitet, men matcher ikke mine personlige preferanser. I forhold til min Hamilton Slim 40mm havner den langt bak. Jeg anser derimot klokken som en perfekt match til en nær bekjent som fyller 50 om ikke lenge, med ny reim blir det en perfekt gave, så om jeg vinner klokken blir jeg glad og garanterer et godt hjem!
Det har blitt tatt så mange andre gode bilder av klokken, at jeg kun tok noen kjappe bilder med mobilen på zulu og italiensk scilicon:

003-1_zps099d5969.jpg


013-1_zps4df673d8.jpg


Takk for meg!
 
Redigert:
Noen ord fra meg om Nomosen.

Mange før meg i rekken har definert denne som en dressklokke. Jeg er uenig. For meg er dette helt klart en robust bruksklokke. Noen har etterlyst mer børstede flater, men jeg synes den er perfekt som den er. Kasse og bezel går i ett uten overganger, noe som betyr at de eneste skarpe kantene er på lugs. I praksis betyr dette to ting:
1. Klokken er utrolig lett å polere opp igjen selv. Har selvsagt ikke gjort det nå, men det er lett å se at denne kan holdes fin og blank til tross for hard bruk, selv for en amatør. Det er mye vanskeligere å vedlikeholde børstede flater, hvis vi da ikke snakker om helt matte flater som f.eks. på Sinn og Zenith Rainbow, men det tror jeg ikke hadde kledd klokken.
2. Klokken har et utrolig rent og upretensiøst design, noe som gjør den til en perfekt beater, jeg vil nesten si tool watch. Med de blanke rene flatene og formen på kronen passer den perfekt på en MOD-nato. Lav profil og egenvekt bidrar også til dette.

Jeg synes i det hele tatt hele klokken er svært vellykket. For det klokken er (eller det jeg selv har valgt å definere den som) kan jeg ikke finne noe jeg ville endret på. Lav profil, perfekt størrelse (den kunne IKKE vært større med dette designet!) og nydelig overgang fra lugs til kasse. Lugs kan se lange og spinkle ut på bilder, men i virkeligheten passer de kassen og håndleddet perfekt. En mer forseggjort krone har blitt etterlyst, men det mener jeg vil bryte helt med klokkens uttrykk. Formen bærer som resten av klokken tydelig preg av Bauhaus-tankegang, altså ikke noe fjas :) Skiven har en fin varmgrå farge (med et brunskjær) som gjør at de oransje tallene ikke stikker seg for mye frem. Disse gir en akkurat passe fargeklatt på skiven: Nesten usynlig, men nok til at den ikke blir kjedelig. Ellers fin symmetri og balanse i skiven.

I motsetning til noen andre brukere likte jeg den ikke på brun perlon, det ble for kjedelig. Admiralty grey passer klokken perfekt. Dessverre er det en farge som ikke er lett å tilpasse annen bekledning om vi skal være litt forfengelige. Blå blir for kaldt, men sort fungerer jo alltid. Generelt kler den gråtoner best, og evt diverse brune skinnremmer ;)

Det eneste jeg ikke likte med klokken er at den mangler quick set dato. Spesielt mtp at den er manuell og ikke kan stå i winder. Håper jeg vinner den, hvis ikke er jeg tilbøyelig til å kjøpe en. Her er noen mobilbilder tatt i bilen på vei hjem i dag:









 
Redigert:
Då var Nomosen kome seg ut i Ytrebygda, som også er nest siste stopp.
Førsteinntrykket er bra. Likar godt størrelsen og fargen. Syns ikkje den originale reima er meir slitt enn den bør vera etter å ha vore innom 28 personar. Ser fram til å ha denne på armen store delar av neste veke.

Takk til Tore som varta opp med kaffi og klokkeprat når eg var innom og henta klokka:)
 
Hei igjen,

Har stort sett hatt Nomosen på armen heile den siste veka. Har difor ikkje irritert meg over manglande hurtigstilling av dato slik andre har kommentert.
Syns klokka er fin og størrelsen passar meg godt. Den originale reima er litt "enkel". Den passar like godt til dress som til kvardags (utan skjorte).
Det eg ikkje likte med klokka er at krona presser mot handa når ein bøyer handleddet, og lager sår/merke. Men dette er eit problem som sikkert skuldast mine snåle handledd, sidan dette ikkje er første klokka som gjer dette.

Alt i alt eit kjekt bekjentskap:)

Klokka er no i posten på veg til sistemann på lista.
 
Da har jeg som sistemann hatt Nomos'en på lån, og den er nå returnert til Krille.

Har ikke tatt noen nye bilder og det meste er skrevet om klokka på ferden rundt klokke-Norge. Noen ord bør jeg uansett bidra med: jeg likte i grunn Nomos'en bra. Den har et enkelt, men samtidig markant uttrykk og jeg anser den som stilren. For meg blir den en grei allround-klokke, ikke spesielt sportslig, men den går greit til det meste.
Størrelsen synes jeg er anvendelig og den sitter godt på hånda.

Min oppsummering: enkel, stilren klokke som ikke vekker de store følelsene - en grei liten sommerflørt.
 
Fine greier, da satser jeg på at jeg har den i hende om ikke så lenge. Utlodning får vi arrangere så snart som mulig, kanskje vi kan få til en mini-GTG i Oslo sentrum et sted i løpet av de neste ukene? Jeg gjør ikke stort annet enn å trille rundt med en nyfødt som heldigvis viser seg å ha godt sovehjerte, så jeg har mange muligheter til å småpludre klokkesludder på formiddagstid.....
 
noen utlodning snart?

har ikke levert lottokupongen på flere uker nå for å bygge opp flaksen litt (eller ikke bruke opp flaksen kanskje)
i feel lucky
 
Nomosen kom tilbake til meg nå mens jeg var på ferie, så nå ligger den klar til utlodning. Noen som har lyst til å være med på mini-GTG med utlodning? Jeg kan nemlig kone-og-barn-messig få det til på onsdag denne uken. Enten hjemme hos noen, hjemme hos meg eller rett og slett på pub.
 
Tilfeldighetene vil ha det til at jeg er i Oslo onsdag kveld. Må dessverre kjøre hjem utpå natten, så kan ikke feire vinnerlykken med mer enn et par norgesglass med sjampis.

Er klar fra ca 19 og utover.
 
Ok, vi prøver å få til et lite treff på ettermiddag/tidlig kveld i morgen om det er noen interesse. På programmet står utlodning av Nomos, klokkepjatt/titting og kanskje et par øl for dem som evt har mulighet til det. PM meg ASAP eller svar her så jeg vet ca-antall, så prøver jeg å finne en plass å være. Vi tar det passe sentralt i Oslo.

edit: jeg regner @adamskater @Minuteman @Eirik og @mutriakis som påmeldt allerede, eller hur?
 
Redigert av en moderator:
Ok, vi prøver å få til et lite treff på ettermiddag/tidlig kveld i morgen om det er noen interesse. På programmet står utlodning av Nomos, klokkepjatt/titting og kanskje et par øl for dem som evt har mulighet til det. PM meg ASAP eller svar her så jeg vet ca-antall, så prøver jeg å finne en plass å være. Vi tar det passe sentralt i Oslo.

edit: jeg regner @adamskater @Minuteman @Eirik og @mutriakis som påmeldt allerede, eller hur?

Jeg er med ja @krille
 
Redigert av en moderator:
Jeg skal hjelpe noen å flytte og begynner i 17-tiden. Litt usikker på hvor lenge vi holder på, men er muligens klar i 20-tiden?
 
Ok, vi prøver å få til et lite treff på ettermiddag/tidlig kveld i morgen om det er noen interesse. På programmet står utlodning av Nomos, klokkepjatt/titting og kanskje et par øl for dem som evt har mulighet til det. PM meg ASAP eller svar her så jeg vet ca-antall, så prøver jeg å finne en plass å være. Vi tar det passe sentralt i Oslo.

edit: jeg regner @adamskater @Minuteman @Eirik og @mutriakis som påmeldt allerede, eller hur?

Er på jobb til 17 ca, men er det etter det så er jeg helt klart med :) Siden jeg har planer om å vinne denne, så føler jeg det er greit å være til stedet ;)
 
Redigert av en moderator: