Pass på uret når du reiser

Medlem
13. mai 2011
Innlegg
14
Min mor og stefar dro til London forrige uke. På Gardemoen ble min stefar sin gullklokke stjålet på båndet etter scanning(der man plukker opp sakene sine igjen). Han er 80 år så han er ikke så rask lengre og min mor fikk ikke med seg dette. Folkene i scanninga sa de ikke så noe. I dag tar min mor kontakt med Avinor for evt. videobilder.
 
Usle greier!

Har alltid med meg servicepouch og legger klokken i denne, inni sekken, før skanning så slipper jeg både langfingrede tjuvradder og eventuelle riper på klokka.
 
  • Liker
Reaksjoner: Vestante
Veldig kjedelig. Jeg la også klokken i jakkelomme (med glidelås) eller PC-veske før. Det fungerte fint. Men siste årene har jeg valgt å bare la klokken bli på armen. Det gir nesten aldri utslag. Kun ett tilfelle med utslag for min del, og da ba jeg bare vakten bruke håndholdt scanner.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Veldig kjedelig. Jeg la også klokken i jakkelomme (med glidelås) eller PC-veske før. Det fungerte fint. Men siste årene har jeg valgt å bare la klokken bli på armen. Det gir nesten aldri utslag. Kun ett tilfelle med utslag for min del, og da ba jeg bare vakten bruke håndholdt scanner.
+1
Tar den aldri av i sikkerhetskontrollen. Klokkene mine har aldri gitt utslag.
 
  • Liker
Reaksjoner: teknor og havarduf
Godt den kom til rette, men ble vel uansett en kjedelig start på ferien.

Jeg reiser en del i jobbsammenheng, og har etterhvert begynt å reise bare med en apple watch eller noe i den rimeligere delen av "skikkelig"-skalaen. Trenger ikke bekymre meg om det skulle skje noe i sikkerhetskontrollen eller om jeg skulle ta feil vei til hotellet en dag. Ikke for paranoiaens del, bare en mindre ting å tenke på når jeg er på reis.
 
Scannerne i sikkerhetskontrollen reagerer på metallmengde, så dersom man reiser i joggesko og går uten belte kan man stort sett beholde klokken på - ihvertfall om den er på rem. Har man på seg ordentlige sko og belte med spenne, er min erfaring at man må velge mellom å sende klokken gjennom sikkerhetskontrollen eller å tusle gjennom scanneren i sokkelesten med saggebukser som en annen rapper på hjemmealenefest. Personlig velger jeg alltid å sende klokken gjennom, i en veske eller lukket jakkelomme.
 
Scannerne i sikkerhetskontrollen reagerer på metallmengde, så dersom man reiser i joggesko og går uten belte kan man stort sett beholde klokken på - ihvertfall om den er på rem. Har man på seg ordentlige sko og belte med spenne, er min erfaring at man må velge mellom å sende klokken gjennom sikkerhetskontrollen eller å tusle gjennom scanneren i sokkelesten med saggebukser som en annen rapper på hjemmealenefest. Personlig velger jeg alltid å sende klokken gjennom, i en veske eller lukket jakkelomme.
Oj!
Da blir det belteløst, t-shirt og Crocs på vei til Barcelona på guttetur. Kjører ikke Platona gjennom båndet...
 
Oj!
Da blir det belteløst, t-shirt og Crocs på vei til Barcelona på guttetur. Kjører ikke Platona gjennom båndet...

Har flere ganger gitt klokken til de vekterene som står og tar deg imot på andre siden. Går som regel fint det
 
Har flere ganger gitt klokken til de vekterene som står og tar deg imot på andre siden. Går som regel fint det

Bare av og til det ikke går fint altså...

Mitt inntrykk er at det alltid slo ut med klokke på armen noen år tilbake, men i de senere år så har det aldri vært et problem å ha den på.
 
Har flere ganger gitt klokken til de vekterene som står og tar deg imot på andre siden. Går som regel fint det

Bare av og til det ikke går fint altså...

Mitt inntrykk er at det alltid slo ut med klokke på armen noen år tilbake, men i de senere år så har det aldri vært et problem å ha den på.

De eneste gangene dette ikke går fint er hvis du bruker Rolex og det er kvinnelige vektere.
Da har det blitt i overkant mye kroppsvisitasjon etterpå...;)
 
Beholder klokken på armen. Uten belte piper det sjelden. De vekterne slenger jo klokken litt ekstra med vilje også etter at du har lagt den i kurven, sykt irriterende. Så den blir på armen.
 
Har alltid uret på armen. også gjennom sikkerhetskontrollen. Har aldri hatt noen problemer med det, men har fått beslaglagt ett par micro leatherman tools, de som henges på nøkkelknippet, ett par ganger rundt om i verden.
 
Prøver stort sett å levere fra meg klokken forbi sikkerhetskontrollen, men enkelte steder sier de at de skal ta den gjennom scanneren. Legger bare klokken i innerlomma på jakken/blazeren, og sender gjennom.
 
I sikkerhetskontrollen i Gdansk for år
siden oppdaget reisefølget at vaktene hadde en innarbeidet rutine for å stjele verdisaker som ble sendt gjennom røntgen. Etter dette ble tilliten til det meste av autoriteter noe tynnslitt... klokka blir på armen
 
Lar alltid klokka være på armen, har ikke hatt problemer med det, tom Panerai-en går bra. :)

Men da jeg hadde klokkeboksen i håndbagasjen ble jeg stoppet. En av vekterne dro meg til side og spurte: Er det dine klokker? Ja, svarte jeg. Det må vi se nærmere på sa han. Det gjør jeg ikke i full offentlighet sa jeg. Vi har et avlukke, kan vi gå inn hit? Ok, svarte jeg. (Jeg så ingen plasthansker, så jeg tok sjansen).

Det viste seg at han var klokkenerd og nysgjerrig, og vi hadde en liten samtale rundt klokkene jeg hadde med meg på tur. Han var ikke så bevandret i vintage-verdenen dog, så han ble ny-frelst der og da. Ganske så trivelig!

PS: Nei, jeg reiser ikke verden rundt med en klokkeboks, det var et unntak. På vei fra Oslo til Stavanger. :)