Paris - Tips til hotell og restaurant?

Medlem
30. april 2012
Innlegg
395
Sted
CPH/OSL
Skal til Paris i mai, i anledning fruens gebursdag. Alt av tips angående kost og losji tas i mot med takk :)
Sliter litt (som i storbyer flest) med å finne brukbart hotell til en rimelig pæng - noen som har noen skjulte skatter?
 
Billig og bra i samme setning er like vanskelig for hotell som med alt annet. Spørs hvor fine dere skal være på det...;)
Når det gjelder beliggenhet ville jeg satset på noe i nærheten av quartier latin, hvor det er endel gode restauranter.
Husker ikke navnet på noen da det begynner å bli endel år siden jeg var der.
Uansett, hotell hvor som helst i sentrum gjør forsåvidt jobben. Metro'en funker jo som en drøm.:cool:

Edit; husk at 3 stjerner nødvendigvis ikke trenger å bety det samme som 3 stjerner her hjemme.
 
Hvis du har lyst på italiensk, kan jeg på det varmeste anbefale denne ved Montmartre:
Ristorante Al Caratello
5 rue Audran, 75018 Paris
01 42 62 24 23

Veldig bra mat og akseptable priser. Kan være kø, få hotellet til å ordne bord.
 
Kan absolutt anbefale Select Hotel Rive Gauche. Fine rom (men knøttsmå) veldig sentralt i Latinerkvarteret.

Select Hotel****

Når det gjelder restauranter er tripadvisor alltid grei å bruke. Eneste tipset mitt er å gå bort fra alle overprisede restauranter med middels mat i Latinerkvarteret. Gå enten mot St. Germain eller kryss elven og gå mot Marais.
 
Kan anbefale Hotel Lumen Paris. To minutt å gå til Louvre museet.

Skatter/shopping:
Når det gjelder skatter så er jo Place Vendôme et kjent skattkammer :p Start fra Place de la Concorde og gå opp i Rue Saint-Honoré og gå igjennom denne gaten. Midtveis til Louvre så kommer du til Place Vendôme. Rue Saint-Honoré florerer med dyre butikker. Alt fra klær, kunst, sko, smykker og ikke minst klokker. Place Vendôme er midtpunktet med 360 grader med high-end klokkebutikker. Alt fra ADer til bruktbutikker...

Husk nå endelig å legge alt av VISA, MC, AMEX etc. igjen på hotellet!!!!

Place Vendôme / Rue Saint-Honoré - Google Maps

Ta en tur med streetview på forhånd så ser du utvalget av butikker.

Se forøvrig denne tråden fra da jeg havnet her...
 
Redigert:
Takk for gode tips!
Hvordan er bruktmarkedet i Paris? Vet at i f.eks London er det absolutt ikke noe å tjene på det... Jeg er så heldig at jeg er bosatt i et EU-land og trenger derfor ikke tenke på avgifter.
 
Vil gjerne anbefale Lipp på rue st Germain, helt konge fransk brasserie. Best til lunsj bestill bord i god tid.

God tur!
 
Jeg var en liten tur i Paris i sommer og bodde på Shangri-La. Det er helt klart et av de beste hotellene jeg noensinne har bodd på. Anbefales på det sterkeste!

Av restauranter vil jeg anbefale Jean-Georges Vongerichtens "Market".
 
Westin Paris ligger farlig lokalisert for klokkeentusiaster, nær Place Vendome med butikker som Piaget, Jaeger Le-Coultre, Breguet, m.m., og kort avstand til Rue du Faubourg Saint-Honoré, hvor "alle" er representert, til og med F. P. Journe... Kort sagt, et farlig sted.

For en veldig "fransk" matopplevelse - i den litt rimeligere klassen - vil jeg anbefale Le Train Bleu på Gare de Lyon... Google den, så skjønner du hvorfor. Rustikt, trivelig, og en opplevelse.
 
Bumper denne jeg, skal ned for samme grunn. Fruens bursdag.

I den anledning ønsker jeg at vi får oppleve de "viktigste" tingene. Vi er der fra ons-søn i starten av Mars.

Har allerede booket bord på Le Train Bleu til den store kvelden, men ellers har jeg ingen planer :)
 
Sjekk ut Brasserie Flo. Fantastisk deilig rustikk fransk brasserie til en rimelig penge. Har spist der de siste 3 gangene jeg har vært i Paris - skuffer aldri!
 
Henger meg på denne tråden jeg også, da jeg fikk tur til Paris i mai av samboeren i gave. Lager meg en guide nå på stay.com og restaurantene og klokkeområdene er allerede plottet inn :) Bare å komme med flere tips til hva man må se.

Hva koster og hvordan booker man besøk hos braastad eller bache? (hvis det er mulig for menigmann)
 
Da nærmer turen seg med stormskritt! Fikk akkuratt bekreftet oppgradering av hotellrom med eifeltårn utsikt så dette blir bra! :cool:

Hvordan er beste måte å komme seg fra flyplass til byen på? Har sett litt på flyplassens hjemmesider men synes ikke det var særlig oppklarende! :mad:
 
Hvordan er beste måte å komme seg fra flyplass til byen på? Har sett litt på flyplassens hjemmesider men synes ikke det var særlig oppklarende! :mad:

Jeg vet ikke om du lander på Charles De Gaulle eller Orly, men drosje er uansett kjappest og mest komfortabelt. Jeg betalte 35 € fra Orly til 6.arr., og hotellet forhåndsbestilte drosje tilbake; da betalte vi 40 €, begge priser inkludert tips. Gikk på ca. en halvtime hver vei. Første drosje hadde kortleser, den andre ikke, så ha kontanter for hånden.

I fall du ikke har sett mitt tips om fabelaktig og obligatorisk klokkebutikk lenker jeg HER.
 
Redigert:
Ta lokaltoget fra Charles de Gaulle (ikke express det ender på Gard de Nord) fra flyplassen. Når du er på flyplassen så er det nesten selvforklarende hvor du skal gå (eller bare følg strømmen, mange skal til toget). Det går et lite Tog/trikk (gratis) mellom de to terminalene som du må ta. Så bytter du til lokaltoget som går inn til sentrum der kan du bytte til undergrunnen. Mener å huske at togbilletten gir overgang på T-banen. Eller så lønner det seg å kjøpe 10-billetters bunker til T-banen (du kan som regel bruke samme billett videre innen 1 time). Dagskortene er uforholdmessig dyre.
Ser du ut som en turist så er det folk som prøver å haie deg til pirattaxier rett før du er på togstasjonen, bare avvis dem bestemt.
Last ned t-bane kartet for paris RATP til ipaden/mobilen, det viser lokaltog og undergrunn og har en reiseplanlegger, og My airport Aeroport de Paris er grei å ha.
 
Sjekk ut Brasserie Flo. Fantastisk deilig rustikk fransk brasserie til en rimelig penge. Har spist der de siste 3 gangene jeg har vært i Paris - skuffer aldri!

Henger meg på denne. I tillegg vil jeg sterkt anbefale en liten perle ved navn Chez Toinette. Helt fantastisk mat. Lurt å bestille litt i forveien pga. få bord.
 
Vedrørende mat, så lager de verdens beste biff her:
Le Relais de l'Entrecte

Det er alltid kø, man kan ikke bestille bord på forhånd. De serverer kun biff med pommes frites, med sin egen saus. Denne retten er verdenskjent, og det er fullt der hver kveld. Køen tar derimot ikke så veldig lang tid, så det er verd å vente på. Dette er mitt beste Paristips, som jeg garanterer er en suksess.





Jeg fant denne på nett, men har aldri hatt noe med dem å gjøre. Ser ut som de har mye pent:
home
 
Jeg ble egentlig skuffet over Relais de l'Entrecôte. Biffen var god for all del, men frites'ene var det ingenting spesielt med, og heller ikke sausen - den var litt ubestemmelig på smak og ingen høydare syns jeg.
Spiste bedre steak frites på ett par andre brasserier jeg droppet innom. Den anbefalte vinen var heller ikke spesielt god, forreten som var salatblader med hasselnøttkjerner med en altfor sterk sennepsvinaigrette (ingen valg på forrett heller forøvrig) spiste jeg ikke opp - men desserten var god (og her har man 7-8 valg, alle med bilder i menyen)
Vi sto i kø nesten 1,5 time forresten, det var søndag kveld hvor mange restauranter har stengt så mulig det var litt ekstra da. Vi kom ca 20-30min etter åpningstid.

Mine beste matopplevelser i Paris er Joël Robuchon(**) i St.Germain(*), Ze Kitchen Galerie, L'Astrance(***) og Le Comptoir du Relais (litt kø til lunch, du må bestille bord til middag en evighet på forhånd)
Mest value var det kanskje på Ze Kitchen Galerie - bra tasting med vinpakker for ca 1000. Ikke samme nivå på servicen som på L'Astrance, men til 1/3 av prisen er ikke det så rart.

Det er så mange gode restauranter i Paris at med litt resaerch gjør man neppe feil!
 
Redigert:
Jeg vet ikke om du lander på Charles De Gaulle eller Orly, men drosje er uansett kjappest og mest komfortabelt. Jeg betalte 35 € fra Orly til 6.arr., og hotellet forhåndsbestilte drosje tilbake; da betalte vi 40 €, begge priser inkludert tips. Gikk på ca. en halvtime hver vei. Første drosje hadde kortleser, den andre ikke, så ha kontanter for hånden.

I fall du ikke har sett mitt tips om fabelaktig og obligatorisk klokkebutikk lenker jeg HER.

Vi skal lande på Charles De Gaulle, det burde jeg vell ha tenkt på før jeg spurte ja :p

Takk for svar folkens!