@Tom Henriksen this is your moment!Thy holiest of grails:
https://www.christies.com/lotfinder...-officine-panerai-a-very-6185752-details.aspx
Løp og kjøp!
Panerai PAM00662 "Radiomir 1940 3 days" - "Egesiano piccolo"
Dette er en "re-make" av den legendariske "Egesiano piccolo" ref. 6154, som Panerai leverte til den Egyptiske marine i 1954.
Hmmm... interessant at dette kommer opp igjen.Litt morsomt er det at Panerai kaller kassen på 372 (og 127/203) for "Luminor 1950", sannsynligvis basert på at de patenterte "Luminor" stoffet i 1949 og således i ettertid har antatt at disse urene ble produsert på 1950 tallet.
Imidlertid viser det seg at de fleste urene med "1950" kasser og "kronebeskytteren", faktisk ble produsert på 1960 tallet som bevist av bla. Perezcope
Og du da, som snek dette inn midt i min triologi med presentasjoner av de ulike 47mm Pam’s
Studerer du «timelinen» så dukker 6152/1 med kronebeskyttelsen først opp i 1958. Derav er det vel å annta at de fleste av disse urene i HOVEDSAK ble produsert i de påfølgende år (+1960).Hmmm... interessant at dette kommer opp igjen.
Ref. 6152/1 som Luminor 1950-kassen er en hyllest til ble utvilsomt produsert på midten av 1950-tallet, både med og uten kronebeskytter. P.zcope har heller ikke hevdet noe annet. Det han imidlertid har hevdet, er at det ikke sto "Luminor" på skivene før på begynnelsen av 1960-tallet.
Dette er imidlertid kun en påstand som han ikke har lagt frem noe som helst "bevis" for. Dette til tross for at han har blitt bedt om å fremlegge slik dokumentasjon (bla. fra undertegnede). På den annen side, så finnes det mye "bevis" for at også Luminor-skiver faktisk ble produsert på 1950-tallet (se tidligere diskusjon og fremlagt "bevis" om dette tidligere i denne tråden).
Forresten flotte poster og bilder @Gin
Stemmer nok at det er tvilsomt at noen av disse faktisk kom til Egypt, men de ble åpenbart bestillt. Kan jo undres over hvorfor ingen 6154 faktisk har dukket opp i Egypt noen gang.Well, but but butt.....
«If Ref. 6154 has never been requested by nor ever been delivered to the Egyptians, what is the story of this watch?»
Radiumet brukt på 6154 "svellet" over tid slik at utstansingen for tallene i skiven ble "fyllt opp", derfor har Panerai på 662 valgt å simulere denne effekt, slik at det ikke fremgår tydelig om dette uret egentlig har en sandwich skive eller en skive med "utfreste" tall som har blitt fyllt opp med Luminova.
Hmmm..., hvor får du dette fra? Dette er fortsatt udokumenterte påstander fra P.zcope.Studerer du «timelinen» så dukker 6152/1 med kronebeskyttelsen først opp i 1958. Derav er det vel å annta at de fleste av disse urene i HOVEDSAK ble produsert i de påfølgende år (+1960).
Når det gjelder 127 og påstanden om at opprinnelsen ble produsert på 1960 tallet, er vel fundamentert ved at Angelus produserte verkene med sekunder i 1962-1963.
https://perezcope.com/timelines/
Stemmer nok at det er tvilsomt at noen av disse faktisk kom til Egypt, men de ble åpenbart bestillt.
Studerer du «timelinen» så dukker 6152/1 med kronebeskyttelsen først opp i 1958. Derav er det vel å annta at de fleste av disse urene i HOVEDSAK ble produsert i de påfølgende år (+1960).
Jøss! Er dette din tråd? Jeg kan fjerne bidraget. No problemo.Og du da, som snek dette inn midt i min triologi med presentasjoner av de ulike 47mm Pam’s
Humor traff visst dårlig her, beklager det.Jøss! Er dette din tråd? Jeg kan fjerne bidraget. No problemo.
Du får si ifra hvor det er greit at vi andre bidrar.
Denne kjøper jeg ikke, får vente til den riktige dukker opp. For øvrig ryktes det at BMG TEC dukker opp hos Bjerke snart, kanskje en ny "ventepølse" som aldri selges.@Tom Henriksen this is your moment!
Perezcope gir full provinsens til denne lekkerbisken:
https://perezcope.com/2018/12/01/rolex-panerai-3646-type-c-at-christies-in-ny/
Topp tips: Fin artikkel om Panerai i denne helgens Finansavisen.