Panerai-kaféen - løst og fast om Panerai

Er det andre enn Bjerke som som er AD for Panerai i Norge?
På grunn av det tullet med ventelister på R--X frister det lite å legge igjen penger hos Bjerke.
Kun Bjerke som har Panerai. Jeg skjønner Bjerke godt. Som de selv skriver; "Ønsket er å prioritere lojale kunder som har større interesse av klokken enn å spekulere i et raskt salg kort tid senere."

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Kun Bjerke som har Panerai. Jeg skjønner Bjerke godt. Som de selv skriver; "Ønsket er å prioritere lojale kunden som har større interesse av klokken enn å spekulere i et raskt salg kort tid senere."

Det er dette som er så herlig med det frie marked med fri flyt av varer og tjenester.
Bjerke kan velge hvordan de vil drive butikk og jeg kan ( i stor grad) velge hvem jeg vil gi sparepengene mine.

Nå må jeg finne ut av hvem jeg skal bruke som servicepunkt for Panerai framfor Bjerke.

Jeg sendte en 312 dit en gang. Om den er kjøpt i Norge spiller ingen rolle. Den blir deklarert ut som "service eller reparasjon" og da kommer den inn igjen også uten spørsmål.

• Liker
Reaksjoner: Trulle75
Panerai har sitt Europeiske service punkt lokalisert i Amsterdam, som kun mottar ur som er sendt inn via AD'r eller deres egne Boutiques. Spesielt kompliserte ur eller ur med +2000WR sendes til fabrikken i Neuchatel.

Urmaker Bjerke har visst en av sine urmakere i gang med å bli sertifisert til å kunne utføre service på noen av "in house" verkene. Dette gir forhåpentlig kortere service tider, enn det som visstnok har vært tilfelle i Amsterdam.:)

De tidligere modeller med ETA verk, kan jo nærmest hvilken som helst urmaker utføre en standard service på.

Panerai har sitt Europeiske service punkt lokalisert i Amsterdam, som kun mottar ur som er sendt inn via AD'r eller deres egne Boutiques. Spesielt kompliserte ur eller ur med +2000WR sendes til fabrikken i Neuchatel.

Urmaker Bjerke har visst en av sine urmakere i gang med å bli sertifisert til å kunne utføre service på noen av "in house" verkene. Dette gir forhåpentlig kortere service tider, enn det som visstnok har vært tilfelle i Amsterdam.:)

De tidligere modeller med ETA verk, kan jo nærmest hvilken som helst urmaker utføre en standard service på.

Heisann
I denne forbindelse så var jeg en tur innom Bjerke i går. Ønsket en trykktest på min Pam000. Ble forespeilet 4 ukers servicetid på dette, og 14 uker hvis jeg ville ha full service på den. Det er helt i orden å vente disse ukene hvis det er det eneste alternativet, men er det noen urmakere i Oslo som kan gjennomføre trykktest og pakningsbytte på denne? Gjerne noen du eller andre her inne har gode erfaringer med.

Heisann
I denne forbindelse så var jeg en tur innom Bjerke i går. Ønsket en trykktest på min Pam000. Ble forespeilet 4 ukers servicetid på dette, og 14 uker hvis jeg ville ha full service på den. Det er helt i orden å vente disse ukene hvis det er det eneste alternativet, men er det noen urmakere i Oslo som kan gjennomføre trykktest og pakningsbytte på denne? Gjerne noen du eller andre her inne har gode erfaringer med.

Ville hørt med @Greg

• Liker
Reaksjoner: Mr Davis og Preacher
Mulig noen har tipset om denne artikkelen tidligere, men WatchTime har en særdeles kul omtale av 422. Mye flotte bilder og artig med en litt annerledes test!
Honer_with_mask_and_Panerai_1000-570x454.jpg

PIG-dial har jeg lest meg opp til at er denne torpedoen med to dykkere sittende på toppen montoret nede på tallskiven. Jeg har aldri tenkt noe mer over det, men har dette noen historisk betydning i Panerai sammenheng? Eller er det en utsmykking som har kommet på skivene i senere år?

Redigert:
Sikker på at du ikke mener PIN (rivet) dial? Panerai fra krigen (3646) hadde noen modeller hvor skivene ble festet til urverket på tradisjonelt vis, ved 2 «pinner» ned i urverket. De fleste 3646 hadde derimot sandwich skiver, som lå klemt mellom urverket og kassen. Derav hadde disse litt ulik høyde på kassene.
Den undervannsfarkost som dykkerne brukte, ble gjerne kalt for «grisen» (dog på italiensk) og har som Tom skriver, vært avbildet på skivene på noen moderne Pam’s. Meg bekjent har ikke disse av den grunn blitt kalt «pig-dials».

• Liker
Reaksjoner: Fredrik4628
Aha.. Jeg som blander PIG og PIN inn i googlingen da kanskje. Jeg fikk en kommentar på min Panerai, hvor jeg tydelig hørte PIG dial fra ansatt hos AD i London. Søkte meg frem til at dette var denne undervannsfarkosten/grisen på skiven. PIN dial blir vel de her da?
3AEFDFFB-20A6-4A1E-9EF7-03E767BBCD01.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Når vi først snakker historie, så forstår godt hvorfor denne 721 er så ettertraktet. Den er virkelig tro mot WW2 Panerai dykkerurene.
Urene pre WW2 og WW2 var vel utelukkende produsert med tanke på en tøff hverdag foran seg, så de blå viserne hadde vel også en funksjon?