Pam 112/359/312

Medlem
16. juli 2014
Innlegg
27
Hei.
Er ny her på forumet og skal ha meg en ny klokke, etter mye fram og tilbake har jeg kommet fram til
Panerai.
Klassisk, maskulin, tøff, passer til både jeans og dress osv. Den går bare til alt.

Av de mange modeller så har jeg kommet fra til Pameller 359/312 /112
Kravet er 300m automatic. Simpel, som dere sikker ser.

Pam 359
http://www.panerai.com/en/collectio...luminor-marina-1950-3-days-automatic-pam00359

Pam 312:
http://www.panerai.com/en/collectio...1950/58-luminor-marina-1950-3-days-automatic-
pam00311

Pam 112 automatic, som jeg kun finner 1 av ?
http://www.chrono24.com/en/panerai/luminor-base-44mm--id2604308.htm?dosearch=false&searchexplain=false&resultview=list&sortorder=0&maxAgeInDays=0&watchTypes=U&manufacturerIds=192&referenceNumber=pam00112%24192&movementTypes=1&urlSubpath=/panerai/ref-pam00112.htm&referenceNumber=pam00112$192&manufacturerIds=192


Men.. Siden jeg ikke har så mye viten om Panerai så ville jeg spørre.

Hva er forskjellen mellom disse modellene?
Pros/cons

Alt hjelper.

På forhånd takk.
 
Redigert:
312 og 359 har det samme urverket (p.9000) som er automatisk og Panerais eget (såkalt in-house). Urverket i 112 er derimot hånd-trukket, og basert på et ETA-urverk. 112 er derfor noe billigere enn 312 og 359.
112 har også en annen kasse enn 312 og 359 som har den såkalte 1950-kassen. Jeg tror kassen på 112 bare kalles luminor-kasse (her må noen gjerne korrigere)
312 og 359 har dato og sekundviser, 112 har ingen av delene. (Ønsker du sekundviser kan 111 være en mulighet. Samme som 112, men med sekundviser)
Ellers regner jeg med at du har sett at 359 har tall for hver timesmarkør, mens 312 kun har tall på 6,8 og 12. (112 har også på 3.)

Ellers er alle 44mm og helt rå. ;)
 
Okay, tusen takk.

Men så det at jeg finner en 112 på chrono24.
som er automatic er feilskrevet, finnes det ikke i det hele tatt? Limited kanskje?

På forhånd takk
 
Hei, og gled deg til en spennende jakt:)
Mitt beste råd er å surfe mye på panerai sine nettsider og se hvilke modeller du liker. Husk også å prøv flest mulig modeller Før du kjøper.
Jeg har en 320 som er gmt varianten av 312 og powerreserve på baksiden, 321 er samme klokke med powerreserve på fremsiden.
Det er mye spennende der ute, men hvis du definerer et budsjett er det enklere å kunne gi flere tips:)
 
Det ligger en relativt ny 312 til salgs på forumet. Kjøpt ny hos Bjerke med de fordeler det innebærer.

Ble en Paneristi i fjor høst og har ikke angret et sekund :)
 
Takk for svar.
Jeg har ikke sett så mye på budget ettersom jeg håper( blir nok flere allikevel)
At dette er en klokke som skal holde mange år å passe til "alt"
Men prisen til 312 pusher grensen ;)

Men jeg ser som sagt etter en panerai, etter å ha vært inne på både, omega, iwc,oris, tag h, og et par til.
Men kommer altid tilbake til pam 312.
Egentlig så vil jeg ha pam 112 med automatisk urværk, og det nærmeste jeg kommer er 312? Eller ?

Kanskje noen har bedre forslag
 
Panerai 351 kan jo også være verdt en titt ;)
Gullvisere, tobacco-skive, titankasse..

bW9UoeO.jpg
 
Du bør nok tenke gjennom hva du ønsker deg i tillegg til "automatikk".

Et søk på "Find Your Panerai" med kun dette kriteriet gir:

52 RESULTS FOR:
MOVEMENT: automatic
CASE: luminor 1950 / luminor
CASE DIAMETER: 44 mm
CASE MATERIAL: steel / titanium

Lek litt på Find Your Panerai, så kommer du nok frem til en konfigurasjon som treffer midt i blinken.

Når det er sagt, så er 312 nær den perfekte Panerai i mine øyne, men den er kanskje litt "topp-tung" pga. høyden.
Jeg angrer uansett ofte på at jeg solgte min:confused:
 
Anbefaler også at du prøver de forskjellig kassetypene på hånden før du handler.

På bilder syntes jeg 1950-kassen er penest, men på mitt håndledd ligger luminor-kassen mye penere...
 
Jeg kan bare si at jeg kjøpte en 312 i august i fjor, og jeg våkner med et stort smil hver dag når jeg tar på meg klokka. Gikk en del over budsjettet, men har absolutt ikke angret! Du kommer til å angre hvis du går for en modell som er litt billigere, men som ikke er helt perfekt i dine øyne.
 
Ser at det finnes mange fine der ute.
Og tror snart jeg har sett meg blind.
Alle er jo fine, men altid noen som skiller seg ut synes jeg.
312-320-359. De minner om hverandre. Vet ikke hvem av dem som er den tynneste.
Jeg skal ned å prøve noen Ila uken, ser om jeg blir litt klokere?

Ellers noen som har noe å anbefale tenke på?

På forhånd, takk.
 
Jeg vil støtte flere andres kommentarer om at 312 er ett godt valg, HVIS du absolutt skal ha automatikk. Som er veldig praktisk naturligvis.
Da snakker vi en pris i overkant av 50 000,- , så hvis du liker 111 eller 112 utseendet, ta en titt på 510 Denne er litt billigere enn 312. Her er det manuelt, men du trenger kun å trekke den en dag i uken da det er ett 8 dagers verk. Denne ligger flatere på armen og føles ikke så tung. Helpolert kasse (en av mine favoritter). Test begge ;)
DSC_2453.JPG
 
Ser du er på jakt etter automatisk, men hvis du skulle vurdere manuelt verk, vil jeg slå et slag for 112. Jeg er veldig fornøyd med min.
Hvis du ikke ha in-house verk, da :)
 
det er klart at med kun en gang per 8 dagman skal trekke opp,
så begynner det jo bli interresant med manuelt.

jeg vil helt klart kunne se inn bak, det er noe av det jeg liker veldig godt.
og så liker jeg også tryggheten i en 300m WR. Men det er nok ikke like viktig som de andre tingene..

må se mere hører jeg :)
 
Det meste er allerede nevnt, men ønsker uansett å slå et slag for 312. Her er bilder av min til inspirasjon:)







Lykke til med valget. Det er umulig å trå feil med noen av kandidatene:)
 
Hei alle igjen.

Jeg har nå fått prøve en 44mm og en 47 mm.
Og kommet fram til at jeg har mest lyst på en 47 mm.

Men da stiger prisen en god del. (Over budget)
Manuel/ automatik.
Se through sapphire back.
Small second.
Finner da bare 422 og 372. De andre ligger jo over 100k hvilket er helt uaktuelt.

Noen som vet om det finnes det flere modeller ?

På forhånd takk.
 
372 har jo ikke "small second".
Er dette allikevel viktig for deg og du vil ha "1950 kasse" i 47mm, så har du ikke så mange alternativ utover 422 og 423.
Hvis du da ikke går ut på brukt markedet og ser på ikoner som 127 og 203 - DYRE!;)

Et spennende alternativ kan jo være 514 (Radiomir 1940 kasse)?

Ellers så har du mange modeller å velge mellom i Radiomir 47mm, men da blir det uten "small second".

Min egen 424 er jo et eksempel på Radiomir 47mm:
47be2c308137ee5317dd46289a228b0f_zps344847d9.jpg
[/URL][/IMG]
 
Redigert: