På tide å se oss i speilet?

2JHead skrev:
Der er flere fornøyelige tråder på forumet hvor vi gjør narr av handel på andre plattformer, typisk Finn og Klokkeriet. Men hvor bra er KS her inne?

Jeg vurderer markedet her som svært lite spennende.

Svar: Uenig. Bare siste uke har det vært masse flotte ur av diverse merker, heriblant noe så sjeldent og unikt som en Comex 5513. Det er også Lange, IWC, Ed-White Speedy (sjelden), Tudor, Omega, Rolex, Seiko, Jaeger, Panerai. Dvs fra nesten nytt til unike vintage-skatter. Og med et spenn i prisklasse fra tusenlappen til 400k. Her skulle det være noe for alle, uansett interesse og lommebok.

Og ikke minst, du handler stort sett med entusiaster, Good Guys. Det betyr en hel del for meg.
—-

Hvem ville i det hele tatt vurdert å legge ut en 126710BLRO her inne? Med #invistor holdningene her inne ville ethvert forsøk på å oppnå markedspris være fåfengt. Jeg solgte min på Finn.

Svar: Du er misfornøyd med at entusiastene ikke er av dem som køer opp for å betale dobbel av nypris på en nesten ny Rolex? Ok. Har du i hele tatt forsøkt å annonsere her?

Hva med superspennende vintage? De færreste kommer noengang ut her.

Svar: Se over. Har i tillegg blitt omsatt DRSD siste to-tre uker. Skal du ha de unike godbitene må du nok stort sett til spesialiserte forum i utlandet. Klart utvalget er større der. Og så?

Hva med resten? Jeg ser stort sett høye kjipe priser for mellominteressante ur. Og lite prutemonn.

Legger man ut noe selv er det naturlig nok lav respons og siste pris forespørsler. ZZZZZZZZZZZZZ

Svar: Les det du selv skriver her, en gang til. Møter du deg selv i døren, litt i hvert fall? Om du ikke ser paradokset i de to setningene over, så får jeg påta meg å påpeke det :)

Kan jo være at folk synes dine ur er mellominteressante og at du gir lite pruterom? Markedet sitter som regel med fasiten ;)

Er vi høye på oss selv?

Svar: Nei. Kun dersom man klager både på andres priser og at folk ikke vil gi det man ønsker for egne ur. Da kan det være man har blitt såpass høy at man ikke ser det åpenbare ;)
 
2JHead skrev:
Der er flere fornøyelige tråder på forumet hvor vi gjør narr av handel på andre plattformer, typisk Finn og Klokkeriet. Men hvor bra er KS her inne?

Jeg vurderer markedet her som svært lite spennende.

Svar: Uenig. Bare siste uke har det vært masse flotte ur av diverse merker, heriblant noe så sjeldent og unikt som en Comex 5513. Det er også Lange, IWC, Ed-White Speedy (sjelden), Tudor, Omega, Rolex, Seiko, Jaeger, Panerai. Dvs fra nesten nytt til unike vintage-skatter. Og med et spenn i prisklasse fra tusenlappen til 400k. Her skulle det være noe for alle, uansett interesse og lommebok.

Og ikke minst, du handler stort sett med entusiaster, Good Guys. Det betyr en hel del for meg.
—-

Hvem ville i det hele tatt vurdert å legge ut en 126710BLRO her inne? Med #invistor holdningene her inne ville ethvert forsøk på å oppnå markedspris være fåfengt. Jeg solgte min på Finn.

Svar: Du er misfornøyd med at entusiastene ikke er av dem som køer opp for å betale dobbel av nypris på en nesten ny Rolex? Ok. Har du i hele tatt forsøkt å annonsere her?

Hva med superspennende vintage? De færreste kommer noengang ut her.

Svar: Se over. Har i tillegg blitt omsatt DRSD siste to-tre uker. Skal du ha de unike godbitene må du nok stort sett til spesialiserte forum i utlandet. Klart utvalget er større der. Og så?

Hva med resten? Jeg ser stort sett høye kjipe priser for mellominteressante ur. Og lite prutemonn.

Legger man ut noe selv er det naturlig nok lav respons og siste pris forespørsler. ZZZZZZZZZZZZZ

Svar: Les det du selv skriver her, en gang til. Møter du deg selv i døren, litt i hvert fall? Om du ikke ser paradokset i de to setningene over, så får jeg påta meg å påpeke det :)

Kan jo være at folk synes dine ur er mellominteressante og at du gir lite pruterom? Markedet sitter som regel med fasiten ;)

Er vi høye på oss selv?

Svar: Nei. Kun dersom man klager både på andres priser og at folk ikke vil gi det man ønsker for egne ur. Da kan det være man har blitt såpass høy at man ikke ser det åpenbare ;)


Ok ser hvor du vil hen. Tenker at mine kjøp og salg er uvesentlige her og det var heller ikke intensjonen at de skulle ta noen plass i denne tråden. Kommunikasjon er vanskelig, og noen ganger må man gjenta sitt budskap for å nå frem:
- jeg annonserer alle klokkene jeg ønsker å selge her (med unntak av BLROen, for det ville vært waste of time)
- jeg er stor fan av TS og har vært medlem lenge
- jeg ser en trend:
- flere og flere salg går gjennom andre kanaler;
- samtidig sitter vi og ler av de andre kanalene
- jeg mener å skjønne hvorfor: holdningene til kjøpere og selgere på dette forumet tilsier en mindre spennende markedsplass en andre steder

Det var alt jeg ville kommunisere :rolleyes: Registrerer at ‘’alle’’ er uenige og det er jo bra. Ingenting er bedre enn om jeg tar feil :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Klokkegutt
Syns dette er en spennende diskusjon, og mener at trådstarter tar opp et interresant tema.

Slik jeg ser det vil et klokkeforum alltid komme til kort mot aktører som Finn og Facebookgrupper når det kommer til å nå ut til flest mulig potensielle kjøpere. Samtidig er et viktig premiss hvem som kjøper dyrere klokker. @Entropy tar opp "kategoriseringen" av klokkekjøpere her. Min subjektive hypotese er at de som interesserer seg for historien og finmekanikken er i høyere grad representert i klokkeforum. Jeg tror at de samme personene også ofte følger med på Finn og Facebookgrupper, men her er også de andre gruppene sterkt representert (statussymbol og plassering av penger). Min oppfatning er at den siste gruppen har høyere betalingsvilje for "main-stream" klokker enn hos entusiastene. På den måten vil man nå ut til flere potensielle kjøpere, med høyere betalingsvillighet, via andre kanaler enn klokkeforum.

Det er nok lettere for entusiastene å uttrykke sin skepsis og misnøye bak alias i forum blant likesinnede, enn å ta opp den samme problematikken under fullt navn i Facebookforum der tross alt de andre gruppene også er sterkt representert. En konsekvens av dette kan være at forumbrukere står frem som "høye på seg selv" som @2JHead problematiserer.

Så hvor skal TS legge seg mtp. kjøp og salg av klokker? Fasiten sitter @Jon Henrik med, men jeg er personlig veldig fornøyd med et forum bare for dem som sitter på fest og kikker inn i baklokket på sin høyhorologiske kreasjon. Så kan man heller velge å annonsere klokkene sine i flere kanaler. Min største frykt for TS er at fokuset flytter seg for lagt vekk fra horologien og nerdingen, og over til kjøp og salg.
 
Jeg har solgt flere klokker her og på finn.no ( Facebook holder jeg meg unna på alle plan ). Og min erfaring er at man selger greit unna de merkene og klokkene som er "aksepterte " på TS KS hvis man har en edruelig pris. En annen ting er at man slipper idiotiske bud og bytteforslag i ting ikke relatert med klokker. Men hvis man er så uheldig å skal kvitte seg med f.eks en Breitling til halv nypris så er finn en bedre arena. Selv om man må bla unna titalls skambud og bytteforslag mot både båter og biler så blir den til slutt solgt der. På TS blir den ikke solgt - punktum. Men det er vel igjen som blir sagt av flere over litt av greia med at du treffer flere på finn/facebook enn på et entusiastforum.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og Rød
Vil si det fremstår tryggere å kjøpe her enn på finn og facebook. Selv om det finnes unntak kan man her lett se andre ha handlet med personen og vært medlem lenge osv. Hjelper ikke å ha god tilbakemelding på finn fra bildelsalg hvis det er snakk om en brukt klokke heller
 
  • Liker
Reaksjoner: steind og Rød
Med tanoe på bruk av fult navn og ran etc (diskutert annet sted) så vil det kunne slå et slag for TS og bruken av våre Nic.

Selvfølgelig møtes vi entusiaster av og til, men vi kjenner hverandre. Greit at dette ikke flagges for høyt .

8
 
  • Liker
Reaksjoner: steind