Oyster Perpetual - tråden

Usikker på om jeg legger dette rett plass, men jeg prøver meg.
Fant en klokke iblant noe arvegods, og lurer på om det kan være en ekte Rolex.
Noen som kan se utfra bildet om den er ekte og hvilken modell det er?
Eventuelt hvordan jeg kan finne ut om den er ekte.

-Cato

Dust.,.
 
Usikker på om jeg legger dette rett plass, men jeg prøver meg.
Fant en klokke iblant noe arvegods, og lurer på om det kan være en ekte Rolex.
Noen som kan se utfra bildet om den er ekte og hvilken modell det er?
Eventuelt hvordan jeg kan finne ut om den er ekte.

-Cato
Heisann @Cato91
Det er absolutt intet ved denne klokken som har noe relasjon til Rolex SA. Sannsynligvis noe som stammer i fra Asia, hvor man stedvis har noe avslappet forhold til varemerke.
Du har nok også lagt inn innlegget på feil sted, men velkommen til forumet.
 
Noen som vet om OP 36 har samme låsen som OP39?
vet at easy link fra feks explorer passer i OP 39 sin lås...... hadde vært kjekt om den også passet i OP 36
 
hva synes dere om utsende på 36mm med dobble markører på kl. 3-6 og 9. For litt siden hadde jeg virkelig ikke sansen for dette, og 39mm ledet soleklart i min bok. Nå er jeg i ferd med å snu, noe med dette som gjør klokken spesiell, og kanskje enda mer lettlest?
Samtidig, 36mm blir aldri feil:)
 
hva synes dere om utsende på 36mm med dobble markører på kl. 3-6 og 9. For litt siden hadde jeg virkelig ikke sansen for dette, og 39mm ledet soleklart i min bok. Nå er jeg i ferd med å snu, noe med dette som gjør klokken spesiell, og kanskje enda mer lettlest?
Samtidig, 36mm blir aldri feil:)

Jeg synes doble markører funker bra. Sammen med tall hvert femte minutt så blir uttrykket sporty og noe mindre clean enn versjonene på 34mm og 39mm. Skiven er lett å lese, og man peiler seg raskt inn i mørket.

Det eneste som kanskje skaper litt visuell ubalanse er at timeviseren kan se litt puslete ut mot de doble markørene. Dog er dette mindre merkbart med hvit skive av en eller annen grunn. Bare se bildene under og sammenlign.

Her er noen bilder av min med sort skive. Jeg eide denne i ett døgn før den ble byttet inn i en Datejust, men det skal sies at jeg likte den veldig godt selv om Datejusten trakk det lengste strået til slutt.

32377154467_4f973c6ba3_k.jpg


32377153747_b1ee13abcd_k.jpg


32377151697_e13652b348_h.jpg



116000-0012-47.jpg




Og om blå skive er interessant så får du den med Explorer 3-6-9-layout. Dette er nok min favoritt. :)

 
Redigert:
@Kohe321 Takk for gode betrakninger og helt nydelige bilder:)
Enig at klokken får et mer sporty utsende, noe som passer meg bra. Å høre at den i tillegg er lettlest er viktig for meg:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
@allak Har du vurdert OP34? Den nye kasseformen gjør at den bærer veldig likt den gamle kasseformen på 36mm, og kan nesten betraktes som den reelle arvtageren til denne. Se bildet av sammenligningen med Explorer 36mm i videoen fra Bark & Jack under for å se hva jeg mener.

Jeg synes OP34 har den mest harmoniske skiven i OP-serien. Her er markørene 3-6-9 subtilt fremhevet ved å være litt tykkere og lengre enn resten.

DSCF8383.jpg


Her ser du to OP34 sammen med en Tudor BB 36mm.

IMG_2153_zps9zbqn1ca.jpg




Denne er også tilgjengelig i den råflotte grønne fargen som bare er å finne i noen få andre modeller.

attachment.php




Se sammenligningen med en Explorer 36mm ved 5:52. Kassene ser nesten like store ut.




Hva måler håndleddene dine? Jeg ville absolutt ikke slått fra meg OP34. Dette var en vanlig størrelse på herremodeller før, som for eksempel Air-King ref. 14000 eller Date ref. 1500.
 
Redigert:
Takk for at du mindte meg på at denne finnes @Kohe321.
jeg har små håndledd, ca 16,5 cm, så slik sett ville denne passet utmerket vil jeg tro.
jeg har i utgangspunktet tenkt at denne var uaktuell da jeg er «avhengig» av en form for microjustering, og på 36 og 39mm kan en bruke easy linken til explorern.
googlet dette kjapt nå, og det kan se ut til at samme easy link også kan brukes på OP34 til tross for lug til lug er 19mm vs 20mm For 36 og 39.
Noen som vet om dette stemmer?

kunne kanskje vært fristende å ventet å se om OP kommer med nytt verk i år.
OP 34 er muligens nesten lagervare også kanskje....

skal kose meg.med noen youtube filmer nå, takk for at du engasjerer deg @Kohe321:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
googlet dette kjapt nå, og det kan se ut til at samme easy link også kan brukes på OP34 til tross for lug til lug er 19mm vs 20mm For 36 og 39.
Noen som vet om dette stemmer?
Det stemmer. Alle de tre modellene er 16 mm ved låsen, selv om OP34 har en lugbredde på 19 mm og ikke 20 som sine større søsken.
Ellers er jeg helt enig i at OP34 er verdt å vurdere.
 
  • Liker
Reaksjoner: allak
Hei! Ganske ny her på forumet og håper på litt hjelp. Jeg har bestemt for å gå for en op, men sliter no ekstremt med å bestemme riktig størrelse (noe jeg ser mye av diskusjonen går på her). Jeg synes at 34 og 39 har skivene med minst forstyrrelser visuelt sett, klarer ikke helt å svelge (enda) de doble markørene og 5-minutters tallene. Var innom Bjerke og fikk prøvd en dj36 som satt veldig bra på meg. Vet noen hvordan den sitter i forhold til op og kan dj'en funke som en referanse og danne et bilde av hvordan op36 sitter? De har jo ikke disse i butikk om dagen og mest sannsynlig ikke på lenge, så vanskelig å få prøvd på. Vil det være naturlig å tenkte at om (dj)36 sitter bra, så vil (op)34 også gjøre det?

Har ca. 19 cm håndledd. Er ikke fan av "store" klokker, liker mer vintage viben man får av 34-36mm.

Sorry, mange spørsmål - ikke så mange andre å lufte de til nå som det er pest
 
Jeg ville droppet 34mm.
36mm er en flott størrelse både med tanke på bærekomfort, visuelt sett og vintage.
Har du sjekket litt rundt andre plasser enn Bjerke? Håkon Lian hadde en OP36 inne for en måneds tid siden.

Nå vet jeg ikke om du har tenkt å kjøpe denne klokken og bruke den i 50 år, men generelt sett så kan man si når han har meldt seg inn her og er litt på søken etter det første "riktige" uret, så har man en tendens til å kjøpe og selge noen ganger. OP34 er ikke en spesielt ettertraktet modell på brukten.

Vanskelig å si helt nøyaktig hvordan en klokke vil sitte i forhold til en annen. Tilsynelatende så kan for eks OP36 og 34 se relativt like ut på et nært wristshot, men 34 vil se mindre ut på avstand. (Min erfaring.)

..... Om OP39 er for stor, gå for for OP36 eller DJ36. I tillegg til dato har DJen polert kasse og midtledd noe som bidrar til at den gjør litt mer ut av seg, men koster til gjengjeld mer.

Jeg har hatt både OP39 og Exp 1. De bærer ganske likt iom begge er 39, men ikke helt. Exp har flat bezel og OPen har domed. Solgte begge etter relativt kort tid. Her er jeg mye mer fan av eldre 36mm Exp, noe som gjør at jeg også vurderer en OP36 som neste Rolex.
 
  • Liker
Reaksjoner: widdlywee
Takk for svar! Du argumenterer godt for 36 :) Har ikke sjekket andre steder enn Bjerke siden jeg bor i Oslo.

Tilsynelatende så kan for eks OP36 og 34 se relativt like ut på et nært wristshot, men 34 vil se mindre ut på avstand. (Min erfaring.)
Noen her inne som har noen bilder tatt fra litt avstand på disse to, gjerne med ca. samme størrelse på håndledd som meg (19-ish).

Jeg har hatt både OP39 og Exp 1.

Hvilken håndledd-size har du? Ble de solgt pga. at de føltes for store?

Hva tenker dere om farge? For min del står det mellom de to mest utagerende og crazy; hvit eller svart.
 
Takk for svar! Du argumenterer godt for 36 :) Har ikke sjekket andre steder enn Bjerke siden jeg bor i Oslo.


Noen her inne som har noen bilder tatt fra litt avstand på disse to, gjerne med ca. samme størrelse på håndledd som meg (19-ish).



Hvilken håndledd-size har du? Ble de solgt pga. at de føltes for store?

Hva tenker dere om farge? For min del står det mellom de to mest utagerende og crazy; hvit eller svart.

Neida, jeg har 19-20cm flate håndledd så det var ikke størrelsen, men de lå rett og slett ikke godt på armen.

Når det gjelder farge så vil jeg anbefale svart.
 
  • Liker
Reaksjoner: widdlywee
@Kohe321
hva var dine vurderinger som gjorde at du byttet til en dj? Forøvrig fantastsik fin den dj du byttet til med hvit skive;—)
 
@Kohe321
hva var dine vurderinger som gjorde at du byttet til en dj? Forøvrig fantastsik fin den dj du byttet til med hvit skive;—)

Det var enkelt og greit fordi jeg ikke hadde eid en Datejust før, og virkelig ønsket å teste ut denne klassikeren. Etter hva jeg forstår så brukte Op36 og den forrige versjonen Datejust 36 den samme kassen, bare med forskjellig finish på lugsene, så disse to var på mange måter "brødre". :)

Den nye DJ36 har jo fått ny kasse med tynnere lugs. Mon tro om de vil oppdatere OP36 til denne nye kassen også? Det gir mening med tanke på å strømlinjeforme produksjonen, og vi vet jo at Rolex liker å gjøre det på denne måten med flere andre modeller. For eksempel bruker OP39 og Explorer den samme kassen, og det samme gjør OP34 og Date 34 om jeg ikke tar feil.
 
Redigert:
Hvor sikker virker låsen på OP til å være? uten den lille claspen til å slå over som på de øvrige sportsmodellene. Det skal vel mye herjing til for at den skal gå opp av seg selv?
 
Jeg ville droppet 34mm.
36mm er en flott størrelse både med tanke på bærekomfort, visuelt sett og vintage.

To ord som ødelegger OP 36mm fullstendig: Doble batonger.

Mao er det etter min mening kun blå skive den er aktuell i.