Oppvaskmaskin virker ikke *HJELP*

ErikR

Støttemedlem
Medlem
31. juli 2010
Innlegg
2.091
Sted
Stavanger
Oppvaskmaskinen har i noen dager stoppet opp før programmet er ferdig.
Det har de siste dager eskalert og nå går den kun 20s før den stopper.

Ser ut som vann ut av maskinen er OK
Og eneste måten å få vann inn i maskenen når den går er å stenge kaldtvansstilførsel under vasken. Da går maskinen "som normalt" Åpner jeg opp kaldtvannsventilen går den kun i 20s uten særlig vann i omløp.

Slik jeg har forstått det så oppvaskmaskinen eget varmeelement. Er det denne som er fucked?
Eller har jeg et problem med vannlåsen?
 
Det er først når man mister noe man skjønner hva man har hatt. Er så sårt avhengig av disse kjøkkenduppedittene.
Er jo rene eksistensielle krisen dette her. Skal jeg liksom vaske opp etter meg selv?


MASLOWS ERIK.png
 
Om maskinen tømmer vann og tar inn vann så ligger feilen antakelig enten på vaskepumpen(lite trolig) eller på owi føleren(veldig vanelig)
Owi føleren kan du vaske med en oppvask kost legger ved et bilde, denne er under filtret.
125F2001-EAA2-4AA1-896E-644E5AB5139C.jpeg

Se gjerne også etter sprekker eller krakelert plast på denne,om det er sprekker eller lignende må denne byttes.

Er også en mulighet for at det er lekkasje i maskinen men sjekk sensoren først :)
 
Om maskinen tømmer vann og tar inn vann så ligger feilen antakelig enten på vaskepumpen(lite trolig) eller på owi føleren(veldig vanelig)
Owi føleren kan du vaske med en oppvask kost legger ved et bilde, denne er under filtret.
Vis vedlegg 123994
Se gjerne også etter sprekker eller krakelert plast på denne,om det er sprekker eller lignende må denne byttes.

Er også en mulighet for at det er lekkasje i maskinen men sjekk sensoren først :)

Oppvaskmaskinen går bra nå.
Takk for fantastisk god hjelp.
 
Byttet selv sensoren nevnt over her sist uke på en 7år gammel Whirlpool.
Hadde samme problem for noen måneder siden, da fungerte det å bare rengjøre sensoren, men den tok kvelden helt etter en stund.
Enkel jobb å bytte. Deksel som demonteres nederst på maskinen, sensoren har enkel tilkomst. Jeg brukte vel kanskje 20 min, med det var i hovedsak fordi det var en trang arbeidsplass. Selve sensoren kostet 500kr her i Stavanger :)
 
Gents. Jeg har en Siemens SX64 som har tatt kvelden. Den har i lengre tid laget en ulyd som minner om en blanding av misnøye/murring/motstand. Jeg får nå feilkode E21 og det lukter håndvask lang vei. Maskina er selvfølgelig sprekkfull. Jeg har demonter OWI og renset denne. Når jeg starter maskinen og legger hånden på pumpen, så kjenner jeg at den beveger seg men at det virker som den bare står og slår. Etter ca 30 sek piper den og gir kode E21. Jeg har tatt ut pumpen og den roterer fint og har ingen motstand. Dette er hva jeg finner på feilkode E21:

Fault Code E21

Symptom: Circulating pump blocked.
Cause: A blockage between the motor or the pump resulting in insufficient water flow.

Er det noe grunn til å feilsøke på dette, eller er det bare å skaffe ny pumpe?

Edit: Viste seg at det var pumpe på utslagssiden jeg fikk sjekket. Den er OK, men da er spm om jeg kommer til på innsugsiden av maskinen for å sjekke pumpen der.

Edit 2.0: Disregard. Kvittering funnet og fagfolk satt å saken.
 
Redigert:
Hei og hjelp

Trenger noen tips til feilsøking på oppvaskmaskinen. Den starter opp går 1 2 minutter og piper, høres ut som den pumper vann inn. Ser et ikon som indikerer problemer med vann inn. ( Bildet av en vannkran). Har vært under benken og sjekket der uten å se noe opplagt.

Et par dager før den stoppet, stengte jeg vann inn for å rengjøre filter i et dusj armaturer. Vet ikke om av/på av vannet kan ha løst ut noe rusk som tetter ?
Er en ca 7 år gammel Siemens maskin, virket uproblematisk intill igår.

Er det @Christoffer91 som er den vi spør pent i sånne situasjoner ?