Oppvaskmaskin trøbbel

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Innlegg
5.101
Sted
Bærum
Som vanlig, etter masse gode erfaringer med hjelp her inne..... denne gangen spørsmål om reparasjon av oppvaskmaskin.

En AEG som jeg faktisk har reparert tidligere, med deler fra ebay.

Jeg søker på nett og finner masse videoer samt tutorials om hvordan gjøre ting og tang, men sliter med å stille riktig diagnose.

Er ikke elektrokyndig, men liker å skru ting inn og ut, så kanskje jeg klarer å få maskinen til å leve litt lenger denne gangen også.

Det viser seg at den, ikke alltid men ofte - hopper over tørkeprogrammet. Jeg kan ikke være sikker - men får følelsen av at den kjennes (for) varm ut ved å kjenne på døren på utsiden. Skriver at jeg er usikker, for jeg har ikke hatt for vane å kjenne på den når alt har fungert smurt.

Det skrives mye om termostat, og at denne, hvis dårlig-ødelagt, kan få maskinen til å stopp programmet. Men da trodde jeg at temperaturen er riktig men at termostaten opplever den som feil, og stopper maskinen. Dersom den virkelig blir for varm, står jeg litt fast.

Er det noen som har snøring på hvilken del av maskinen som kan være trøblete, og om dette er noe man kan klare selv med null kunnskap men med tålmodighet.....?

Maskinen er en AEG Sensorlogic Turbodry. Antar at den kan være ca 10 år gammel.

Takk
 
1486976613164936796862.jpg
 
Mulig varme rele har låst seg slik at maskin ikke slutter og varme ( du vill da fått feilkode i60(6blink) , forutsatt at termostaten er i orden) maskinen vill da varme så lenge der er påslått forutsatt at det fremdeles er vann i den.

De fleste maskinene av denne typen har en Taco generator på spylepumpen. Om den stopper før tørke programmet så kan feilen også ligge der.

Er også mulig at feilen ligger på presostaten.

Er naturligvis også mulig feilen rett og slett ligger på selve tørkesystemet

Om du kan sende med pnc nr. På PM +epost addressen din så kan jeg sjekke om det finnes en spesifikk service manual til denne.
 
Mulig varme rele har låst seg slik at maskin ikke slutter og varme ( du vill da fått feilkode i60(6blink) , forutsatt at termostaten er i orden) maskinen vill da varme så lenge der er påslått forutsatt at det fremdeles er vann i den.

De fleste maskinene av denne typen har en Taco generator på spylepumpen. Om den stopper før tørke programmet så kan feilen også ligge der.

Er også mulig at feilen ligger på presostaten.

Er naturligvis også mulig feilen rett og slett ligger på selve tørkesystemet

Om du kan sende med pnc nr. På PM +epost addressen din så kan jeg sjekke om det finnes en spesifikk service manual til denne.

Ja den blinker, nederst av de tre lampene litt til høyre med en pil på, som vanligvis indikerer at vask er over, står og blinker. Jeg har ikke registrert om den blinker 6 blink (du mener da 6 og 6 sant, for den slutter ikke). Er som nevnt en følelse av at maskinen er meget varm. Dersom man skal følge den tanken, at varme rele har låst seg, hva gjør man da rent konkret (har du evt navn på delen på engelsk, så kan jeg sikkert finne det på ebay). Takk for svar.
 
Mulig varme rele har låst seg slik at maskin ikke slutter og varme ( du vill da fått feilkode i60(6blink) , forutsatt at termostaten er i orden) maskinen vill da varme så lenge der er påslått forutsatt at det fremdeles er vann i den.

De fleste maskinene av denne typen har en Taco generator på spylepumpen. Om den stopper før tørke programmet så kan feilen også ligge der.

Er også mulig at feilen ligger på presostaten.

Er naturligvis også mulig feilen rett og slett ligger på selve tørkesystemet

Om du kan sende med pnc nr. På PM +epost addressen din så kan jeg sjekke om det finnes en spesifikk service manual til denne.

Og så bør du jo sjekke fustasjeopphengsforkoblingene også når du først er i gang :)

Spøk til side - TS leverer igjen ser jeg. Fantastisk :)
 
Det er veldig deilig å ha en selv-fikset oppvaskmaskin som virker igjen. Den er selvfikset i den forstand at jeg har vært musklene som har utført jobben. Imidlertid hadde jeg ikke hatt en sjans til dette dersom hjernen, aka goodguy @Christoffer91 ikke hadde hatt tålmodighet og ressurser til å bistå med all veiledning underveis. Selv underlige tråder som denne kan altså ha noe for seg.....:)
 
AEG er noe dritt. Jeg fikk feilkode .50 på lille julaften. Skal bestille service nå, men dersom @Christoffer91 sier at den nå kun kan brukes som søkke, bestiller jeg meg like godt ny Miele.

Har også en AEG platetopp som lever sitt eget liv. Passer dårlig i julen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
AEG er noe dritt. Jeg fikk feilkode .50 på lille julaften. Skal bestille service nå, men dersom @Christoffer91 sier at den nå kun kan brukes som søkke, bestiller jeg meg like godt ny Miele.

Har også en AEG platetopp som lever sitt eget liv. Passer dårlig i julen.
i50 er varme feil. Prøv å kjøre et hurtig program (30 min) og se om den funker da. Om de fungerer og varmer på 30 min så er det sannsynligvis vaskepumpen som er defekt. ( om det er en eldre maskin er det som oftest en lodding på kortet som er defekt og da bare å lodde den på nytt)


Platetopp: er det induksjon? Om den da er over 7 år og den slår seg av og du må prøve å sette den på flere ganger (eller e6) er det sannsynligvis to kondensatorer på et filter kort som er defekt,disse tørker ut over tid og lar seg lett skifte (normalpris ca. 2000 i rep om dette er tilfellet)
 
i50 er varme feil. Prøv å kjøre et hurtig program (30 min) og se om den funker da. Om de fungerer og varmer på 30 min så er det sannsynligvis vaskepumpen som er defekt. ( om det er en eldre maskin er det som oftest en lodding på kortet som er defekt og da bare å lodde den på nytt)


Platetopp: er det induksjon? Om den da er over 7 år og den slår seg av og du må prøve å sette den på flere ganger (eller e6) er det sannsynligvis to kondensatorer på et filter kort som er defekt,disse tørker ut over tid og lar seg lett skifte (normalpris ca. 2000 i rep om dette er tilfellet)

Takk! Tror nok det er pumpen, da den laget en helsikes ballade før den stoppet. Og jeg kan ikke kjøre noen program, inkl. 30 minutter. Maskinen er 3 år gammel...

Platetoppen er induksjon og er koblet til komfyrvakt. Komfyrvakten (avbildet under) lager "knirkelyder" før toppen slår seg av (dette er altså ikke komfyrvaktalarmpiping) - og av og til også uten at toppen slår seg av. Å dra ut stikkontakten resetter av og til platetoppen - av og til ikke. Å slå av sikringen resetter av og til platetoppen - av og til ikke. Å resette komfyrvakten med knappen på sensoren resetter av og til platetoppen - av og til ikke. Ingen spesiell bruk utløser den automatiske avslåingen. Toppen er tre år gammel...

Jeg kan også nevne at begge oppvaskmaskinene (ja, vi har to like) lekker vann fra baksiden av frontplaten. Servicemannen var innom med et servicesett (som vi ikke hadde hørt om før han kom og som hindret et "kjent" problem med overfylling av vann i maskinene), dette reduserte frekvensen på lekkasjene, men de drypper like godt dog sjeldnere. Har feilmeldt dette for 3. gang, sammen med .50 og platetoppen.

Dette er mine første og siste AEG-produkter.

20171227_001548.jpg
 
Åja. De er såpass nye. Da stiller saken seg i et annet lys. Kan nesten garantere deg at 50 feilen skyldes en bruker feil(sorry) antakelig noe glass eller lignende i tømmepumpen. De nyere maskinene merker at pumpe motoren står fast.

(Må også rette på meg selv i50 er motor feil...)


Det med lekkasje er nok dessverre en eller flere av tre ting. 1:service mannen har "glemt" å kjøre serviceprogram etter bytte av servicesats (pressostat med ny luft felle ) eller 2:han har glemt å flytte det ene røret til overløpet som på noe av disse er for lange.
3: det kan være montert feil sats/brønn ikke vært tom da han monterte den.


Om lydene kommer ifra komfyrvakten og denne er ca 3 år er det på tide å bytte batteriet i komfyrvakten. (Pleier å si dette bør byttes hvert år) ser dessver oftere feil på komfyrvakten enn på selve toppen (komfyrvakten har egentlig ikke noe med toppen å gjøre). Om feilen ligger på komfyrvakte vil nok dessverre servicemannen be deg ringe elektriker.

Aeg er topp serien til Electrolux og gode produkter. Men har sine problemer som alle andre, dette med oppvaskmaskinen er dessver en kjent feil på konstruksjonen som lett lar seg rette med en ny service sats som monteres i en tom brønn hvor så serviceprogram kjøres (15 minutter) og overløpet i maskin flyttes litt bakover.

Håper det ordner seg!!