Mye voodoo når det kommer til disse tingene...
Gitt at du har en meget spesiell komplikasjon eller at det eksplisitt henstilles fra fabrikant at du IKKE skal gjøre dit eller datt, eventuelt at klokka/verket er så gammel at det er like før den faller fra hverandre, har jeg fra erfarne urmakere (Lindstrøm, Soleim, m.fl) fått bekreftet følgende:
1. Trekk gjerne et automatikk-ur før du tar det på, slik at det får litt "fart" før det trekkes ved at du beveger armen
2. Still klokken både frem og tilbake, det betyr ingenting, verket skal tåle dette
3. Har ikke verket hurtigstilling av dato, still den frem og tilbake over kl. 12 for å stille dato, det går bra!
Ad. punkt 1: Noen klokker (som min Aquastar Benthos med AS2162) har ikke manuelt trekk, kun automat. Der hjelper det ikke å manuelt trekke verket, det krever bevegelse.
Ad. punkt 2: Jon Lindstrøm fortalte at i gamle dager "holdt de ofte igjen" sekundviseren ved å forsiktig stille den bakover for å synkronisere den på sekundet. Det mente han var helt greit.

Nå gjør jo ikke jeg det da, tar heller på meg en klokke MED hack.
Ellers bruk vett når du trekker, og skru krona rett inn har du screwdown, ikke ødelegg gjengene. Driver du og trykker krona til høyre eller venstre, så vil det sikkert gå bra en stund, men til slutt kan nok noe ryke, jf. hva man kan forvente av materialtretthet. De fleste mekaniske klokker, både vintage og moderne, er laget for å tåle ganske mye, uavhengig av hva smykkeselgere måtte tro og mene, jf. første post i denne tråden.