Oppgradere gammel flexit ventilasjon?

Medlem
10. okt. 2023
Sted
Rogaland
Har et gammelt anlegg fra 94.
Er kun utsug. Er koblet til 4 punkt i huset
Ene punktet er ventilator på kjøkkenet .er også denne som styrer ventilasjonen. Ventilator er «ny»/(fra 22)

Vifte har begynnt å lage litt lyd.får ei ny for 3000.
Skal jeg bare bytte denne?
Eller finnes det oppgraderingsmuligheter som ikke koster skjorta/trenger å rive halle huset?
Er det mye pes å oppgradere til balansert anlegg? Sparer jeg det inn igjen på strømforbruket?

Jeg liker balansert ventilasjon, men mer av komforthensyn enn økonomi.

Er det lett å installere tilluftsrør i huset ditt? Kan du legge rør på loftet eller tilsvarende? Jeg har sett helt hinsides pristilbud for en slik jobb, som jeg tenker jeg langt på vei kunne gjort selv.

Okei, beklager at jeg dobbeltsjekker, men hvordan får du til det? Balansert ventilasjon bør ha tilluft i alle oppholdsrom og særlig soverom. Det blir veldig mange meter med rør, hvis ikke du har et teknisk rom midt i huset eller tilsvarende.

Mener du et rør til hvert rom for tilluft?
Har bare 4 sugerør.men 3 extra rør burde gått fint. Litt mer bal med sisterommet som er i underetasje.
Teknisk rom har jeg ikke.alt er på loftet

Bare å glemme da?

Ja, jeg tenker at for at det skal gi mening bør du kunne trekke tilluftsrør til soverom og stuer. Veldig deilig å våkne om morgenen uten "innestengt luft" på soverommet.

Har du veldig mye kald trekk fra ventiler? Hvis ikke hadde jeg ikke giddet tror jeg.

Har en del ventiler.så lufta er egentlig bra.har nok litt varmetap om vinteren.

Tror heller jeg kjøper en leilighet når barna flytter ut og nøyer meg med ei ny vifte

• Liker
Reaksjoner: Edward
Hadde samme dilemma som flagget her. En avtreksvifte på kjøkken med utkast over tak og integrert kontrollenhet som styrte hastighet på vifta og avtrekk ellers i huset. Etter å ha undersøkt muligheter, så droppa jeg hele Villaventdritten og tilpasninger der. Fjernet hele sulamitten og installerte separat avtrekksvifte med utkast på vegg. Aldri sett meg tilbake. Huset ventileres ellers fint via naturlig ventilasjon og ingress av luft.

• Liker
Reaksjoner: Raniets
Hadde samme dilemma som flagget her. En avtreksvifte på kjøkken med utkast over tak og integrert kontrollenhet som styrte hastighet på vifta og avtrekk ellers i huset. Etter å ha undersøkt muligheter, så droppa jeg hele Villaventdritten og tilpasninger der. Fjernet hele sulamitten og installerte separat avtrekksvifte med utkast på vegg. Aldri sett meg tilbake. Huset ventileres ellers fint via naturlig ventilasjon og ingress av luft.
Enkle er ofte det beste

Har du kaldt loft og tilgang er det grei skuring å få inn balansert ventilasjon.

Jeg har en stor 70-talls enebolig som var bygget altfor tett med ditto stille luft. For noen år siden gjorde jeg slik @Edward beskriver med all bells and whistles og Flexit på kaldt loft. Før og etter kan egentlig ikke sammenlignes; mye jevnere temperatur og bedre innemiljø.

Jeg kommer sikkert ikke til å spare det inn på strøm, men bedringen i bomiljø er absolutt verdt det.

• Liker
Reaksjoner: Raniets
Før og etter kan egentlig ikke sammenlignes; mye jevnere temperatur og bedre innemiljø.

Bra å høre fra noen som faktisk har gjort det og har sammenligningsgrunnlag!

Det er ikke spesielt vanskelig å gjøre selv, så lenge du har tilgang til loft å legge rør på. Jeg har utvidet og reparert vårt anlegg og gjør, i all uærbødighet, en mye bedre jobb enn både ventilasjons"eksperten" som gjorde den opprinnelige jobben og snekkerne som "fikset" på det ved reklamasjon.

Tenker du å gjøre det selv? Kan vel uansett være lurt å hente et tilbud eller to.