Oppbevaring/vedlikehold

Medlem
17. aug. 2009
Innlegg
1.145
Sted
Bærum
Hei,
Som for de flestes vedkommende her på forumet har jeg flere automatic klokker.
Noen får mere "wristtime" enn andre.
Hvordan oppbevarer dere klokkene som brukes 1-2 ganger i uken ?
Tar den frem og trekker klokken manuelt for hver gang, eller trekker den litt hvert døgn
så urverket ikke stopper.
Hva er best for klokkene , om man ikke bruker "winder"

Braute
 
Har alle klokkene mine i et klokkesrkin.
Noen hender det jeg ikke bruker på et par uker, men jeg gidder ikke å winde de hver dag. Bør nå tåle å stå stille ei uke eller to
 
Jeg bytter til ny klokke hver søndag kveld som regel, og fordeler wrist time jevnt. Noen få ganger bytter jeg midt i uka om situasjonen kaller for en annen type klokke en dag. Alle klokkene ligger i et klokkeskrin.

Jeg har i tillegg en ekstra klokke til trening og en som brukes når jeg pusser opp, går på fisketur eller andre ting som en beater kan brukes til. Begge disse er quartz ur.
 
Nye moderne mekaniske ur tror jeg ikke har noe å si om ligger både i dager, uker og måneder. I gamledager brukte man ikke syntetiske oljer, og da kunne oljen "stivne" dersom urverket sto stille for lenge og dermed forårsake ekstra stor slitasje når uret måtte dra igang igjen i den trege oljen. I dag er ikke dette et problem. En annen ting er hvis du har et komplisert ur med dag, dato, måned, månefase osv. Da er det jo litt knot å stille uret riktig hvis det stopper, men det løses jo ved kjøp av en winder :D .

Selv har jeg i allefall klokker som ligger i månedsvis mellom hver gang jeg bruker de, og det har ikke påvirket presisjonen i særlig grad. :D
 
Til ure med lænke:

Ureipudekasse.jpg


Til ure med rem:

Ureiliggekasser2.jpg


Til rejsebrug:

Ureitransportmappe.jpg


Til opbevaring på mindst mulig plads - bankbox fx.

Ureibestikpose1.jpg


Jeg mener ikke automatiske ure med fordel kan sættes i winder - undtagen selvfølgelig hvis de testes eller for at de er lette bare at tage på. Jeg tror det slider mere på mekanikken end det gavner.

vh baun
 
Bruk av watchwinder skader ikke urverket, men det blir slitasje på linje med normal bruk. Hvorfor slite på klokken når den ikke er i bruk? Klokken tar ikke skade av å ligge i ro, men om den blir liggende ubrukt over lengre tid, bør urverket trekkes opp manuelt en gang i måneden.

Jeg har de dyre klokkene mine liggende i en boks fra B&Z.

Collection_1.jpg
 
Jeg bytter klokker i ett kjør, og lar dem bare stoppe. Det gjør meg ingenting å stille klokken før jeg tar den i bruk. Har ikke orket å bruke penger på winder, hadde jeg hatt en ellen annen "perpetual calendar" med masse komplikasjoner og styr, som var et mareritt å stille hadde jeg nok gjort det. Ellers ligger de klokkene som ikke er i bruk i en boks, trygt innelåst i safen.