One Watch Guy - 150K

Medlem
30. mai 2012
Innlegg
574
Som med så mange andre her, pirrer tanken om å bli en one watch guy fra tid til annen. Noen ganger varer tanken kun et øyeblikk, andre ganger lenger.
Si jeg har et budsjett på rundt 150K, men grensen er ikke slått fast i stein, mer risset inn i et ekornskinn....

Jeg er av det mer casual slaget, så hovedfokuset bør ligge på det sportslige fremfor dressur-stylen. Ettersom klokken skal gå til alt ( kan selvfølgelig ta den av ved hagearbeid, motoroverhaling, eller når jeg har hånda godt nedi sluket for å dra opp både det ene og det andre, og ellers de mest utsatt jobbene) bør den selvfølgelig tåle vann litt utover å vaske henda, men har heller ingen planer om å bli en dyptgående abbor, som sjelden skal se dagens lys.

Det er ønskelig at uret kommer fra et merke med litt historie og som antas ikke legger ned den første natta.
Er vel mer eller mindre innstilt på å se vekk fra Rolex, da jeg klarer meg fint uten oppmerksomheten det merke kan dra. Jeg kan godt like å kjenne følelsen av kvalitet som gjerne koster mer enn bilen min, ligge hvilende på hånda, men klokken trenger ikke skrike dette til hvermannsen i gata, om dere skjønner....
Et viktig moment i søken er at jeg er forholdsvis spebygd med ca 17cm omkring lanken, og som litt oppi 40-årene antar jeg at jeg er nærmest ferdig utvokst, til en viss grad i håndleddet om ikke annet. Jeg ønsker derfor ikke et stort ruvende ur.

Klokken bør kunne ta seg godt ut på mer enn lenke, og det vil ikke være noen ulempe om lenken har en form for lettvinn justering om lanken svulmer i løpet av dagen.

Har sett en del på Vacheron Constantin Overseas - 4500V og dens geniale lenke/gummi-lær stropp system. Hadde denne klokken vært litt mindre(har ikke prøvd den på) ville nok den gått høyt inn på listen min....

Det er selvfølgelig kjekt om klokka ikke halveres i pris da jeg forlater butikken, i tilfelle jeg angrer, noe jeg har gjort før. Men kan like gjerne kjøpe brukt.

Ser gjerne at det er dato på klokka, men ikke et must om resten stemmer:)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Smaken er som baken, men om jeg skulle kjøpt en butikkny klokke i det prisleiet hadde jeg lett valgt denne:

https://www.blancpain.com/en/fifty-fathoms/fifty-fathoms-grande-date-5050-12b30-b52a

En dag blir den min. Funker tipp topp på 17cm, jeg er oppunder 17 (beklager dårlig bilde):

20190617_101934~2.jpg


Dessverre ingen lenke, men passer din sporty livsstil! :) Titan, så den er lett. Går til og med an å lese datoen uten briller eller forstyrrende cyclopser.
 
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen og allak
VC er nok ikke noe dumt valg.
Men jeg ville begynne med å sjekke IWC. Her er det også en porsjon fly-relasjoner som ikke plager meg. Innenfor budsjettet ditt kan du få både 3hands og chronographer. Spennende.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: allak
Jeg liker bedre enkelte andre tips her, ikke minst VC Overseas og H. Moser, men vil slå et slag for Breguet Type XXI bare for å ta med noe annet. Kanskje for stor med sine 42mm pluss pushere? Finnes lenke til disse også.

136.500kr sier Bjerke, men hvis du kommer forbi en på brukt'n så er den nok langt billigere.

G3817STX23ZU.png
 
Takk for mange gode tips, spennende tankeeksperiment om ikke annet. Frykter at tanken glir over som den har gjort før….

Synes kanskje de klokkene som er tipset om kan være noe store, som min eneste.

Kjør gjerne på med flere tanker og tips:)
 
Som med så mange andre her, pirrer tanken om å bli en one watch guy fra tid til annen. Noen ganger varer tanken kun et øyeblikk, andre ganger lenger.
Si jeg har et budsjett på rundt 150K, men grensen er ikke slått fast i stein, mer risset inn i et ekornskinn....

Jeg er av det mer casual slaget, så hovedfokuset bør ligge på det sportslige fremfor dressur-stylen. Ettersom klokken skal gå til alt ( kan selvfølgelig ta den av ved hagearbeid, motoroverhaling, eller når jeg har hånda godt nedi sluket for å dra opp både det ene og det andre, og ellers de mest utsatt jobbene) bør den selvfølgelig tåle vann litt utover å vaske henda, men har heller ingen planer om å bli en dyptgående abbor, som sjelden skal se dagens lys.

Det er ønskelig at uret kommer fra et merke med litt historie og som antas ikke legger ned den første natta.
Er vel mer eller mindre innstilt på å se vekk fra Rolex, da jeg klarer meg fint uten oppmerksomheten det merke kan dra. Jeg kan godt like å kjenne følelsen av kvalitet som gjerne koster mer enn bilen min, ligge hvilende på hånda, men klokken trenger ikke skrike dette til hvermannsen i gata, om dere skjønner....
Et viktig moment i søken er at jeg er forholdsvis spebygd med ca 17cm omkring lanken, og som litt oppi 40-årene antar jeg at jeg er nærmest ferdig utvokst, til en viss grad i håndleddet om ikke annet. Jeg ønsker derfor ikke et stort ruvende ur.

Klokken bør kunne ta seg godt ut på mer enn lenke, og det vil ikke være noen ulempe om lenken har en form for lettvinn justering om lanken svulmer i løpet av dagen.

Har sett en del på Vacheron Constantin Overseas - 4500V og dens geniale lenke/gummi-lær stropp system. Hadde denne klokken vært litt mindre(har ikke prøvd den på) ville nok den gått høyt inn på listen min....

Det er selvfølgelig kjekt om klokka ikke halveres i pris da jeg forlater butikken, i tilfelle jeg angrer, noe jeg har gjort før. Men kan like gjerne kjøpe brukt.

Ser gjerne at det er dato på klokka, men ikke et must om resten stemmer:)

Hei! Jeg har en VC overseas 4500V fra Bjerke 2018 til salgs. Send meg gjerne en melding om du er interessert.
 
Det har gått med meg som mange andre som har lekt med tanken tror jeg, jeg sitter fortsatt med flere klokker. Men det skyldes fordi jeg ikke har funnet min innertier;) Det er et eller annet med hvert ur som gjør at jeg må minst ha to eller flere:oops: Men tanken er ikke lagt død, dukker det opp/lages det et ur som kan tilfredstille meg fullt er jeg veldig åpen for å selge unna alt, og kun ha et. Tanken er vedlig fristende.
Jeg synes Vacheron Constantin Overseas - 4500V er veldig sporty og elegant, og perfekt at en kjapt kan bytte rem kjapt. Problemet mitt med den klokken er mine håndledd på ca 17cm, men kommer denne i en mindre versjon....... Det samme gjelder forsåvidt Moser sin sportsvariant.
jeg har ikke noe imot store klokker, feks SD43, den er helt utrolig, men ikke som eneste klokke...

Ser ut til at mange ønsker seg mindre klokker og at mange mener trenden har snudd, likevel synes jeg nye ur som lages fortsatt er store, lite under 40mm?


Er det flere som leker med tanken, så kjør på med eget tankegods og ønsker, spennende dette:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel