Som forbrukere er vi rimelig godt beskyttet her til lands. Uavhengig av Omegas garanti har du fem års reklamasjonsrett på uret. Denne kan de ikke fraskrive seg, men du må bevise, eller i alle fall sannsynliggjøre, at det dreier seg om en fabrikasjonsfeil.
Reklamasjon må gjøres gjennom selger, i dette tilfellet AD. Sannsynligvis vil AD benekte at det er en reklamasjon, så det kan være greit å lese gjennom dette først:
http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldle...ll/nl-20020621-034.html&emne=forbrukerkjøp*&&
Sjekk spesielt §§ 15, 16, 26 og 27
Ettersom du har kjøpt klokken brukt kan du gå direkte på han eller hun som solgte klokken til deg. Da har du to års reklamasjonsrett og detaljene finner du her:
http://lovdata.no/all/hl-19880513-027.html
Det er ikke forbundet med så rent lite risiko å selge et brukt ur privat - særlig om man er litt uhelding og møter "kunden fra he**te" og som kjenner sin kjøpslov.
Om verken selger eller AD er å få i tale kan du sikker kontakte den norske distributøren (Swatch Group?) direkte, men de kan med loven i hånd si at alt må gjennom selger (AD).
Husk at det er en del forskjeller mellom Forbrukerkjøpsloven (salg fra forretning) og Kjøpsloven (privatsalg).