Omegea DeVille co-axial power reserve stoppet.

Medlem
19. mai 2011
Har en De Ville kjøpt brukt. Klokken stoppet når den lå stille men begynte å gå igjen når jeg ristet lett på den. Power reserven sto på litt over halv. Klokken er kjøpt hos norsk AD i 2007 og alle kort følger med. Hva bør jeg gjøre? Må jeg ta en service eller er dette noe jeg kan håpe Omega dekker? Noen som har en formening om dette?

Det er vel 3 års garanti på co-axial verkene til Omega (bortsett fra de nye med silikon hairspring som har 4 år). Dersom garantien har gått ut så må du nok dekke dette selv.

Ta å trekk opp urverket fullstendig og ta tiden på gangreserven. Er du heldig, er det bare indikatoren som har hengt seg opp. Verre er det om urverket ikke opprettholder den gangreserven det skal.

Takk for svar. Får sjekke hvor lang gangreserven er, har ligget på ca. to døgn før den stoppet. Har ikke fått sjekket om om det har endret seg.

I 2007 hadde vel ikke Omega helt funnet ut hva de skulle smøre co-ax med ennå, så jeg hadde sendt den direkte til swatch group. Gjorde det med min Co-ax PO, og de fikk orden på det den 5 gangen. Lykke til!

Som forbrukere er vi rimelig godt beskyttet her til lands. Uavhengig av Omegas garanti har du fem års reklamasjonsrett på uret. Denne kan de ikke fraskrive seg, men du må bevise, eller i alle fall sannsynliggjøre, at det dreier seg om en fabrikasjonsfeil.

Reklamasjon må gjøres gjennom selger, i dette tilfellet AD. Sannsynligvis vil AD benekte at det er en reklamasjon, så det kan være greit å lese gjennom dette først:

http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldle...ll/nl-20020621-034.html&emne=forbrukerkjøp*&&

Sjekk spesielt §§ 15, 16, 26 og 27

Ettersom du har kjøpt klokken brukt kan du gå direkte på han eller hun som solgte klokken til deg. Da har du to års reklamasjonsrett og detaljene finner du her:

http://lovdata.no/all/hl-19880513-027.html

Det er ikke forbundet med så rent lite risiko å selge et brukt ur privat - særlig om man er litt uhelding og møter "kunden fra he**te" og som kjenner sin kjøpslov.

Om verken selger eller AD er å få i tale kan du sikker kontakte den norske distributøren (Swatch Group?) direkte, men de kan med loven i hånd si at alt må gjennom selger (AD).

Husk at det er en del forskjeller mellom Forbrukerkjøpsloven (salg fra forretning) og Kjøpsloven (privatsalg).

Takk for utførlig svar. Tror ikke jeg tar det opp med selger, føler det er en av risikoene med bruktkjøp. Hører med AD eller direkte med Swatch. I verste fall får jeg ta en service litt før tiden.