Omegas nye krav til AD

Noen som har noen formening om betydelig høyere priser på nyere Omega klokker vil påvirke priser vintage Omega ur?

Regner med at nyere brukte ur som fremdeles blir produsert naturlig nok vil gå opp i pris (Speedy 3750.50, AT, etc), men vil det påvirke gamle 60-talls Omega klokker?

Noen som har noen formening om betydelig høyere priser på nyere Omega klokker vil påvirke priser vintage Omega ur?

Regner med at nyere brukte ur som fremdeles blir produsert naturlig nok vil gå opp i pris (Speedy 3750.50, AT, etc), men vil det påvirke gamle 60-talls Omega klokker?

Jeg er ingen ekspert, men vil tro at hvis Omega klarer å bygge seg opp et bedre/høyere "rykte" eller litt mer prestisje så vil kanskje om 5-10-15 år bruktprisene på vintage gå opp. Ikke det at klokkene blir bedre av at de er gamle, men alle oss tullinger som bare ser på merke vil da se på Omega som et mer attraktivt merke, og dermed vil betalingsviljen være høyere!

Mine 2 cents

Jeg er ingen ekspert, men vil tro at hvis Omega klarer å bygge seg opp et bedre/høyere "rykte" eller litt mer prestisje så vil kanskje om 5-10-15 år bruktprisene på vintage gå opp. Ikke det at klokkene blir bedre av at de er gamle, men alle oss tullinger som bare ser på merke vil da se på Omega som et mer attraktivt merke, og dermed vil betalingsviljen være høyere!

Mine 2 cents

Ikke helt sikker på om jeg er enig. Markedet er jo styrt av tilbud og etterspørsel. Selv om kanskje etterspørselen vil gå marginalt opp så er det så mange vintage Omega på markedet at jeg ikke tror prisene vil ha en betydelig stigning. Ebay flyter jo over av vintage Omega. Riktignok er det en del frankenklokker og re-dials, men her skal man jo ha en viss interesse for å klare å skille klinten fra hveten.

Edit: Ja nå sitter tydligvis ikke hodet helt rett skrudd på i dag siden jeg plutselig bare skulle forbinde vintage Omega med gamle dressklokker :eek: Vil nok heller si meg enig i hva @hxw sier i posten under.

Redigert av en moderator:
Eventuell verdioppgang på vintage Omega tror jeg isåfall vil gjelde de som allerede begynner å bli ganske dyre.
Originale SM300, Ploprof 600, pre-moon Speedmastere, militære ur og andre sjeldne fugler vil nok bare fortsette å øke (dog ikke like mye/raskt som Rolex).

Tror derimot ikke at enhver Seamaster 600 (for å ta et eksempel) vil øke så veldig :)

Jeg kan også si med 100% sikkerhet at dette stemmer.

Systemet til Omega (som de aller fleste merker) er slik at det er delt inn i nivåer. Dvs. at hvis en AD er godkjent for
nivå 1, så har de mulgihet til å kjøpe remmer osv til klokkene.
nivå 2, så har de mulighet til å bestille enkle deler, slik som velle og krone.
nivå 3, så har de mulighet til å bestille deler
nivå 4, så har de lov til å skru på klokkene (så lenge de har en urmaker som er sertifisert av omega)
nivå 5, selge klokker.

Er ikke 100% sikker på rekkefølge, men det er iallefall dette prinsippet.
Over til punkt 3 i første post, så gjelder ikke dette kun dyrere merker, men heller merker som Omega anser som eksklusive. AD må forøvrig også omsette for 1 mill i året, 900K utenfor de store byene, for å kunne fortsette å føre merket.

Slik som denne posten viser, så er det mange AD'r som har mistet muligheten til nivå 5, altså selge klokker, men det som ikke er så lett å merke før man skal serve klokken sin er at det er veldig mange som har mistet muligheten til nivå 3, altså å bestille deler. Dette er rett og slett fordi de ikke skur nok. Mange av disse har fortsatt muligheten til nivå 5.

Selvfølgelig, det er trist for oss forbrukere, men jeg er veldig fan av at Omega gjør dette. Etter det nye Coaxial verket kom, så er det absolutt på høyde med Rolex urverksmessig. Etter min smak også utseendemessig. Derfor syntes jeg det er helt greit at de legger seg rundt Rolex prismessig, samt eksklusivitetsmessig.

Når det gjelder prisen på secondhand-markedet så henger alltid bruktprisene sammen med veil.priser hos AD. Derfor vil jeg tro at det bryr også høyere bruktpriser.

Redigert:
Nå har jeg ihvertfall fått forklaring på hvorfor Omega er på dumpingsalg rundt omkring. Dette kan muligens være et smart trekk på sikt. Som andre her bemerker har man jo tidligere fått kjøpt Omega "overalt". Urene har derfor ikke fremstått som spesielt attraktive eller eksklusive for mange. Når dette er sagt så kan det jo like gjerne være at dette slår tilbake på dem selv. Omega er jo kanskje det mest kjente mekaniske uret etter Rolex og således er det mange WIS-in-spe som entrer klokkeverdenen med en Omega. Antakelig har dette med pris og tilgjengelighet å gjøre. Spørsmålet blir jo i såfall i hvilken retning Omega ønsker å gå. Satser de nå på å tjene sine penger på høyere priser snarere enn høyere volum, eller håper de på begge to i samme slengen?

Problemet slik jeg ser det er at de som oppsøker en eksklusiv klokkebutikk sjelden kommer dit for å handle seg en run-of-the-mill Omega. Da er sjansen betraktelig større for at de ønsker seg en Rolex etc.

Det blir spennende å følge utviklingen, men personlig ville jeg ikke gitt mer for enn Omega enn det de går for i dag. Selv til dagens pris har jeg mine tvil.

Derfor syntes jeg det er helt greit at de legger seg rundt Rolex prismessig, samt eksklusivitetsmessig.

Til syvende og sist er det jo ikke produsenten som bestemmer hvordan et merke skal bli oppfattet "ekslusivitetsmessig", men forbrukerne. Produsenten kan gjøre mange grep for å bli oppfattet mer ekslusivt, men det er forbrukernes tanker og følelser som avgjør hvorvidt det oppfattes som ekslusivt eller ikke.

En gang i tiden var vel Omega oppfattet omtrent på linje med Rolex, men det er mange år siden. Om de klarer å komme opp på samme nivå igjen i forbrukernes hode vil jo tiden vise. Personlig så tror jeg ikke det. Uansett så er prisøkning feil ende å begynne i. Først må de klare å overbevise meg om at de er så ekslusive som de hevder, så kan de evt. sette opp prisen. Å f.eks. betale 50.000,- for en PO eller AT er rimelig uaktuelt.

Omega har et fortrinn i Co-axial verket, sannsynligvis verdens viktigste teknologiske skritt innen faget for tiden. Det er klart de vil melke dette for alt det er verdt. Det er sannsynlig at en Omegaklokke har høyere verdi enn en Rolex, alt tatt i betraktning.
Jeg er uenig med @runes; Omega kan bestemme seg for å bli mer populære enn for eksempel Rolex. Folk er som sauer, det har vi sett om og om igjen i verden. Det handler om penger og god markedsføring. Nå definerer Omege seg selv som likeverdig eller bedre enn Rolex, og her i landet slanker de antallet AD'er ned i 8-10. Det de oppnår er at noen nerder som oss vender dem ryggen, men den gruppen kjøpesterke nordmenn som har råd til en klokke til 60-100 000 kroner, ser ikke forskjellen som vi klokkenerder gjør. Et lysende eksempel på dette for meg er Hublot; Vulgært store klokker med ordinære urverk, men de sponser Manchester United og koster så det merkes...
Dessuten synes jeg Omega rent objektivt har langt på vei de beste urverkene i bransjen om dagen, så hvorfor skulle de ikke prise seg deretter? Det finnes ingen logikk i priser på varer. En vare er verdt det folk vil betale.

Det positive her er at dette åpner for nye spennende merker. Jeg tror det kan gi næring til mindre uavhengige leverandører og nisjeklokker. Det kan bli skikkelig spennende! Tenk om vi kunne gå til ti klokkebutikker uten å se de samme klokkkene i hver eneste en!

Redigert av en moderator:
Håper en av de AD'ene som som mister Omega tar inn Nomos. Har vært innom Franks Ur noen ganger i Stockholm og kikket litt, men er som regel på vei til Arlanda og har alt for dårlig tid når jeg er der.

Jeg har alltid sett på det som positivt med Omega og James Bond koblingen. En Omega i 20-30 Høvdinger klassen er langt mer oppnåelig enn en Rolex i 50-60 klassen. Med andre ord blir det en større gevinst for Omega enn for Rolex. CoAxial er et ess som Omega har. Rolex har sitt inhouse, men det svinger litt mer av egne ideer og konstruksjoner.

Selv håper jeg ikke prisene stiger for mye før jeg får kjøpt meg en.

Om prisen bare skal bli høyere for å bli mer "eksklusiv" blir det litt for dumt. Man bør gi noe mer. Det går da rundt i dag....

:cool:

Nybegynner spm :p
Hva er det med co axial verket som er så bra? Omega 2500 verket?

2500 verket var det første de laget, og det ble laget i fire versjoner. Det har en del barnesykdommer, og de påfølgende verkene har vist seg mer og mer stabile. 8500 og 9300 verkene som er på markedet nå er virkelig gjennomprøvet og stabile.
"Hemmeligheten" med coaxverkene er at det er ingen glidende friksjon i det ankeret berører ganghjulet i verket, slik det gjør i "alle" andre verk. Derfor trenger ikke disse å smøres. I alle urverk forsøker man å oppnå minst mulig behov for olje, som etterhvert vil smitte, bli skitten eller fordunste, og forårsake større slitasje og ujevn gange. Uten olje vil til slutt klokken stoppe. Coaxverkene har større intervaller mellom service og de er mer stabile enn konvensjonelle verk.
Roger Smith, arvtakeren etter Gerorge Daniels som oppfant coaxverket, bedyrer at sveitsisk klokkeindustri har malt seg inn i et hjørne med sin kunnskap om urverk. Han forteller at Daniels flere ganger påpekte dette overfor Patek Philippe, Rolex og Omega. Det er en rekke konvensjoner innen sveitsisk urindustri som begrenser nye kreative metoder og innspill. Jeg synes det er ironisk og morsomt at det er en brite som så det og fant på noe nytt. Det har skjedd før...

Hei,

Ser i diverse tråder at ulike butikker nå selger ut Omega til fordelaktige priser. Noen som kan tipse meg om butikker i Oslo som har Omega på salg?

mvh

Jeg var på CC Vest Heyerdahl på fredag for å justere lenken til min Omega og mens jeg ventet så prøvde jeg en Omega PO 8500. Hun som tok frem klokken sa jeg kunne få 20% på klokken da de skulle slutte å føre merket. Klokken lå på 38.000 og noe så da hadde min pris blitt på 30 tusen og noe

Spurte ikke om rabatt på andre klokker, men de hadde en del Omega modeller igjen

2500 verket var det første de laget, og det ble laget i fire versjoner. Det har en del barnesykdommer, og de påfølgende verkene har vist seg mer og mer stabile. 8500 og 9300 verkene som er på markedet nå er virkelig gjennomprøvet og stabile.
"Hemmeligheten" med coaxverkene er at det er ingen glidende friksjon i det ankeret berører ganghjulet i verket, slik det gjør i "alle" andre verk. Derfor trenger ikke disse å smøres. I alle urverk forsøker man å oppnå minst mulig behov for olje, som etterhvert vil smitte, bli skitten eller fordunste, og forårsake større slitasje og ujevn gange. Uten olje vil til slutt klokken stoppe. Coaxverkene har større intervaller mellom service og de er mer stabile enn konvensjonelle verk.
Roger Smith, arvtakeren etter Gerorge Daniels som oppfant coaxverket, bedyrer at sveitsisk klokkeindustri har malt seg inn i et hjørne med sin kunnskap om urverk. Han forteller at Daniels flere ganger påpekte dette overfor Patek Philippe, Rolex og Omega. Det er en rekke konvensjoner innen sveitsisk urindustri som begrenser nye kreative metoder og innspill. Jeg synes det er ironisk og morsomt at det er en brite som så det og fant på noe nytt. Det har skjedd før...

Nå er det jo også sånn at det var en del briter som startet en del klokkemerker en gang i tiden også. Eks: Rolex og Tudor.