Omegas nye krav til AD

Medlem
30. juni 2013
Innlegg
4.341
Sted
Drammen
Da jeg hentet ut min Speedmaster hos Omega AD fikk jeg beskjed om at de skulle slutte å føre Omega. Grunnen til dette var sammensatt, men i bunn og grunn var det, så vidt jeg kunne skjønne, grunnet nye krav fra Omega:

1. AD må ha lagerført et større sortiment enn tidligere.
2. AD må bestille i større kvanter.
3. Og dette var kanskje det merkeligste kravet: AD MÅ føre minst et annet merke som er dyrere enn Omega.

Noen som vet om det ligger sannhet i disse kravene? Synes spesielt det siste kravet virket veldig merkelig og jeg vil også tro at det vil føre til at en del butikker som nå fører Omega må slutte med det.
 
Har hørt det samme hos min AD. Det går vel slik jeg har forstått det på at Omega ønsker færre utsalg, med en større grad av eksklusivitet. Det siste punktet er jeg usikker på. Høres jo veldig rart ut. Er jo mange som faller fra bare der.
 
Veldig synd men slik er vel trenden. Rolex og Panerai kjører boutiquer hvor formålet også er å kutte rabatter...
 
Synd, men syntes ikke krav 3 heller er så merkelig ut i fra hva de ønsker å oppnå. De vil selges i eksklusive butikker og bli assossiert med dyrere merker som Pam/Rolex/IWC/etc, istedet for å være butikkens dyreste merke og stå sammen med Certina/Longines/etc (ikke at det er noe galt med disse merkene).
 
To AD`er har allerede forsvunnet i drammen det siste året, og tror nok det blir flere å se i løpet av 2014.


Finner ikke frem til tråden akkurat nå, men et prakteksemplar på hvorfor jeg tror Omega gjør dette er f.eks kundebehandlingen/kunnskapen til en viss AD på CC Vest som ble diskutert.

Sånn gentlig syntes jeg de kan jekke opp prisene ganske kraftig også! Ikke det at jeg vil det, men Omega pr. dags dato er ikke langt bak Rolex kvalitetsmessig selv om prisen er betraktelig snillere.

Bare bra at dette skjer spør du meg! :)
 
Redigert:
To AD`er har allerede forsvunnet i drammen det siste året, og tror nok det blir flere å se i løpet av 2014.

Finner ikke frem til tråden akkurat nå, men et prakteksemplaR på hvorfor jeg tror Omega gjør dette er f.eks kundebehandlingen/kunnskapen til en viss AD på CC Vest som ble diskutert.

Sånn gentlig syntes jeg de kan jekke opp prisene ganske kraftig også! Ikke det at jeg vil det, men Omega pr. dags dato er ikke langt bak Rolex kvalitetsmessig selv om prisen er betraktelig snillere.

Bare bra at dette skjer spør du meg! :)

De kommer til å jekke opp prisene. Ganske kraftig også etter hva jeg har hørt.. Så da er det vel bare å løpe og kjøpe Omega!
 
Hva er kraftig? 10%? Pling i bollen å gjøre det "uten videre". Greit nok med en årlig prisstigning, men om de plutselig setter opp f.eks AT med 10-15.000 for å matche DateJust II mister de en potensiell kunde hos meg hvertfall.
 
Hva er kraftig? 10%? Pling i bollen å gjøre det "uten videre". Greit nok med en årlig prisstigning, men om de plutselig setter opp f.eks AT med 10-15.000 for å matche DateJust II mister de en potensiell kunde hos meg hvertfall.

Har ikke peiling, men målet er vel å etterhvert komme opp på rundt Rolex-nivå etter hva jeg har skjønt. Over hvor lang tid de har tenkt å spre prisøkningen vet jeg ikke, men dersom jeg tolket AD jeg var hos rett så kommer det en ganske heftig prisbump nå snart..
 
Er det noen som vet hvor mye prisen skal opp?

Ønsker å kjøpe en AT 38,5mm i løpet av et år eller to, men om den blir vesentlig dyrere burde jeg kanskje handle raskere.
 
Da jeg hentet ut min Speedmaster hos Omega AD fikk jeg beskjed om at de skulle slutte å føre Omega. Grunnen til dette var sammensatt, men i bunn og grunn var det, så vidt jeg kunne skjønne, grunnet nye krav fra Omega:

1. AD må ha lagerført et større sortiment enn tidligere.
2. AD må bestille i større kvanter.
3. Og dette var kanskje det merkeligste kravet: AD MÅ føre minst et annet merke som er dyrere enn Omega.

Noen som vet om det ligger sannhet i disse kravene? Synes spesielt det siste kravet virket veldig merkelig og jeg vil også tro at det vil føre til at en del butikker som nå fører Omega må slutte med det.

Punkt 3 stemmer, 100% sikkert.
 
Når jeg tenker meg litt om er vel punkt 3. heller formulert som at det må være minst et merke Omega/SG godkjenner som eksklusivt/mer eksklusivt. Det er vel kanskje ikke så mange ADer i Bodø så kan nok hende at Breitling holder :)
 
Merkelig det tredje punktet der. Om alle de store merkene hadde ført denne policyen ville vi jo ikke fått noen nye ADer... Men men, det gir jo mening gitt Omegas satsing de siste årene på å bli et enda mer high-end merke. Bare synd med den negative effekten det vil få for små, lokale ADs. :(
 
Selfølgelig Omega prisene skal gå opp.
Caliber 8500 og 9300 ble skapt for å heise Omega opp og "stjele" en del av Rolex sin marked.
Omega oppfatet at ETA urverk bruken tok dem ned fordi ETA er antatt som billig og ikke eksklusivt eller performant nok: Noenting som er ikke logikk siden den 2892-2 er kanskje ett av de best urverk basis som fins for å skape en beinhardt og pålitelig urverk… Men men:rolleyes:
Problemet er at de ny caliber er ikke så gammelt(8500=2007 og 9300=2011) og det vil ta tid før en veldig solid reputasjon blir bygget: I løp av den tiden skal Omega dra opp prisene for å oppnå mer "prestisje" og eksklusivitet.
Det er ingen mysterie at høy pris bidrar til en del av prestisje blant klokkemerker: Dumt nok, mange kunder uten spesielt kunnskap, kan ikke tenke seg at en "god-pris" klokke kan bli bedre enn den som er mye dyrere.
"Dyrere er bedre" politik er vel kjent og funker godt for de meste.
 
AD'en kan sikkert også få over nye kunder til Omega med en slik sammensetning. Ser en kunde på to klokker, like fine, men Omega er rimeligere. Da kan valget bli Omega. Dette kan være vanskeligere dersom Omega er eneste dyre merke i assortimentet.

:cool: