Omegas mest ikoniske klokke?

Pasop

Støttemedlem
Medlem
28. jan. 2014
Innlegg
899
Sted
Ytre Enebakk
Det er mang slags Grail i klokkeverden.
En Grail er noe man har sett på lenge, som ikke er værdagslig, som gir deg et sug i mellomgulvet hver gang du ser den, og som du kanskje kan få fingrene i en dag.

På to ulike GTG'er i Oslo har jeg fått lov til å prøve en klokke på lanken som akkurat har gitt meg det suget.
Sist gang sa jeg fra til eieren at hvis den noengang skulle skifte eier, ville jeg føle meg beæret over å overta ansvaret for dens eksistens.

Så dette er på sin måte en liten Grail for meg.
Ikke koster den en årslønn, ikke har den masse komplikasjoner og ikke er den i edelt metall.

Men, den er ute av produksjon og det finnes ikke ofte perfekte eksemplarer av den på markedet.
Jeg vil før jeg går videre takke @Timekeeper for en serdeles hyggelig handel.

Og til slutt ber jeg om unnskyldning for at jeg ikke tar like gode bilder som noen andre her inne, min iPhone6 gjør så godt den kan.

Ja det er vel ikke så vanskelig å se hvilket merke det er, hvit utenpå og rød inni.





Inni esken ligger den og venter


Jeg har hentet litt historie om Railmasteren, og fritt overssatt lyder det som følger:
Den opprinnelige Railmasteren ble først lansert i 1957, samme år som Speedmasteren, som etterfølgeren til en klokke laget for det britiske Royal Air Force i 1953.
Den ble designet spesielt for forskere, teknikere, elektrikere og jernbanefolk som jobber i eller rundt kraftige elektriske felt, med en dobbel antimagnetisk kasse for å beskytte urverket fra de skadelige effektene av elektriske felt.
Utsiden av kassen ble laget av Staybrite rustfritt stål, med en polert skrå bezel, polert solide lugs, og skrudd krone med O-ring for å sikre vanntetthet.
Innsiden bestod av en beskyttelseshette, et foringsrør og en 1 mm tykk skive (i motsetning til 0,4 mm for en standardskive) av bløtt jern, som dannet en skjerm mot magnetfelt på over 900 Ørsted i en hvilken som helst stilling, i motsetning til 60 Ørsted for en konvensjonell antimagnetisk klokke.
Den moderne Railmasteren har beholdt det opprinnelige utseende med en matt sort skive med 4 lysende arabiske tall på hvert kvarter sammen med lysende trekantete timemarkører og sentral Railmaster inskripsjon.




Og sjekk ut den lumen!


Innvendig har det opprinnelige kaliber 30SC T4 blitt erstattet av en kaliber 2403 Co-Axial som er COSC sertifisert. Verket har en reserve på 44 timer.


Og ikke nok med det, den får mitt ordinære håndledd til å se flott ut



Tusen takk for titten, håper dere også likte bakgrunnshistorien.
 
Flott klokke, flott bakgrunnshistorie, flotte bilder. Gratulerer! :D
Liker veldig godt størrelsen og skiven på denne
 
  • Liker
Reaksjoner: Pasop
Gratulerer med flott Railmaster!
Kjente det fatte interesse for denne modellen, nettopp av forhistorien om klokkens tekniske spissing :)
Hvilken størrelse er dette?
 
  • Liker
Reaksjoner: Pasop
Grattis:) Perfeksjon fra Omega denne. Og den ser nye bedre ut på en skikkelig arm enn mine sykkelpipestilker. Jeg vet den har fått et fint hjem og derfor klarer jeg og leve med meg selv:(
 
  • Liker
Reaksjoner: Pasop
Gratulerer med et meget pent ur. Synes selv denne har et mye bedre uttrykk enn Aqua Terraen, og den er mer spennede siden den er ute av produskjon.
Flott med bakgrunnshistorie. Lærerikt. Takker.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pasop
Gratulerer med en av de aller fineste klokker jeg vet, og takk for forbilledlig medfølgende info!
 
  • Liker
Reaksjoner: Pasop