Omega vs. IWC

Medlem
26. mai 2009
Innlegg
899
Sted
Østlandet
Hei,

Dette er et veldig bra forum med folk som tydeligvis vet hva klokka er.. Jeg skal kjøpe meg et nytt ur og det står nå mellom Omega Seamaster Planet Ocean (sort skive) 45.5mm og IWC Aquatimer Automatic ! Disse ligger omtrent i samme prisklasse og har prøvd begge på armen, men klarer ikke og bestemme meg.

Noen stalltips fra folket? Hvem ville dere valgt?

A.
 
Er jo bare å følge magefølelsen. Sett opp en liste over hva du liker best med begge og se hvilken som blir lengst.

Sånn som jeg ser det er Omega litt mer kjent for menigmann, mens IWC er hakket mer for de spesielt interesserte.

Liker designet på IWCen godt. Rent og enkelt
 
Jeg liker begge merkene veldig godt, men har ikke helt fått sansen for de kontemporære Aquatimerne. Jeg kjøpte en PO selv (orange 42mm riktignok), så det er min rent subjektive anbefaling :)

Når det er sagt så har IWC en rekke fantastiske ur som jeg heller ville valgt framfor de fleste Omega-modeller. Men jeg synes Omega er beste på "dykkerur".

Hvilken Aquatimer tenker du på?
 
Er enig med Rolf her. Flott og rent design på Aquatimeren. Trekker også opp at Aquatimeren er lang mer sjelden å se enn PO. Uansett, velg den klokken som smiler bredest til deg. Lykke til med valget.

Rune
 
Når det gjelder Aquatimere, så liker jeg denne best, mod 3536 :

3586267072_0e21c736b3_o.jpg


De nyere funker ikke helt for meg.
 
BriliantWatches hadde nettopp et slik som Anders viser til salgs....og det var solgt nesten før jeg fikk trukket pusten. Også er jo Vintage Aquatimer griselekker.....om enn et ganske annet uttrykk og høyere pris...dessverre.

image.axd
 
IWC er helt klart min favoritt (hvis valget står mellom de to)
Omega er "brødvare" i forhold til IWC 8)
 
Tusen takk for mange gode råd,

den Aquatimeren jeg tenker på har ref. nr IW354807 (stainless steel m/gummirem). Forøvrig tenker jeg på PO også i gumme rem,ref. 2900.50.91. Helt enig at IWC er mer for de spesielt interesserte og at Omega er på kanten mer folkelig.. begge klokkene er ren og enkel i design med nesten lik funksjonalitet. Men IWC'en krever 4.000,- mer av lommeboka enn Omega!

PO har et såkalt Co-Axial urverk som er godkjent som et kronometer, mens IWC har noe annet.. hva er best av de to urverkene tro? Ulik presisjon?

Jeg må innrømme at jeg faller litt for IWC' en. Har på en måte siktet inn denne siden 2005 da jeg fikk katalogen/boken. Men Omega' en sniker seg inn som en fristerinne i mitt forhold til IWC, hehe.

A.
 
Begge bygger på omtrent samme verk. IWC bruker ikke cosc sertifisering men har interne presisjons parametre (0 til +8 sek i døgnet tror jeg).
Omega har co-ax om det betyr noe for deg. Alt i alt tror jeg det skiller veldig lite mellom de kvalitetsmessig. Blir mer et spørsmål om design pref. på din side. Du kan nesten ikke velge feil med noen av de.

Har imidlertid et råd, og det er å kjøpe med lenke med en gang. Angrer du og må kjøpe den senere blir det som regel dyrere.
 
IWC er etter min mening oppskrytt. PO er mye ærligere greier :D Hvis du skal kjøpe, så er det i alle fall best å kjøpe brukt. aquatimerne faller som steiner i pris.

Appropos den som ble solgt på Briljantwatches.com - det ligger en tilsvarende på blocket.se. 23"SEK= ganske ok pris for den modellen.


xe3l
 
Vet at Omega sliter litt med 2500 kaliberet. Har lest utallige poster på div. fora der folk har hatt problemer med at den stopper opp / går ujevnt etc. Jeg har hatt 3stk PO og 2 av dem stoppa.
 
Hmm.. tror jeg ender opp med IWC med lenke, kan jo heller kjøpe gummirem senere vel. Takk for gode råd! Da ser det skummelt for neste lønning...

A.
 
Det skal jeg gjøre.. Men må vente noen uker til. Enten blir det kjøp hos Alf Lie, eller kjøp i utlandet. Får avklart dette innen juli! Gleder meg stort :)

Over til noe helt annet: Er ORIS klokkene bra? Lager de sine egne urverk? De er jo rimelige på pris også ser de ikke så altfor gærne ut, da tenker jeg spesielt på Diver kolleksjonen.

A.
 
Oris sine urverker er vel modifiserte ETA etter hva jeg har lest. Søkt mye om Oris på nett og virker som de har mange tilhengere. Synes også de har en personlig vri på designet som gjør at de skiller seg litt ut. Liker også veldig godt glass bakdelen og det røde på urverket.

Venter på en Oris som skal komme i posten en av dagene...
 
Ja, enig at de skiller seg litt ut! Kjenner også en som venter på at sitt (Diver chronograf titan) ur skal bli ferdig fra fabrikken faktisk(!), blir spennende og høre hans erfaringer når den kommer.

Kanskje jeg handler slik en gang, men foreløpig går alt av milder til IWC..
 
JonasV skrev:
Alt i alt tror jeg det skiller veldig lite mellom de kvalitetsmessig. Blir mer et spørsmål om design pref. på din side. Du kan nesten ikke velge feil med noen av de.quote]

Veldig enig med Jonas. IWC er nok litt mer sjeldent? Veldig kult at IWC har de samme seriene med klokker som de hadde for 40 år siden.. aquatimer, davinci osv
 
Oris er et utrolig kult merke, men at de modifiserer verkene sine tror jeg blir å dra det noe langt. Å slenge et rødmalt rortorblad på et standard eta verk er vel ikke mer enn hva TAG, Tissot og Certina gjør med sine automatiske verk.

Men for all del.. du får mye klokke for pengene likevel.
 
Oris er sikkert greie klokker det! Men idag er min første dag med IWC Aquatimer på armen! Føles bra :) Bilder kommer..