Omega vintage lommeur

Medlem
7. des. 2009
Innlegg
385
Sted
Oslo
Denne har dukket opp etter en loftsrydning. Faren min mener den er kjøpt av oldefar et sted mellom 1910-1930. Er det noen som vet noe som helst om dette uret setter jeg veldig pris på tilbakemeldinger. Har trukket den og den holder faktisk veldig god tid :D

P1010080.jpg

Glasset er grønt. Usikker på om det er den egentlige fargen eller om den har blitt slik i årenes løp.

P1010082.jpg


P1010083.jpg
 
Hei
Det er vel ikke så mye å si om uret annet enn at størrelsen og materialet (gull,sølv eller stål) avgjør verdien på dette. Ser at det er stemplet med noen medaljonger fra Paris eller noe slikt, og øker nok verdien for en som samler. Jeg vil si at hvis det er sølv er verdien fra 5000,- Er det gull er den fra 8000,- Jeg kan best armbåndsur, slik at noen kan sikkert utfylle min info litt ;)
 
Ja materialet har jo betydning. Stemplerne tror jeg ikke gør nogen større samlerforskel - masser af ure fra omkring 1905 til 1012 havde stempler for at ha deltaget i verdensudstillinger som fabrik (ex Zenith) men - vist, det skader da ikke.
Selve værket er ikke et af Omegas fineste, uden egentlig finregulering eller sten hovedleje, ingen skruede chatoner (lejesten holdere) Navnet Omega trækker dog altid op.
Jeg ville selv lægge største værdi i affektions værdien, hvis det har været hos familien, give det til en god urmager for en service og pudsning, og så ha det liggende fremme.
Salgspris tror jeg kan ligge på 2 - 5.000 kr max - men ja, materiale betyder da noget. Ligner dog ikke guld

vh
 
Hei. takk for svar gutter. Uret er av sølv men har ingen planer om å selge. Er egentlig mest interessert i å lære om historien og urverket. Bør det leveres til en AD omegaforhandler eller vil et så gammelt ur bli godt ivaretatt hos de fleste urmakere?
 
Hei. takk for svar gutter. Uret er av sølv men har ingen planer om å selge. Er egentlig mest interessert i å lære om historien og urverket. Bør det leveres til en AD omegaforhandler eller vil et så gammelt ur bli godt ivaretatt hos de fleste urmakere?

Bare det er en uddannet urmager - så skal han kunne klare et lommeur som det. Bed ham pudse det lidt pænt samtidigt og se om det skal ha skiftet glasset (skiven kan renses lidt, men hvis ikke han føler sig sikker på det, så find en anden der mener at kunne gøre det forsigtigt)
vh
 
Post serienummeret på urverket, og kassen hvis det er noe, så skal jeg søke det opp i omega-databsen. Eller du kan gjøre det selv, om du gidder å registrere deg. (NB: de lagrer passord i klartekst (FY!), så ikke bruk et passord som er det samme som eller likner på noe du har et annet sted.)
 
Trivelig med gamle lommeur :D Dette er mitt etter min bestefar. Kun gullbelagt, han var ingen rikmann :)
Nytt glass og service for et par år siden.

Veldig glad for å ha dette uret, det bor til daglig i en pen treboks fra eBay og trekkes med jevne mellomrom for litt meditasjon over tiden og forfedrene. Døyr fe, døyr frendar ...

Klokkebilder357.jpg


Klokkebilder358.jpg


Klokkebilder360.jpg