Omega Speedmaster 3210.50.00

Medlem
7. juni 2010
Innlegg
300
Sted
Oslo
I løpet av dette året er jeg veldig keen på en ny klokke inn, nærmere bestemt en chrongraph. Med dette er omega speedmaster veldig aktuell, men jeg vet ikke hvilken modell jeg vil ha. Jeg syntes Professional er den absolutt peneste men er veldig i tvil ang plexiglass. Alternativet er jo selvfølgelig saphire sandwich aka krille sin men denne blir for dyr akkurat nå. Ellers har jeg sett denne, Omega Speedmaster 3210.50.00 http://www.urverket.no/omega-speedmaster-date-black-dial-bracelet-p-2386.html til en meget hyggelig pris. Denne har chronometer verk, saphire glass og vanntett til 100 meter, i alt en klokke som virker å tåle mer enn professional utgaven samt diameter på 40 mm som er perfekt :D. Noen her som har noe bekjentskap til denne speedyen? Så vidt jeg vet har ingen på forumet denne ?
 
Speedmaster reduced er også fine klokker. Slipper å trekke den opp gjør du også.

Du skal likevel være klar over at dersom du planlegger et senere salg av klokken, så holder den "originale" modellen seg normalt bedre i pris.

Mitt valg ville derfor vært å gå for en pent brukt 3570.50
 
Som dnome skriver er Speedy reduced et fint ur. Jeg solgte en nylig som jeg har hatt en stund. Dersom en slik modell skulle være aktuell, vil jeg anbefale deg å prøve uret på armen før du kjøper et. Forskjellen 39/42mm høres ikke så stor ut, men "live" oppleves det som en stor forskjell.

3210.50.00 som nevnes av trådstarter er rimeligere enn "Professional" men IMO er skiven på denne modellen "rotete" og ikke så fin som "orginalen". Plexi får lett skraper, men er stort sett lett å pusse fint igjen.
 
Jeg har en reduced. Den er forholdsvis liten (jeg hr to ur; reduced og en Super Avenger :D), men jeg har blitt glad i den på kort tid!
 
Speedy

Det er kanskje en grunn at ingen her har den klokka. :confused: Jeg hadde samme problem for noen måneder siden. Hadde bestemt meg for en speedy men var litt skeptisk til hesalith og så tenkte jeg, orker ikke klokke som må trekkes opp. Så en dag var en speedy professional til salgs her på Ts og jeg slo til. Har aldri angret på det. Det er en Apollo 11 limited edition fra 1994. Den må trekkes opp, den er ikke med safir men det gjør meg ikke noe. Jeg vet det ikke er en klokke man får kjøpt når som helst med par trykk på tastatur og det gir meg mye større glede enn å ha en ny "feil" speedy. Hesalith tåler ikke så mye juling men det koster ikke så mye å skifte det heller. Lykke til med valg av speedmasteren.:D
 
Takker for bidrag :) Jeg tenker at det ikke er noe stress med å trekke opp uret men rett og slett at professional blir litt puslete til daglig bruk. Er ikke interessert i å ha klokke som hele tiden vil få riper i glasset. Historien til professional skal dog sies helt utrolig. (Det er vel kansje den man kjøper samt designet :)
 
Kjøper du en Explorer 1t kan overta i 18årsgave eller noe slikt ville jeg sett på en Rolex Explorer 1 eller 2, samt Submariner og GMT master.. De kommer mest sannsylig ikke til å være av moten om 18 år.... Kjøper du en explorer 1 og det blir en datter kan til og med hun bruke den, om trenden med store dameklokker fortsetter! ;)

Edit: Whops, forveksla deg med en annen tråd jeg ;) Men men.. Explorer 1 er flotte de :p
 
Jeg er så keen på explorer 1 atte fy men budsjettet tillater ikke det. Da må det isåfall bli brukt men under 20 k, noe jeg anser som vanskelig å finne :p
Det jeg kan si er en vakker dag. Er fortsatt bare i starten av 20 årene :)
 
hehe hvis jeg hadde vært så sleip ja :cool:, men jeg har absolutt ting jeg kan selge. Jeg må innrømme at jeg kom litt i tenke boksen med tanke på exploreren. Vi får se. Lettere å velge det man er nærmest. Har også tenkt lenge på speedy men er enda ikke sikker på den modellen jeg vil ha. Som nevnt her er jo reduced et alternativ men føler det blir litt halvveis. Mulig den modellen som jeg først nevner (3210.50.00) for noen av dere er det samme men jeg syntes faktisk denne er nærmest med tanke på alt jeg setter som krav som safir glass, størrelse osv. Pris tatt i betrakning virker dette som mye mer klokke for pengene kontra professional og de andre vassere modellene. Prisen på professional må vel være på grunn av historien og enorm markedsføring av nettopp dette?
 
Forveksla deg med en annen tråd jeg i sted! :p

Uansett:
Finnes mange gode unnskyldinger for å kjøpe seg Rolex.. Jeg holder på å overbevise meg selv.. Så mest sannynlig bør du absolutt ikke høre på meg :D
 
Som Omega- og Speedmaster-entusiast forstår jeg godt om du blir betatt av Speedmasterserien. De har et klassisk stilrent design, en perfekt størrelse og kasseform for de fleste håndledd, en unik historie og har ikke uten grunn blitt en av de store klassikerne i klokkeverden. De øvrige modellene i Speedmasterserien har aldri truffet meg personlig, men er utvilsomt gode klokker. De er bare ikke måneklokken.

Når det gjelder plexiglasset har jeg aldri forstått hvorfor folk har fått for seg at dette skal være skjørt. Jeg har i mine snart 20 år som klokkenerd kun klart å knuse ett klokkeglass og det var et safirglass. Dette ble pulverisert, noe som resulterte i en svært kostbar rens og overhaling av urverket, samt ny skive. Det er nettopp derfor NASA valgte plexiglass for å unngå glasstøv susende rundt i cockpiten og ur som står. Speedmasteren går videre uten eller med defekt glass. Det stemmer at du kan få riper i glasset, men de er enkle å polere vekk (sies det – jeg har aldri hatt behov for å gjøre det på noen av mine). En annen fordel med plexiglasset er at det har en varm glød som passer til det klassiske uret, i motsetning til det kalde safirglasset.

Ellers er det mange som aldri har hatt Speedmastere som er skeptiske til manuelt opptrekk og tror det er styrete. For meg er det å trekke opp et velsmurt fint urverk via en lett tilgjengelig (ikke screw-down) og stor krone et ritual som øker interaksjonen med uret og noe som jeg savner hos mine andre ur.

Ved sammenligning med Reduced modellen; vær også oppmerksom på at denne ikke har et kronografverk, men en Dubois-Depraz kronografmodul oppå et omegafisert ETA 2892-A2. Det kan på ingen måte sammenlignes med Måneklokkens verk og er også uforholdsmessig dyrt å vedlikeholde. Mange av de andre Speedmaster-modellene bruker 7750 verket som er allment kjent som en solid arbeidshest, men jeg har aldri blitt komfortabel med de usymmetriske subdialsene. Dersom det betyr noe for deg kan du også glede deg over at Caliber 861 i måneklokken kan karakteriseres som et in-house verk.

Dette er ikke til forkleinelse for Reduced-modellen. Det er en flott klokke som jeg gleder meg over å se på min kone håndledd, men selv bruker jeg det aldri.

Uansett og som alltid – kjøp den klokken du egentlig vil ha. Det er den du ender opp med til slutt.

Lykke til med søket!
 
Tusen takk for lærerikt bidrag morini :)Fikk et helt annet inntrykk av speedy pro nå. Er og kommer til å være fan, men trodde kansje en bruks speedy pro fort ville bli stygg. Har egentlig bare tenkt at det er safir som gjelder.
 
Jeg vet ikke helt hva jeg kan bidra med her, annet enn følelser.
Speedmaster serien består av utrolig flotte ur, uansett utgave.
Om det er Broad Arrow, Date eller Pro.

Jeg tror nesten aldri jeg har sett en Speedy jeg ikke har likt.:D
Her er mine to. Jeg elsker dem!

a4f7ab3f.jpg
 
Oj! du har jo den speedyen jeg nevner i tråden (3210.50.00)? Den er lekker :) Har for meg at den ser mye bedre ut i virkeligheten sånn som de fleste andre klokker. Om du skulle hatt en av dem, hvem ville det ha blitt om du skulle hatt et bruks ur.?
 
Oj! du har jo den speedyen jeg nevner i tråden (3210.50.00)? Den er lekker :) Har for meg at den ser mye bedre ut i virkeligheten sånn som de fleste andre klokker. Om du skulle hatt en av dem, hvem ville det ha blitt om du skulle hatt et bruks ur.?

Man kommer ikke unna at Pro er et ikon og gir spesielle følelser. Daten er mer pen og nett. Den ser mye bedre ut i virkeligheten. Vakrere og mer karismatisk. Jeg ville nok uansett endt opp med Pro'en, om jeg skulle velge en.
Den ser lekker ut på armen. Bedre enn på bilder. Nydelig også med lenke.:D

3c7f060b.jpg

e81c0e02.jpg
 
*BUMP*! Håper det er greit jeg bumper denne tråden.. Slik jeg forstår det så er 3570.50 modellen den originale med plexiglass.. Dette er den klokken jeg nå har mest lyst på, men økonomien tillater desverre ikke noe kjøp i nærmeste fremtid desverre, men det er vel lov å drømme? Jeg er nok solgt pga designet og månehistorien:) NÅR jeg skal kjøpe vil jeg nok sjekke bruktmarkedet. Noen som har en idé om hva ca. pris en brukt Speedy 3570.50 ligger på her i Norge?